Avatar billede chauve3985 Nybegynder
16. maj 2010 - 18:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvis du vil bruge en 64-bit version af Windows Vista, skal du have en computer med en 64-bit processor.

Min computer kom med preinstalleret windows ultimate 64 bit.
Men nu kører jeg Windows XP-pro 32 bit.
Dual core Intel Pentium 2500 MHz.
Mine 4GB DDR3 ram står så selvfølgelig som 3GB ok, men hvad betyder det eller for mit styresystem, at processoren er 64 bit?
Computeren kører udmærket, med XP driver naturligvis. Kan en sådan processor køre hvad som helst? Jeg har ikke noget problem, men vil gerne vide, hvad der foregår;)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
16. maj 2010 - 18:40 #1
du svarer jo nærmest på spørgsmålet med dit emne

hvis du har en 64 bit cpu kan du køre både 64bit og 32bit styresystemer..

hvis du har en 32 bit cpu kan du kun køre 32bit styresystemer

du skal blót ikke forvente at et 32 bit styresystem udnytter en 64 bit cpu fuldt ud ..

så du får faktisk mindre end du har betalt for ..
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
16. maj 2010 - 18:41 #2
glemte lige at kommentere på rammene

xp 32bit understøtter kun 3 gigabyte ram .. og kan derfor kun bruge de 3 af de 4 gigabyte
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
16. maj 2010 - 18:44 #3
Ok tak for svaret. Den gør jo så hverken skade eller gavn. Ja, ja da:)
Avatar billede claes57 Ekspert
16. maj 2010 - 18:47 #4
sikkerheden i w7 er større end i xp.
xp kan køre gammelt 16-bit-kode - det kan 64-bit w7 ikke.
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
16. maj 2010 - 18:54 #5
Jo men jeg skiftede hovedsagelig, fordi mange af mine skattede programmer ikke kunne køre i 64 bit. Og jeg synes faktisk bedre om XP:)