Avatar billede cybermouse Nybegynder
20. juli 2001 - 17:37 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

boot sektoren forsvinder (tror jeg)

jeg er administrator på en skole hvor vi har en mystisk computer vi starter den op får win95 til at køre så godt det nu kan (det er jo windows) og det kører et par måneder pludselig skriver den operativ systemet mangler(det er anden gang vi prøver det første gang formateret vi bare og så virkede den igen et stykke tid) hvis man laver en boot diskette og kigger på c drevet er alle filerne der, command.com, autoexec.bat, config.sys, himem.sys altså de burde allesammen være der men hvad kan forasage en sådan fejl jeg ved jo af gode grunde ikke hvad skaber problemet da det sikkert er sket mens en elev har sat ved den og vi har desværre ikke fået vores samba server op at køre endnu så vi kan ikke se hvem der sidst var logget ind på den maskine.

p.s. det ville sikkert virke hvis jeg tog en boot diskette og lavede en sys kommando men jeg vil gerne vide grunden

p.p.s computeren er en siemens nixdorf fra 1800 tallet (60 mhz)
Avatar billede stig3 Mester
20. juli 2001 - 17:48 #1
Kunne det være harddisken der er kaputski ?
Avatar billede abpdk Nybegynder
20. juli 2001 - 18:02 #2
Hvilket klassetrin har adgang til maskinen? Har du prøvet en: fdisk /mbr? Hvis du starter maskinen op med en bootdisk burde du vel kunne tjekke om harddisken som stig3 siger er kaputski, ellers ville du vel ikke komme ret langt.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
20. juli 2001 - 18:07 #3
hardisken kan sagtens være \"lidt kaput\" = lave periodiske fejl, a la at \"glemme\" MBR.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
20. juli 2001 - 18:26 #4
Hvis den glemmer Master Boot Record burde du kunne genskabe den med FDISK /MBR. Dette sletter ikke master boot recorden, men kopiere den kopi der ligger af MBR til der hvor MBR egentligt burde ligge.

/MBR - Recreate Master Boot Record on disk 1
This function is handy when an virus has infected the Master Boot Record. With /MBR you can wipe-out the virus.

http://www.jacobsen.sdn.dk/fdisk/

Hvis dette hjælper kan det være en virus, eller en dårlig disk.
Avatar billede xenocypraz Nybegynder
20. juli 2001 - 18:32 #5
Ja, en fdisk /mbr kunne gøre det, der kunne også være tale om en \"delwin Boot\" virus, havde den selv en overgang ogder gad min heller ikke boote fra min harddisk, men alle filer låder satdig, beskrivelsen passer perfekt, min kørte fint efter en formtering men ca, en måned senere fik virussen overtagewt igen og så kunne jeg begynde forfra

mvh

XenoCypraZ
Avatar billede cybermouse Nybegynder
20. juli 2001 - 19:23 #6
jeg bliver nødt til vente til efter sommerferien med at kunn give svar da jeg ikke kan prøve før håber ikke i har noget i mod at vente til den 20 august og ps. det er 9. og 10. som har adgang til maskinen
Avatar billede wikings Nybegynder
20. juli 2001 - 20:15 #7
Der er en mulighed for at CMOS backup batteriet er ved at være flad, har prøvet nogen lign, skiftede batteriet og det skete ikke igen.
Men det er rigtigt hvad de andre skriver, Fdisk, virus eller harddisken kan være ved at stå af. Men tjek lige batteriet, det er det billigste! ;o)
Avatar billede abpdk Nybegynder
20. juli 2001 - 22:37 #8
Det lyder ny temmelig typsik hvis du siger at det er 9. og 10. klasser der bruger maskinen. Du kan jo eventuelt, når maskinen virker igen, prøve at stille den hvor eleverne ikke har adgang til den i en måneds tid og se om den virker derefter.
Avatar billede cybermouse Nybegynder
20. juli 2001 - 22:51 #9
nej det er næppe dem for den står i skolens data lokale og det er den eneste pc på skolen det nogensinde er det med
Avatar billede jj2 Nybegynder
22. juli 2001 - 05:43 #10
>>cybermouse

Prøv evt. følgende:

1. -Deaktiver boot fra A-drev i bios.

2. -Autodetekt HDD og sæt C:\\ som boot-drev.

2. -Læg kopier af command.com i windows, Command & System katalogerne.

Håber det hjælper dig på vej?

MVH
jj2
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. juli 2001 - 10:11 #11
cybermouse>> Jeg vil nok give wikings ret i at det sagtens kan være BIOS batteriet.
Avatar billede cybermouse Nybegynder
24. juli 2001 - 21:02 #12
så ville uret jo og så forsvinde og det gør det ikke
Avatar billede wikings Nybegynder
25. juli 2001 - 00:05 #13
Jeg har en bærbar som jeg skal ha\' skiftet CMOS batteriet i, Ejeren kunne ikke forstå at den ikke ville boote, men kunne godt huske dato og klokken, nu skriver den under opstart at man skal skifte CMOS batteri, og kan nu ikke huske indstillingen på Uret. Så det kan være at den er lige på vippen, det er jo også en \"ældre\" fætter. ;o)
Jeg havde også en anden PC\'er og skulle lave, den opførte sig underligt, nogle gange kunne den ikke boote og andre gange gik den bare ned under opstart. Løsning!! Ud med bios chippen og rensede benene, den var begyndt at oxydere, den var 4 år gammel. Det samme var galt med en Leosys Notebook. Firmaets normale support havde dødsdømt den og fået firmaet til at investere i en ny, ud med chippen, renses, i igen, og den kører stadigvæk. ;o) Og husk at det er faktisk tit at en bios Chip sidder og arbejeder sig op af sin sokkel, Prøv at trykke på den! Og stadig væk, der er utrolig mange steder der kan opstå problemer nå de har nogle år på bagen!! ;o) Held og lykke!
Avatar billede cybermouse Nybegynder
23. august 2001 - 18:31 #14
jeg har desværre ikke nået at få kigget på det men jeg vil prøve at nå det en gang i næste uge :)
Avatar billede cybermouse Nybegynder
21. september 2001 - 22:01 #15
jeg har taget en hd fra en anden pc som brændte sammen så nu virker den