Avatar billede traceur0812 Nybegynder
29. april 2010 - 14:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

fototips til konfirmation

hej alle.

jeg har lige købt spejlrefleks (canon 450d) og er super glad for det. sikke en forksel.

jeg står og skal til en konfirmation imorgen, og har lovet at tage en masse billeder. mit problem er nu, at jeg har læst mange steder at det er dumt at bruge den fuldautomatiske funktion, da den kan gå hen og snyde. men jeg ved ikke så meget om det manuelle endnu.

så ville høre om der evt. var nogen der kunne hjælpe med hvilke indstillinger der er smartest at bruge, eller om det er fint nok bare at bruge auto.

håber virkelig i kan hjælpe mig
Avatar billede justrace Novice
29. april 2010 - 14:51 #1
Du skal helt afgjort starte med at sætte ISO til 200 eller 400, evt. 800 hvis det kniber med lys.

Derefter vælger du blænde prioritet, og lader så kameraet om resten.

Det er nok hovedtrækkene uden at skulle skrive en manual.

Men start med at gøre det med det samme, og øv dig, og billeder er jo gratis at tage, så skyd løs, og bliv fortrolig med det.
En konfirmation er ikke lige stedet at øve sig, selvom man lærer en masse af det.

Lad være med bagefter at ærge dig over alle de billeder der ikke er blevet gode, men glæd dig over at dem der kan bruges, jo ikke ville være blevet taget hvis du ikke havde gjort det.

Det perfekte billede er endnu ikke blevet taget, og vi har alle været begyndere.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
02. maj 2010 - 20:40 #2
Tillykke med det nye kamera. Håber at konfirmationen gik fint og billederne er gode.

Du får klart mest ud af dit kamera hvis du bare skyder løs - og bladrer lidt i en af de bedste hands-on praktiske fotobøger på markedet. Jeg har skrevet lidt om den her: http://www.pcworld.dk/blog/Fokus/1978

Husk også at billederne bliver endnu bedre af en ordentligt behandling - dvs. beskæring etc etc.
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
03. maj 2010 - 09:26 #3
hej igen. undskyld det sene svar men mit net har været nede.
konfirmationen gik fint, og de fleste billeder blev udemærket. jeg prøvet at sætte den på blænde priotet, men havde lidt problemer med lukketiden (den blev lidt lang) de fleste gange.
har læst en del om det på nettet men har deaværre staid lidt problemer med det. er der nogen tommelfinger regl for det?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
03. maj 2010 - 12:42 #4
Du kan generelt ikke tage håndholdte fotos med lukketid under 1/40.

Tager du fotos af folk der bevæger sig så skal du nok op omkring 1/100 eller mere.

Det som du kan gøre er at du kan få mere lys (ekstern flash), et hurtigere objektiv som lukker mere lys ind (Canon 50 mm 1,8 til 700 kroner f.eks.) eller du kan banke ISO (som er lysforstærker) i top - selvom mere end ISO 800 på dit kamera ikke er så pænt.

Jeg skrev en guide sidste år til mulighederne: http://www.pcworld.dk/art/10914
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
03. maj 2010 - 13:31 #5
men hvad så hvis jeg tager lukketid priotet, så kommer der bare ikke nok lys ind vel? går i krig med kameraet når jeg kommer hjem. for vil virkelig gerne have det maksimale ud af kameraet, nu når jeg endelig har fået et spejlrefleks :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
03. maj 2010 - 16:02 #6
Lukketidsprioritet er fint, men kan objektivet ikke levere varen (og det kan det oftest ikke) så blinker tallene for at vise at det er uden for det muliges kunst.

I det hele taget er meget få kameraer velegnede til at tage billeder indenfor uden en lyskilde - f.eks. en studieflash, en flash a la Canon 430EX II eller lignende.

Jeg har selv et Sigmaobjektiv som hedder 30 mm 1.4 (ca. 3.300) for at kunne tage billeder hvor der er meget ringe lys - men det bliver aldrig helt det samme, for ofte skal ISO´en også højt op.

Så vil du tage gode indendørsbilleder er der ingen vej udenom en flash (blitz). Til gengæld kan man så lave noget ret godt.

Taget inde i stuen med én flash gennem noget hvidt plastic der giver det bløde lyse: http://zozoom.dk/index.php?showimage=287
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
04. maj 2010 - 09:54 #7
sikke et godt billede. er det en ekstern flash der er brugt. eller kan en arkitekt lampe  med noget gennemsigtig plastik gøre det samme. men super mange gange tak for hjælpen, jeg tror bare jeg skal øve mig noget mere.:)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
04. maj 2010 - 10:01 #8
Øvelse gør om ikke mester, så meget bedre :-)

Man kan prøve sig frem. Jeg har faktisk skudt med min flash gennem et stykke hvidt papir for at sprede lyset.

Den helt billige løsning kan også være en halogenarbejdslampe fra Silvan til 100 kroner - eller med stativ til lidt mere. Den bliver varm (pas på fingre og børn) men hvis du vinkler en eller to af dem op i loftet kan du få en masse lys til billige penge.

Evt. kan man pege den gennem et hvidt lagen for at gøre lyset "blødt"...bare husk god afstad mellem lys og lagen så du ikke sætte ild til noget!

En anden kunst er at tage dine billeder i RAW-formatet (ind i menuen og se). Det betyder at billerne ikke er "fremkaldt" men kan rettes i din pc bagefter - bla. så du kan tilpasse lysets temperatur til netop dit lys.
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
05. maj 2010 - 14:31 #9
det lyder helt sikkert som en god ide den med halogenarbejdslampen, skal til bilka idag, det kan jo være de har, ellers ligger der en haraldnyborg ved siden af. men troede bare at den gav for meget lys, men selvfølgelig, hvis den peger op i loftet så giver den jo helt klart et bedere lys. ang. raw format, så har jeg prøvet at skyde i det, og gør det stort set hele tiden nu. bliver sgu afhængig af alle indstillingerne man selv kan lave på pcen bagefter.

mange gange tak for hjælpen. du var sgu til stor gavn.
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
05. maj 2010 - 14:32 #10
hvordan giver jeg dig pointene?