Avatar billede tofferman Nybegynder
05. maj 2010 - 21:41 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Sammenkædede tabeller vil ikke slippe.

Hej!

Jeg har en hastesag med Access 2007.

Jeg har en databasefil, som kun indeholder tabeller, og en anden databasefil som indeholder kæder til tabellerne samt diverse forespørgsler og formularer.

Problemet er, at når jeg overfører det til kundens computer, kan jeg ikke ændre kæderne. Jeg bruger "Styring af sammenkædede tabeller", vælger alle tabellerne og vælger at den skal spørge efter ny placering.

Jeg vælger den nye placering og alt ser ud til at være ok, indtil jeg så prøver at åbne tabellen. Så giver den en fejlmeddelelse om, at den ikke kan finde tabellen på den GAMLE placering.

Hvad er galt?
Avatar billede terry Ekspert
05. maj 2010 - 21:51 #1
does the linked table manager confirm that you have relinked OK?
Avatar billede terry Ekspert
05. maj 2010 - 21:53 #2
I would try creating a new database with one simple table and then try linking this into your database. If you cant then I would make sure that the database (file) is not read-only.
Avatar billede terry Ekspert
05. maj 2010 - 21:54 #3
although I would expect that Access would inform you of the fact.
Avatar billede tofferman Nybegynder
05. maj 2010 - 21:56 #4
Jeg får ingen fejlmeddelelse under opdatering af kæderne. Det er først når jeg efterfølgende prøver at åbne tabellen.

Selvom jeg sletter kæden, lukker klienten, åbner den igen, komprimerer og reparerer og efterfølgerne laver et helt nyt link til tabellen, får jeg samme fejl.

Jeg aner ikke mine levende råd, hvis jeg skal være helt ærlig :-/
Avatar billede terry Ekspert
05. maj 2010 - 21:57 #5
are you sure there is no code in the dB which refreshes the link?

Any chance of seeing the dB(s)
Avatar billede tofferman Nybegynder
05. maj 2010 - 22:02 #6
Det er sådan set bare den skabelon der hedder "Problem" jeg har brugt, og flyttet tabellerne over i en anden fil.
Avatar billede terry Ekspert
05. maj 2010 - 22:12 #7
Have you tried making a new database with a table so you can see if you can link to that one?
Avatar billede tofferman Nybegynder
05. maj 2010 - 22:16 #8
Jeg har prøvet at lave en helt ny tom database, og linke den til de samme tabeller. Det kan den godt.
Avatar billede terry Ekspert
05. maj 2010 - 22:21 #9
Try moving the tables to the new dB then.
Avatar billede terry Ekspert
05. maj 2010 - 22:27 #10
I suspect that the problem is permissions. I just cant think of any other logical reason.
Avatar billede terry Ekspert
05. maj 2010 - 22:27 #11
Now I'm off for the night, hope you find a solution.
Avatar billede tofferman Nybegynder
05. maj 2010 - 22:30 #12
Thanks for trying :)
Avatar billede tofferman Nybegynder
05. maj 2010 - 22:45 #13
Jeg har fundet årsagen. Den er helt præcist beskrevet her:
http://dbaspot.com/forums/ms-access/248601-re-linking-problems-if-linked-database-no-longer-exists-help.html

Det betyder at jeg lige må lave nogle ting om.

TIL ALLE ACCESS 2007 FOLK: Sæt ikke egenskaben "Vedhæft kun" / "Append only" i notat-felter til "Ja", hvis du planlægger at anvende sammenkædet tabelstyring. Funktionen er fejlbehæftet, og betyder at du ikke kan flytte din backend-database.

terry>Læg et svar. Jeg vil godt give lidt point for din indsats.
Avatar billede terry Ekspert
06. maj 2010 - 08:28 #14
Yes thats obvioulsy the problem. Did youmanually change the append only property when you moved the tbales to another dB, or did it happen automatically?
Avatar billede tofferman Nybegynder
06. maj 2010 - 12:53 #15
Append only var selvsagt sat til JA i skabelonen. Jeg har gjort det, at jeg har flyttet tabellerne og efterfølgende sat Append Only til NEJ.

I klientdatabaserne har jeg slettet alle tabel-links, og lavet nye kæder.

Ifølge kunden virker det fint nu :-)
Avatar billede terry Ekspert
06. maj 2010 - 13:18 #16
tak