Avatar billede qw_freak Nybegynder
21. maj 2010 - 21:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Galvanisk adskildt spændingsmåling

Her er et spørgsmål til de lidt mere avancerede elektronik entusiaster!

Jeg skal måle et spændingsniveau fra outputtet fra en vindmølle, det skal registreres digitalt, og skal derfor galvanisk adskilles så transienter fra vindmøllen ikke ødelægger processor og ramblok...

Hvordan gør jeg det????

Bonus info:
En transformator er udelukket pga den lave frekvens på vekselstrømmen.
Jeg har forsøgt mig med en optocoupler, men det er mislykkedes beyond any return.
Jeg har overvejet teorien omkring en hall-effekt sensor med en kendt modstand, men kan ikke finde en der er præcis nok i små strømstyrker. Vil jo ikke vælge en så lille modstand at der brændes en stor effekt af i den, det er jo spild af resourcer!

Håber virkelig nogen har nogen ideer, for lokummet ryger allerede, der går ikke længe før der går ild i det!!!
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. maj 2010 - 22:09 #1
Kan du bruge ideer fra 'DC-strømmåling' fra i går ?
Avatar billede js_delphi Nybegynder
21. maj 2010 - 22:10 #2
Hvad med en analog optokopler HCPL7840?
Avatar billede Poko1 Ekspert
21. maj 2010 - 22:15 #3
Jeg tror du blander ting sammen et hallelement måler strømstyrken uden at belaste kredsløbet og der er ingen spændingsfald over en modstand
Avatar billede js_delphi Nybegynder
21. maj 2010 - 22:40 #4
-> poko1
Du blander i hvert fald ikke , og . sammen, da du ikke bruger nogle af delene.
Hvad mener du med, at der ikke er spændingsfald over en modstand?
Avatar billede t-bee Novice
22. maj 2010 - 10:57 #5
http://www.repairfaq.org/sam/hvprobe.htm
En spændingsdeling med en meget stor modstandsværdi i toppen (eller flere store modstande i serie), og så den galvaniske adskillelse efter tror jeg er vejen frem. Det kunne f.eks. være en analog optokobler som tidligere er nævnt her.

-> poko1: Det udnytter det spændingsfald der altid vil være over en modstant hvis der løber en strøm i den - Ohms lov (U=R*I)
Avatar billede t-bee Novice
22. maj 2010 - 10:58 #6
modstand s'føli:)
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. maj 2010 - 11:20 #7
Jeg taler om et hall element som skrevet i indledning her udnytter man ikke modstande
i øvrigt kunne det også tænkes at man brugte en spændings styret oscillator VCO hvor udtrykket i frequenz sættes lig Spændingen i volt.
Avatar billede qw_freak Nybegynder
22. maj 2010 - 15:44 #8
poko1: man kan måle den strøm der løber gennem en kendt modstand med et hall element, og så beregne sig til den aktuelle spænding!

at bruge en optocoupler har jeg opgivert, har forsøgt at få noget op at køre et par gange nu!
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. maj 2010 - 16:31 #9
Jeg troede at det var spøndingen du ville Måle og ikke strømmen?
Et hall element ændrer i sig selv spænding afhængig af hvor meget strøm det "antal elektroner der løber igennem" at sætte en modstand ind fortæller ikke hvilken spænding der er på udgangen af generatoren"dynamoen" men jeg fjerner overvågning nu
Avatar billede qw_freak Nybegynder
22. maj 2010 - 16:42 #10
poko1: det er det også, men der er jo en mulighed for at beregne spændingen vha. den strøm som Hall-elementet måler!
Avatar billede qw_freak Nybegynder
25. maj 2010 - 22:51 #11
da der ikke er kommet nogen brugbar løsning og tiden er gået for mig, lukkes pointene hermed!
Avatar billede js_delphi Nybegynder
25. maj 2010 - 23:17 #12
Brugbare løsninger er der kommet! At du så ikke formår at omsætte dem i praksis er noget andet!