Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
20. maj 2010 - 13:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Relæ med switch spænding på 1000V

Hej Eksperter :)

Jeg står og mangler nogle relæer som skal kunne klare >1000V og >0.3A (samtidigt) over kontakten. De skal helst kunne styres via 5V, ellers 12V. Jeg har kigget mange datasheets igennem, men er lidt forvirret over notationen, eller også kan jeg bare ikke finde nogle relæer der passer.

Det er vel sådan at 'switching voltage' og 'switching current' er det som max kan ligge over kontakten? og de ikke må overskrides (heller ikke hver for sig)?

Håber nogen har det gode link, de skal selvfølgelig være så billige som muligt..
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. maj 2010 - 14:42 #1
Hej du skulle måske tænke i højvolts Thyristor idet Solid state relæer er en dyr løsning Ps. kun som forslag.
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
20. maj 2010 - 15:05 #2
Har tænkt lidt på det, men jeg har ikke helt kunnet gennemskue om det er en god løsning. Jeg skal kunne skifte polariteten via noget software, og jeg sætter egentlig pris på en galvanisk adskildelse, når det er spændinger deroppeaf..
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
20. maj 2010 - 15:05 #3
Har tænkt lidt på det, men jeg har ikke helt kunnet gennemskue om det er en god løsning. Jeg skal kunne skifte polariteten via noget software, og jeg sætter egentlig pris på en galvanisk adskildelse, når det er spændinger deroppeaf..
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
20. maj 2010 - 15:06 #4
Sorry! Der var åbenbart delay på oprettelsen så jeg troede ikke det virkede første gang :)
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
02. september 2010 - 07:22 #5
Jeg endte med denne løsning:

Jeg har brugt et RX424012C (http://www.datasheetarchive.com/RX424012C-datasheet.html).
Det koster mellem 20-30 kr. Det kan ikke tåle særligt stor spænding i skifteøjeblikket, men der kan godt ligge 4000V over det når det står i én af positionerne.

Relæet styres via en mikroprocessor (der er galvanisk adskildelse til det kredsløb denne sidder i). Ligeledes styres den spænding der ligger over relæet via samme mikroprocessor. Når relæet skal skifte, skruer jeg ned for spændingen på teoretisk set 0V. Jeg tjekker med en AD-converter (der alligevel sidder i kredsløbet til at måle spændingen) om spændingen er < 4V. Hvis den bliver dette inden en timer er løbet ud, skiftes relæet.