Avatar billede websurfer11 Novice
05. maj 2010 - 17:11 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Har købt en ny SATA-300 harddisk - hvordan tilsluttes strøm?

Har købt en WD SATA-300 Harddisk til afløsning af min gl. harddisk, som var en ide-hd.. Mit Motherboard P4P800-MX understøtter SATA. Så nu har købt en SATA,da de skulle være hurtigere. Jeg har fundet ud af, hvor SATA datakanlerne skal tilsluttes i bundkortet, og jeg har aktiveret SATA i BIOS, men hvordan får harddisken strøm? For den gamle ide-harddisk fik jo strøm via kabler fra strømforsyningen.  Disse strømkablers interface passer i hvert fald ikke til en SATA-300 harddisk?  Er der strømkabler jeg mangler eller skal strøm hentes via bundkortet?
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. maj 2010 - 17:26 #1
http://www.zona.dk/uploads/molex2xsata.jpg

Brug sådan en fætter. Fåes i enhver pc forretning.
Avatar billede websurfer11 Novice
05. maj 2010 - 17:32 #2
Jamen, det var da hurtigt tjente point for dig.  Der er også et 8 pins  (2 række med 4 kobberpins)stik i harddisken - hvad er det til?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2010 - 18:00 #3
Mener da kun du skal bruge det ene stik. Så du har et i overskud til en ny harddisk.
Eller er jeg galt på den John Steigers?
Avatar billede heibergg Nybegynder
05. maj 2010 - 18:33 #4
220661
Det er til 2 enheder, men fås også til bare 1.
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. maj 2010 - 19:21 #5
220661> du har ret - det var bare lige det første billede jeg fandt :)
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
06. maj 2010 - 12:46 #6
Men det er da underligt, at når der er stik til Sata på bundkortet, at der så ikke er et eneste strømstik, eller var der alligevel?
Avatar billede websurfer11 Novice
06. maj 2010 - 14:04 #7
Har lige købt et strømstik som John linkede til:

http://www.zona.dk/uploads/molex2xsata.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
06. maj 2010 - 16:21 #8
Bundkort og strømforsyning er jo to forskellige komponenter i en pc.
Men ja det er et dårligt valg af psu, når der er sata på bundkort.
Men der er jo ingen der ved, og disse kabler ligger i kassen et sted. Nogle psu'er sætter du jo kun de kabler i, som du skal bruge, og ved udvidelse, kobler du ekstra ledning på til udstyret.
Skulle give en bedre køling med færre ledninger.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. maj 2010 - 21:32 #9
her er svar til accept :)