Avatar billede Fraize Nybegynder
16. maj 2010 - 12:36 Der er 43 kommentarer

Ny gamer bærbar

Hej.

Min gamle bærbar er nået til det punkt hvor den er ved at falde fra hinanden, bogstveligt talt, så jeg har besluttet at det nu er på tide at erstatte den med en ny. Derfor har jeg kigget lidt rundt på nettet og har en rimelig idé om hvad den skal indeholde, men ikke hvilken :)

Det er så her i kommer ind i billedet :D

Processor: Intel i5 430M 2,26 (turbo) minimum
Ram: 4 gb DDR3
Grafik: ATI HD5650 1 gb dedikeret
Skærm: 15,6" LED

DETTE ER MINIMUMSKRAV! Så hvis i har noget bedre til samme pris så skriv :)

Jeg har kig på 3:

mm-vision NB568
http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=99624&gruppe=PCnotevision

Sony Vaio VPCEB1S1E
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&menu=notebook&varenr=698693

Og outsideren ASUS X77JQ
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=574462

Prismæssigt ligger jeg på max 9000,- :)
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 13:00 #1
ATi HD5650 er ikke meget bevendt for en gamer, men jeg kan da se at komplett.dk har en anden og bedre opsætning med:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=591302

Som bruger et ATi Mobility HD5850 som er et ret godt kort. RAM mæssigt er den med 4GB lige i underkanten, men storebroderen tager sig godt betalt for 4GB ekstra og en større harddisk.
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 13:08 #2
Du får kun et grafikkort der er en lille smule bedre i den Asus X77 modellen (HD5730), i forhold til de 2 andres HD5650 grafikkort, så det er IKKE der du får noget mere for pengene :-)
17,3" er faktisk kun bedre på cpu siden.

Jeg vil dog gå efter mm-vision NB568 maskinen, da du bl.a har mulighed for at smide mere ram i den, understøtter op til 8Gb.

Jeg vil dog anbefale en anden Asus, men det er mere for at give dig en maskine med et bedre grafikkort end dem du selv linker til.
Ja, den er desværre også over de 9000 kr.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=808369

Se grafikkortne her. (nr.1 er bedst / nr. 256 er ringest )
Nr. 42 - HD5660
Nr. 40 - HD5730
Nr. 29 - Geforce GTS360M
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html
Avatar billede Fraize Nybegynder
16. maj 2010 - 13:14 #3
Okay tak :)

Så det i siger er at jeg burde gå efter et bedre grafikkort? Men vil det ikke smide prisen helt i vejret?

Og den Asus blev lige lidt for pebret for mig ;)
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 13:24 #4
Ja du bør gå efter et bedre grafikkort, når den primært skal være gamer pc.
Tillige bør der minimum være 4gb DDR3 ram i den og bundkortet bør understøtte minimum 8 gb ram. Så er der mulighed for at udvide på et senere punkt.
Dog er der altid mulighed for at køre Ready boost på hhv. Vista / W7 som en anden ram mulighed. (flashkort i kortlæser)

Den Acer som linkes til i #1 er med et grafikkort i den gode ende.
Avatar billede Fraize Nybegynder
16. maj 2010 - 13:29 #5
Så jeg skal minimum op i et HD5850 eller hvad?
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 13:30 #6
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 13:43 #7
Jeg vil da lige nævne at det link i #1 også har en 18.4" Full HD skærm 1920x1080, der bestemt ikke er ulempe og så kan den også opgraderes til 8GB, men det bliver nok dyrt.

Bemærk også lige at GTS360 er et gammelt kort, der ikke understøtter DirectX 11.
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 13:45 #8
Det bedste er at få en bærebare med Class 1 grafikkort når den skal bruges til gamer.

Se f.eks de kort der er vist under Class 1:
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTS-360M.24058.0.html
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 13:52 #9
"Bemærk også lige at GTS360 er et gammelt kort, der ikke understøtter DirectX 11"

Så gammelt er det nu heller ikke, og de fleste directx11 spil er jo først kommet i 1.kvt.2010 - dog et på i 4 kvt.2009 :-)
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 14:09 #10
Altså, GTS360 er et underclocked rebrand af GT240, men det slutter ikke der, da GT240 er baseret på 9800GTX som er baseret på GT8800. Det kan godt være at chippen er ny, men den er baseret på noget fra stenalderen. :p

Helt seriøst, ville jeg nu ikke anbefale et grafikkort, der ikke understøtter Windows 7 fuldt ud, når det nu er den tid vi befinder os i.
Avatar billede Fraize Nybegynder
16. maj 2010 - 14:14 #11
#10 hvad vil du så anbefale? :)
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 14:17 #12
Nu er stort set alle nyere grafikkort chip udviklet via en ældre udgave, så det er ingen skade til, da alle de "gode" ting er viderført. :-)
Der kommer jo nye drivere hele tiden, så ingen problemer der heller :-)
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 14:50 #13
Bliver du nostalgisk haverslev? hehe.

Jeg vil anbefale at du finder et system med ATi Mobility HD 5850 eller 5870. Jeg ville ønske at jeg kunne anbefale Nvidia Fermi som alternativ, men de er for varme og suger for meget strøm.

Alternativt set, skulle du måske lige nævne hvad for nogle spil du har tænkt dig at bruge den til for hvis du bare skal spille WoW, så kunne du lige så godt kigge på alle de gamle kort også som haverslev elsker.
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 15:02 #14
så kunne du lige så godt kigge på alle de gamle kort også som haverslev elsker.

Nu ikke fræk :-), du ved ligesåvel som jeg, at sådan forgår al udvikling
Man bygger videre på de gode ting fra ældre modeller og når man så ikke kan komme videre af den vej, ja så udvikler man en ny chip.
Men som alt muligt andet her i verdenen, så er nyudvikling dyrt og derfor videreudvikler man på det "ældre" så langt tid det kan lade sig gøre.
Idag er det største problem med grafik, at de udvikler for meget varme og er for strømslugende.
Avatar billede Fraize Nybegynder
16. maj 2010 - 15:02 #15
Ja det er primært WoW, Modern Warfare 2, og diverse strategispil :)

Men hvis du kunne anbefale en specifik bærbar ville jeg blive glad :D
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 16:33 #16
Haverslev, at bygge videre på erfaringer er almindelig sund fornuft, men at sætte en ny sticker på et kort og lade som om det er en forbedring er vildledning. Du har ikke vildledt nogen, men det har Nvidia, så det vil jeg da ikke anbefale.

I den første kommentar i denne tråd smed jeg et link, der ikke rigtig overgås af nogle andre her.

Den har både en god stor skærm på 18.4" (1920x1080) og et ATi Mobility HD 5850. Den kan opgraderes til 8GB ram, hvis 4GB bliver for lidt.

Acer Aspire 8943G 18,4" Full HD LED Radeon HD5850, Core i5-430M, 4GB RAM, 500GB HDD, DVD±RW, Webcam, BT,W7 Home

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=591302
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 16:44 #17
Jenmanden, både rigtigt og forkert :-)

Et HD 5850 og et Nv GTS 320 M er faktisk lige gode i benchmark - dog får GTS lidt højere score i 3DMark 05 in comparison :-)
Såå "gammelt" er måske ikke helt så ringe endda :-)

Asus`en er ganske fin i hardwaren, billig til prisen.
Eneste ulempe er dog, hvis den skal "slæbes" frem og tilbage på f.eks skolen, så er den stor og tung.
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 16:45 #18
UPS:
Asus`en er ganske.....
skulle: være Acer`en er ganske....
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 17:27 #19
Fyren skal ikke spille benchmarks, men spil og det er en helt anden historie.

Stor og tung? Med bonus i muskler, så man skal spille længere og tage vare på sin krop på samme tid. Det er ikke dårligt. :p

Så meget tungere er den nu ikke i forhold til din gamle Asus. Den vejer kun 1.3 Kg mere men så har den til gengæld også et bedre DirectX 11 grafikkort og en skærm der er næsten 3 tommer større.

Jeg ved ikke, hvordan du sorterer dine resultater men HD 5850 slår GTS360 i 3DMark Vantage P og GPU test som er de eneste der reelt betyder noget. I de øvrige 3DMarks har GTS360 kun et lille forspring i en enkelt gammel DirectX9 test og så en grå test, hvor der vist er blevet snydt, og det er altså gammel teknologi, der ikke understøtter DirectX11 og Windows7 fuldt ud. Jeg tillægger dog ikke gamle benchmarks nogen synderlig værdi, da de ikke er repræsentative for ydelse i spil. 3DMark Vantage er lidt anderledes fordi den er baseret på DirectX10 og her kan GTS360 slet ikke følge med.
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 17:40 #20
Fyren skal ikke spille benchmarks, men spil og det er en helt anden historie
Nej, det er korrekt,  men benchmarks er det man bruger til at inddele grafikkort i kategorier og derved se hvordan de klarer sig i forhold til hinanden - uanset om du mener det er gammelt og/eller benchmark ikke har en synlig værdi :-)
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 18:00 #21
Ps. nu er det jo blot Asus`en grafikkort kontra Acer`ens grafikkort der sammenlignes her, men faktisk har den MSI jeg linker til i #6 samme HD5850 grafikkort :-)
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 18:48 #22
MSI's har også en meget mindre skærm.

Men du mener måske at en gammel og udgået benchmarks bør have større værdi end den sidst nye i den oversigt?

Der er dog også en anden og bedre MSI model som har ATi Mobility HD 5870 som kun koster 8.575,00 DKK. Den vejer også mindre end Aspire, men har dog kun en 17" (1680x1050).

Det er bestemt et godt tilbud.

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=791021
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 19:09 #23
Jeg mener at alle benchmark har stor værdi - gammel eller ny og tatal scare på de kort er meget lige.

Nu er den MSI jeg linker til i  #6  , både til en 15 og 17"
http://www.laptopworld.dk/nyheder/2952-msi-gx640-og-gx740-kommer-til-europa.html
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 19:10 #24
og tatal scare  = og total score....
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 20:05 #25
Tatal scare, gav nu ellers mere mening. :P

Jeg er af en anden mening. Jo ældre benchmark, jo mindre relevans især når det handler om forældet rebranded teknologi. Der foregår alt for suboptimering af benchmarks og mange af de gamle versioner inkludere patches som fjerner Nvidias sub-optimeringer. Du mener måske at en marginal sejr i en gammel og forældet benchmark er mere relevant end et pænt stort nederlag i den seneste og skrappeste version?

Efter min mening er Benchmarks kun for folk, der laver af at have scores på futuremark.com. Hvis du vil vide noget om den reelle ydelse, så skal du besøge review sites som tester gaming ydelse uden brug af standard time-demos og illusoriske benchmarks.

Nu linker du jo bare til en artikel om nyheder, der er næsten lige på trapperne og ikke til egentlige produkter.
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 21:09 #26
Vi bliver ikke enige og jeg nævner jo total score og du skriver kun om forældet teknologi :-)
Det korte af det lange, korte er meget ENS.
Derfor har de også en på plads på hhv. nr. 29 og nr. 28 og begge er markeret med * - vil sige at test ikke er færdige :-)
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

Tja, linket er nu til begge produkter i 15/17" korrekt der ikke er et direkte link til prisen på 17"`en - men det fandt du jo så via mit indlæg :-)
Selve linket i  #6, til 15" MSI er netop fordi, spørgen selv skriver i sit indlæg:
Skærm: 15,6" LED
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 21:32 #27
Du bliver ved?

Kortene er meget forskellige, da det ene er et DirectX10.1 kort og det andet er et DirectX 11 kort. Det er en stor forskel.

Nu skriver han faktisk "DETTE ER MINIMUMSKRAV! Så hvis i har noget bedre til samme pris så skriv :)" Derfor ikke 15,6!

Nej du, faktisk fandt jeg IKKE den MSI via dit nyhedslink, men ved at lave en søgning på andre laptops med en skærm på mindst 17 tommer OG hhv. HD 5850 og HD 5870 i fritekst søgning. I den ene fandt jeg en Acer der var dyrere end hos komplett og i den anden jeg MSI GX740 065NE.
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 21:40 #28
Ja jeg bliver ved - og bare rolig, du skal nok få pointsne
:-)

Ja forskel i DirectX10.1 kort og det andet er et DirectX 11, men det ændre ikke ved at de er lige gode og klare de spil der kører x10 lige godt.
Når det drejer sig om dx11 spil, så er det korrekt at HD5850/HD5870 er helt for sig selv, da GTS360 ikke kan køre dx11

Men jeg kan forstå at du ikke acceptere notebookcheck`s resultater hvad ang. total score :-)

Igen, begge ting er nævnt i
http://www.laptopworld.dk/nyheder/2952-msi-gx640-og-gx740-kommer-til-europa.html

Såå lå lige til højre benet ikke :-)
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 22:15 #29
Jeg er sgu ikke interesseret i point, men jeg har da bemærket at det betyder meget for dig. Men når du bliver ved med at hævde det modsatte af mig, så er jeg jo nødt til at tage til genmæle når jeg mener, at du er galt på den.

Og nej jeg tillægger ikke notebookchecks nogen værdi. For det første ved jeg ikke hvordan resultaterne er fremkommet og for det andet så er de inkomplette. Der er tre games med i listen, men det er meget få der er testet der og game test.. der er mange indstilinger i de fleste spil, så der skal nogle flere detaljer til om indstillinger for test før de kan bruges som beslutningsgrundlag. notebookchecks er i bedste fald retningsgivende men bør aldrig være udslagsgivende af ovennævnte årsager.

Det er for langt tid siden at jeg har sparket til noget, jeg ville nok snuble og brække en arm og ligge i gips i en uge. Så hellere gøre det selv - og det gjorde jeg så. Men ellers tak for tippet.
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 22:22 #30
"men jeg har da bemærket at det betyder meget for dig"

Hvad mener du så med det ?
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 22:25 #31
"Og nej jeg tillægger ikke notebookchecks nogen værdi. For det første ved jeg ikke hvordan resultaterne er fremkommet og for det andet så er de inkomplette"

Den var ny :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. maj 2010 - 17:12 #32
#29>
Jeg er sgu ikke interesseret i point

Hvorfor har du så svaret 2 gange?
Avatar billede Fraize Nybegynder
17. maj 2010 - 21:20 #33
Hej :)

Jeg vil klart foretrække en max 17" skærm :)

Men de to MSI GX640 og GX740 ser mere end interessante ud :) Kan ikke rigtig finde ud af om GX640 er kommet i DK? Kan du ikke linke til den?
Avatar billede hejmeddigdinkvaj Nybegynder
17. maj 2010 - 21:31 #34
Avatar billede Fraize Nybegynder
17. maj 2010 - 21:38 #35
Jeg har ikke 13000! :D
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. maj 2010 - 21:38 #36
GX640 lander hos den danske distributør i slutning af denne/start næste uge.

#34
Komponenter
Bærbar Alienware M17x gaming-pc - Space Black
Original Windows® 7 Home Premium 64 Bit - Dansk
Intel® Core™ i5-processor 520M (2,40 GHz, 3 MB cache)
1 års begrænset garanti - Afhentning og aflevering
Uden antivirus-/sikkerhedssoftware
No Accidental Damage Support
Single 1GB ATI® Mobility Radeon™ HD 5870
17" skærm i bredformat med XGA+ (1440 x 900) - mere end HD (900p) - CCFL (dobbelt)
4096 MB Dual Channel DDR3 SDRAM på 1333 MHz [2 x 2048]
160 GB harddisk (7.200 omdr./min.) med fritfaldssensor
8X DVD+/- RW Optical Drive (DVD & CD read and write)
9-cellet litium-ion-batteri på 85 W/t

Syntes ikke ligefrem den er speciel!!!!
Avatar billede haverslev Novice
17. maj 2010 - 21:48 #37
John, er lidt spændt på de GX maskiner og hvad der eller er i dem af f.eks processor typer, men bliver nok Core i5 / Core7 :-)

Må gå udfra at Lars eller en anden fra laptopworld.dk får dem under behandling og vi snart kan læse resultatet på deres side :-)
Avatar billede Fraize Nybegynder
17. maj 2010 - 21:49 #38
Okay, hvad kan i anbefale til max 8000 kr? :)
Avatar billede haverslev Novice
17. maj 2010 - 21:54 #39
8000 kr?

Hmm, du skriver i indlæg:
Prismæssigt ligger jeg på max 9000,- :)

Jeg overkommer ikke og skal til at finde alle de informationer en gang til - desværre :-)
Avatar billede Fraize Nybegynder
17. maj 2010 - 22:20 #40
Ja fandt ud af at 9000 måske lige var i overkanten for min slunkne pengepung.
Avatar billede hejmeddigdinkvaj Nybegynder
20. maj 2010 - 20:19 #42
kan NVIDIA GeForce 9300M GS trække mw2??
Avatar billede haverslev Novice
20. maj 2010 - 20:30 #43
NEJ, hold dig fra GF 9300M GS grafikkort, det kan slet ikke trække spil i den lidt tungere ende.
Det kan kun bruges til f.eks Doom 3