Avatar billede svendsen8520 Nybegynder
19. april 2010 - 17:44 Der er 5 kommentarer

Genoprettelse af en Dell computer pga harddisk problemer. Ender hele tiden i en DOS-Menu.

Hej allesammen

Håber måske I kan hjælpe med et lille problem. Efter en lille oplevelse med partition magic, jeg skulle skifte filformat på min eksterne harddisk, dette gik dog ikke værre eller bedre end at jeg kom til at lave noget ved computerens harddisk.
Jeg prøvede at køre genoprettelses cden som jeg fik med computeren, men den ville ikke installere igen pga en forkert fil format på harddisken.
Jeg læste lidt frem og tilbage på nettet og på en side stod der man kunne trykke F6 (mener jeg det var) i setup og så kunne man lave det om. Det resultatede bare i at jeg endte i en DOS-menu og ikke så meget andet. Nu har jeg så sat en ny harddisk i min computer og ville køre genoprettelses cden igen, men hver gang jeg prøver ender jeg i den føromtalet DOS-menu.
Spørgmålet er om nogle ved hvordan jeg kommer væk fra den igen og tilbage til Dell´s installation af windows?
Avatar billede kimtheman Novice
19. april 2010 - 17:53 #1
Hvis du går ind på Dell´s hjemmeside og søger på model nummeret eller lign, så skulle man mene du kan finde en manual den vej rundt

http://support.euro.dell.com/support/downloads/index.aspx?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

Om cdén virker/ og er lovligt vedr. windows osv, med den nye harddisk du har sat i, er jeg lidt usikker på, da dette har noget med licens osv at gøre.

Vedr. dit "lille" problem, ved jeg da ikke om jeg synes det er så lille endda. Det tager ihvertfald noget tid, før den maskine er oppe at køre med alt installeret/ opdateret igen.
Avatar billede svendsen8520 Nybegynder
19. april 2010 - 18:00 #2
Grunden til at jeg troede det var et mindre problem var at jeg har kørt instalations cd´en en gang og den virkede fint, lige som den plejer når man kører sådan. Den kom bare til et punkt hvor den sagde jeg skulle vælge harddisk men jeg kunne ikke vælge den pga jeg havde lavet noget forkert med det der partition magic program. Så kørte jeg den igen og endte i DOS da jeg trykkede F6. Men det burde da være muligt at komme tilbage til instalations programmet fra Dell, som jo ligger på cd´en. Hvilket er lovlig og den orginale osv..
Avatar billede kimtheman Novice
19. april 2010 - 19:19 #3
ja men stadigvæk er der noget der hedder licens og hvor denne somregel er bundet til en hardware del osv. og og dette omhandler harddisk er jeg usikker på men du kan jo google det.
Men som sagt skulle du gerne kunne finde hjælpen i manual til Pc. Selv om det selvfølgelig er nemmere hvos nogen bruger deres tid på præcis at fortælle dig hvad du skal gøre.
Ens ben bliver ellers stærke af lidt benarbede.
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2010 - 19:44 #4
Hvis du følger installations-vejledningen for XP eller Vista der ligger på www.helgec.dk og vælger, slet partition -> opret partition -> formater, så bør det køre
Avatar billede heibergg Nybegynder
20. april 2010 - 09:47 #5
Er Partitition magic ikke et forældet program, som blev brugt meget i "gamle" dage?