Avatar billede enan2n Nybegynder
23. april 2010 - 20:50 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kobling af bærbar med fladskærms-tv

Jeg vil gerne kunne se film fra min bærbare pc på mit fladskærms-tv. Mit tv har følgende typer indgange, som så vidt jeg har forstået er relevante: S-video, Scart, HDMI og Komposit. Min PC har S-video og en 15-pins monitor conector (men den kan jeg vist ikke bruge, kan jeg?).

Jeg har anskaffet et HDMI-kabel og en HDMI-DVI adapter, da jeg havde bildt mig ind, at pcen havde dvi-udgang. Ingen af anskaffelserne kan returneres, så jeg vil lige høre, om der findes en billig løsning, så jeg kan bruge HDMI-kablet og modtage signalet i digital kvalitet?

Ellers skal jeg vel anskaffe et S-video-kabel?
23. april 2010 - 20:59 #1
...Min PC har S-video og en 15-pins monitor conector... - det må være en 'gammel' PC ?
De nævnte en ANALOG signal
HDMI er DIGITAL
Såååå...

Der er kun S-Video -> S-Video tilbage for dig (=din PC)
Avatar billede enan2n Nybegynder
23. april 2010 - 21:13 #2
Æv! Men tak for svaret! Post den lige som et svar - så får du pointene :0)
23. april 2010 - 21:28 #3
Ping...
Avatar billede fuglen1 Novice
28. april 2010 - 11:08 #4
Det kan faktisk lade sig gøre
at konvertere analog til digital
bare en lidt dyr løsning
http://www.av-connection.dk/?PGr=2616&ML=838

Tror det vil give et bedre billede end med s-video, samt måske en højre opløsning
Avatar billede enan2n Nybegynder
28. april 2010 - 12:35 #5
Tak for forslaget. Det er desværre ikke relevant, da det er gået op for mig, at den bærbare ikke har en lydudgang, jeg kan bruge - har kun til høretelefoner og mikrofon. Så jeg har måttet droppe hele projektet, indtil jeg engang får en ny pc.
Avatar billede fuglen1 Novice
28. april 2010 - 23:24 #6
Høretelefon udgangen er vel med et minijack stik så burde den jo kunne bruges.

Ellers er det feks. et usb lydkort.
Avatar billede enan2n Nybegynder
29. april 2010 - 12:32 #7
Jo, udgangen er godt nok med minijack stik, men når jeg kobler den med aux indgangen på mit surroundanlæg, kommer der ingen lyd igennem. Kræves det ikke, at der også er aux udgang på min computer?

Hvad er det for noget med et usb lydkort? Kan det købes til en rimelig pris? PCen skal sandsynligvis skiftes indenfor et års tid, så jeg vil ikke investere alt for meget.
Avatar billede mett Nybegynder
29. april 2010 - 13:48 #8
Jeg har ofte brugt et skærmkabel (15-pins) - bruges normalt til projektor. Giver glimrende billede. De fleste fladskærme har også dette skærmstik. Mht til lyd bruger jeg f.eks alm pc-højttalere (logitec el.l.) i minijack-phones-udgang. Giver ok lyd. Men har også brugt aux på mit hi-fi. Giver rigtig flot lyd, men kræver en "minijack til phonostik-ledning" :o)
Avatar billede enan2n Nybegynder
29. april 2010 - 16:10 #9
OK. Jeg vil lige gøre min situation klar. Jeg har anskaffet et S-video-kabel - og det virker. Jeg mangler blot en måde at overføre lyden på - og har ikke tænkt mig at bruge mere end 200-300 kr. på det. Som sagt har jeg kun minijack lydudgang til høretelefoner. Er der en billigere eller smartere måde end fuglen1's forslag med usb lydkort?
Avatar billede mett Nybegynder
30. april 2010 - 09:17 #10
Ja, du kan sagtens bruge hovedtelefonudgangen (minijack). Enten med minijack videre til PC-højttalere, f.eks. Logitec (3-400kr). Alternativt, hvis du har en Boomblaster, har de også ofte en aux med minijack. Eller med et kabel fra minijack(i pc) til stereo phono (rød og hvid) ind i Hi Fi aux udgang.  :o)
Avatar billede thov Forsker
04. maj 2010 - 01:54 #11
Med denne adapter http://www.sandberg.it/product.aspx?id=502-18 i TVets SCART indgang, kan lyd+video overføres til samme TV indgang.

s-video kablet har du allerede, så det er kun et 3,5mm mini-jack til 2x RCA-phono kabel som mangler.
Avatar billede enan2n Nybegynder
04. maj 2010 - 16:12 #12
Jeg har såmænd både Stereo MiniJack - Phono audio kabel og de nødvendige indgange på tv'et. Det er faktisk lykkedes mig at få det til at virke på tv'et med både lyd og billede. Men jeg ville gerne kunne bruge mit surround-anlæg. Når jeg sætter Phono RCA stikkene til aux-indgangen på mit surroundanlæg, giver det ingen lyd i højtalerne. Jeg har tidligere kunnet få den samme kabeltilslutning til at virke med en anden computer, som dog havde en anden slags lydudgang end den til høretelefoner (vistnok Line-out).
Avatar billede enan2n Nybegynder
04. maj 2010 - 16:15 #13
Spørgsmålet er altså: Hvordan får jeg en bærbar med kun høretelefon-lydudgang til at virke sammen med mit surroundanlæg?
Avatar billede thov Forsker
04. maj 2010 - 18:14 #14
Computeres høretelefon og line-out tilslutninger er det samme.

Så har du lyd i hovedtelefonerne, og ingen lyd når surround udstyret er tilsluttet, er det 'snurrerundt' som skal indstilles.
Avatar billede enan2n Nybegynder
04. maj 2010 - 19:39 #15
Hvad er 'snurrerundt'?
Avatar billede thov Forsker
04. maj 2010 - 23:42 #16
'snurrerundt' er bare en 'undersættelse' af surround :-)