Avatar billede zwiks Nybegynder
14. maj 2010 - 16:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Herstal TOUCH-lamper, hvordan virker de ??

I kender dem sikkert allesammen, de små "designer" lamper fra herstal. de ser sådan ud:
http://www.herstal.dk/default.aspx?Page=Group&GroupID=95&SubID=170&ID=2862&Menu=1

man kan skru op og ned for lysstyrken, ved at røre ved ledningen, eller metallet ved selve lampen

mit spørgsmål er nu: hvordan virker det der "touch-skrue-op-og-ned"????

på forhånd tak..
Avatar billede thov Forsker
14. maj 2010 - 16:57 #1
Her er et diagram http://users.otenet.gr/~athsam/touch_dimmer.htm

Touch-pad'en er så, i dit tilfælde, udstrakt  til at omfatte hele lampen.

Princippet er ellers simpelt.
Lampen fungerer som en kondensator, og når du rører ved den, ændres dens kapacitet.
Kondensatoren sidder i en svingningskreds, hvis frekvens ændres, når nogen piller ved lampen - det opdager styrekredsen, og lysstyrken svinger.
Avatar billede zwiks Nybegynder
14. maj 2010 - 17:17 #2
lidt for avanceret for mig :P hahah!

fatter bare ikke hvorfor at når man røre ved ledninger at lyset dæmper ? det virker mærkeligt ?
Avatar billede thov Forsker
14. maj 2010 - 17:51 #3
Det er slet ikke nødvendigt at røre ved noget, for at påvirke den slags elektronik.

Theremin'en spiller man på, bare ved at bevæge hænderne omkring nogle elektroder.
http://da.wikipedia.org/wiki/Theremin
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2010 - 18:33 #4
Har lagt mærke til at nogle af disse lamper svinger i styrke uden man rører dem. Der siges at det er fordi ledningerne er for opstrammede. Er det korrekt, eller er der en anden grund?
Avatar billede thov Forsker
15. maj 2010 - 02:59 #5
Når lysstyrken svinger umotiveret, skyldes det det tåbelige i at lade hele lampen være rouch-pad.

Det virker kun stabilt, når det er en lille flade som skal berøres.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2010 - 08:40 #6
Rouch-pad = touch-pad formoder jeg.
Tak thov
Avatar billede thov Forsker
15. maj 2010 - 11:15 #7
Jeg vil tro, at tordenvejr også vil få den slags lamper til at gå amok - Men fikst er det da med 'berøringslamper', selvom træerne ikke vokser ind i himlen.
Avatar billede qw_freak Nybegynder
25. maj 2010 - 17:15 #8
Overordnet set virker de ved at der sidder noget elektronik som kan mærke ganske små strømændringer. når din hånd så kommer i nærheden af metallet frigiver din krop en smule strøm til lampen, og så sidder der noget elektronik som reagerer ved at skrue op og ned for spændingen til lampen.
Du kender det sikkert hvis du har taget ved en antenne til en radio, enten så bliver signalet bedre, eller også bliver det dårligere. det er den strøm der udnyttes!
Avatar billede zwiks Nybegynder
30. maj 2010 - 19:07 #9
#8
tak for det :D
Avatar billede thov Forsker
31. maj 2010 - 00:13 #10
Vores kroppe kan ikke afgive strøm, men fordi vi mest består af vand og salte, kan vi lede strøm og derfor også påvirke elektrostatiske felter.

Berøringskontakter, specielle lamper og radio/TV antenner omgiver sig med den slags felter, og påvirkes derfor, når kropsdele er i nærheden - så enkelt er det.
Avatar billede qw_freak Nybegynder
31. maj 2010 - 17:11 #11
#10
Thov - hvis kroppen ikke kan afgive strøm, hvad mener du så om ESD?
Avatar billede thov Forsker
31. maj 2010 - 22:31 #12
Hvis kroppen kan afgive strøm, hvorfor findes der så ingen apparater, f.eks. armbåndsure, som udnytter den ?

Og hvordan kan disse lysdæmpere fungere ?  http://www.greenline.dk/asp/starttrade.asp
Knappen som berøres, er jo isoleret - altså kan der ikke løbe strøm fra fingeren og over i kontakten.

At blande nervebaners 'elektriske' impulser ind i sagen, er dybt godnat.
Alene det at 'ægte' strøm flytter sig med 300.000 km/sek., hvor nervepulserne højst når et par hundrede km/sek., siger lidt om sammenligningen.