Avatar billede ulykken-smed Juniormester
18. maj 2010 - 09:33 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

materialeforbrug

Hej
Kan man lave en vba kode som selv regner ud hvor mange længder stål man skal bestille hjem. hvis man bare indtaster alle længderne.
F.eks.

15 stk a 2300 mm
21 stk a 1800 mm
12 stk a 1200 mm
6 stk a 3300 mm
8 stk a 2700 mm

og stålet ligger i 6000 mm længder.
Avatar billede Lagrange Nybegynder
18. maj 2010 - 10:11 #1
Umiddelbart er dit problem et velkendt optimeringsproblem, nemlig "the cutting stock problem". Du kan finde en beskrivelse af problemet her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cutting_stock_problem

Praktisk set betyder det at problemet generelt er svært at løse til optimalitet. Det er altså svært at bestemme hvad det mindste antal længder stål du skal bruge. Det er dog ikke svært at finde en rimelig god løsning på problemet.

Jeg har forsøgt at finde noget VBA kode til at løse problemet, men det er ikke lykkes. Jeg har fundet et gratis plugin til excel som ser ud til at kunne løse dit problem. Jeg har dog ikke testet det.

http://www.top4download.com/1d-stock-cutter-free/screenshot-mephvvdp.html

Det burde ikke være svært at lave noget kode som løser dit problem rimeligt i praksis. Varierer længder mere end det du nævner eller er der altid kun de 5 længder?
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
18. maj 2010 - 12:30 #2
Hej

Jeg prøver lige at kigge på det du har foreslået,
ja der kan vare mange variabler, både længde, antal og positioner
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
18. maj 2010 - 20:58 #3
Hej igen Lagrange

det virker fint det program, så ligger du et svar
Avatar billede ulykken-smed Juniormester
21. juni 2010 - 20:21 #4
lukker