Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 16:03 Der er 31 kommentarer

Gendannelse til fabriksinstillinger

Hej .
Jeg har lige fået mig en ekstern harddisk, og havde tænkt mig at ligge mine vigtigste ting derover på og så formatere min bærbar, eller "gendanne til fabriksinstillinger". Jeg kigger i brugerguiden der fulgte med til min computer. Der står at jeg skal gå ind og lave cd'er med fabriksinstillingerne i "Packard Belle Recovery Management", da jeg så prøver at gå ind i programmet, popper der en meddelse op hvor der står, "Acer erecovery management UI er hold op med at fungere" først tænker jeg at det er mærkeligt da det er "Packard Bell Easy Note ML61-B-120NC" . Men da jeg så prøver igen, sker det samme, jeg har nu prøvet adskillige gange og den bliver ved med det.
Nogen der har foreslag til hvordan jeg fikser dette problem, for det er ret vigtigt for at jeg kan for gjort det jeg ønsker :)
Håber nogen vil svare hurtigst muligt.
På forhånd tak.
Avatar billede nfssister Forsker
10. maj 2010 - 17:25 #1
Er det en Vista maskine ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
10. maj 2010 - 17:33 #2
Der er et skjult partition hvorpå Fabriks instillingerne ligger det skal startes fra opstarten det andet (recovery) er kun til at reparere med
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 17:55 #3
1# ja det er vista
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 17:59 #4
2# kan du så fortælle mig hvor de ligger og hvordan jeg så gemmer dem på min eksterne harddisk eller på en eller flere cd'er? :)
Avatar billede nfssister Forsker
10. maj 2010 - 18:03 #5
Her er et tip der gælder de flæste vista maskiner:

EFTER du har lavet backup af din bærbar, kunne trykke f8 i opstart og trykke "reparerer" - På et tidspunkt kommer den og spørger hvordan du vil reparere din maskine, der kan man vælge fabriksindstillinger.

så sletter den alt og lægger det hele ind igen som var den ny.
Dette trick virker også på det fleste win 7 maskiner men ikke XP
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 18:09 #6
nu spørger jeg sikkert dumt, men hvorfor er det nødvendigt at lave backup hvis den alligevel installere fabriksinstillingerne igen?, og hvad med mit operativsystem, for glemte at skrive i starten at jeg ikke har fået nogen cd med til at gensinstallere det?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 18:29 #7
Operativ system ligger på den skjulte partition, sammen med en masse gammel software fra dengang pc var ny. Alt dette skal sikkert fjernes eller opdateres, da det ikke er sikkert at bruge.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 18:33 #8
Alterneativet er at du låner en OEM Cd med det samme vesrion operativ system, som du har i dag, og bruger din egen nøgle. På den måde slipper du for at fjerne alt det skrammel, som mange gange er preinstalleret fra forhandler.
Men cd skal være samme version som den fra fabrikken, ellers funker den nøgle du har ikke.
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 18:36 #9
8# Og hvis jeg bare installere operativsystemet så er det lige meget med andre instillinger som var på da den var ny?
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 18:39 #10
Og hvad med alle driverne der skal ligge på? dem skal jeg jo ha lavet backup af? og det får jeg jo ikke ved bare at installere operativsystemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 18:50 #11
Ja hvis du vælger at installere fra en lånt cd skal du hente driverne fra producentens hjemmeside. Men det skal du jo så nok også alligevel, da de jo er fra den gang pc var ny.
Nogle kan du sikkert beholde som de er,men du slipper ikke for at opdatere drivere. Og operativsystemet skal også opdateres lige meget om du vælger den ene eller den anden løsning. Den største forskel er at det er en clean install, og du er fri for at bøvle med programmer. Vælges clean install, vil det jo være en fordel at hente alle de nyeste drivere og brænde dem på cd.
Servicepacks til operativ system er også en god ide at have på cd, da man helst ikke skal være på nettet uden at have de fleste opdateringer. Sikkerhedsprogrammer skal ligeledes være på plads.
Lyder som en stor mundfuld, men det er et valg du skal tage.
Har selv en pc med denne form som gendannelse. Og har aldrig brugt det.

Hvad er det for indstillinger du taler om?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 18:55 #12
Har du programmer, som du har betalt for, som var preinstalleret og stadig  virker, kan jo ændre vurderingen radikalt. Jeg tænker på officepakker og sikkerhedsprogrammer. Dem har du jo så ikke nogen cd til, og de er så tabt ved en clean install. Væsentlig ting at tænke på.
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 18:55 #13
Det var fabriksinstillinger for tænkte at der måtte være nogen så var nødvændige for at pc'en kunne fungere
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 18:57 #14
har hverken office pakke og kun et billigt gratis virusprogram, så det skulle ikke være noget problem.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 19:07 #15
"Fabriksindstillinger" er et styresystem med drivere og de programmer den er født med.

Var den født med Norton Antivirus, får du en gammel antivirus når du gendanner til "fabriksindstillinger".

Den kan du jo ikke bruge umiddelbart. Det er derfor jeg skrev om muligheden for "clean install" med en lånt cd. Så er du fri for at bruge tid på at muge ud i gamle uopdaterede programmer.
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 19:07 #16
Dette er min bærbar
- Kunne det her være den side jeg skal downloade driverne fra?
- Hvordan skal de brændes? og kan man ligge dem på den eksterne istedet?
- Hvordan installeres de igen?
- og skal der også downloades og brændes det firmware noget der er på siden?

Undskyld jeg spørger meget og virker lidt umulig, men vil gerne være 100% sikker på jeg har gjort det rigtigt inden jeg formatere den :)
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 19:08 #17
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 19:18 #18
Det ser rigtigt ud umiddelbart.

Men jeg vil da ikke på nogen måde lokke dig ud i noget du er usikker på.

Er du usikker, så vælg at gendanne til fabriksindstillinger, og tag den derfra. Det er 100 % optil dig selv.
Du kommer til at lave et stykke arbejde, ligemeget hvilken løsning der vælges.
Under alle omstændigheder, skal du have taget backup af dokumenter netbank,indstillinger for mailprogrammer osv.
Gør det som din mavefornemmelse viser.
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 19:22 #19
men problemet var jeg ikke kunne gendanne til fabriksinstillinger da jeg ikke kunne lave backup? det var det hele problemet startede med :)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 19:27 #20
Har du ikke en partition på pc der hedder "backup" eller sådan noget? Denne partition er ikke særlig stor (max 10 gb)
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 19:32 #21
Hvis partition er et opdelt område af harddisken så nej. Har kun det program som jeg fortalte om i starten af den her tråd, og den virkede jo som sagt ikke mere.
Kan jeg lave en systemgendannelse tilbage så dette program virker igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 19:37 #22
Det vil sige du kun har et c drev (system) og et d drev (dvd)?
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 19:43 #23
ja
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 19:44 #24
Ja du kan godt systemgendanne, men du ved jo ikke når det er holdt op med at fungere????
Hvis pc ellers fungerer, så findes der andre alternative programmer til at tage backup med. Jeg bruger selv Paragon HArddisk Manager 8 SE (købeprogram), men der findes også gode gratis alternativer, som Macirum Reflect.
http://www.macrium.com/reflectfree.asp
Fordelen ved disse programmer er at man løbende laver nye gendannelses filer, så man altid har en rimelig ny at gendanne til. LAver et "billede" (image) af dit c drev.
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 19:47 #25
Men jeg skal jo ikke have backup af alle mine installeret programmer, kun fabriksinstillingerne? hvis du laver et image af mit c drev så laver den vel backup af alt der ligger på c drevet?
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 19:50 #26
Kunne dette være en mulighed? eller mangler der noget i den backup dette program laver?
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 20:15 #27
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2010 - 21:10 #28
Det du vil have er et program der finder ud af hvilke drivere der er på pc og gemmer en kopi på et andet medie?
Så ja det er det dette program gør, som jeg kan se.
Men jeg forstår ikke beskrivelsen "fabriksindstillinger".
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
10. maj 2010 - 21:24 #29
jeg forstår det bare sådan at fabriksinstilingerne er alt det der var på min computer også driverne da jeg fik den. Og og vil gerne den formateret og være ligesom da jeg fik den, men kan ikke lave backup af disse ting der var på den inklusiv divere og og operativsystem
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2010 - 18:45 #30
Hvad endte denne med?
Avatar billede h4rdstyl3ro2 Nybegynder
30. januar 2016 - 16:02 #31
Denne endte med at jeg fandt ud af, at der VAR et skjult partition hvorfra jeg kunne formatere computeren og gendanne den fra :)

Så hvis du, 220661, smider et svar skal du nok få point :) her 6 år senere haha. Har helt glemt alt om denne tråd.