Avatar billede dompap Novice
18. april 2010 - 21:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vuze og internethastighed

Hej brugere.
Undrer mig noget.
Har en 50/4 mbit forbindelse.
Hvis jeg kører en hastighedstest får jeg også 50/4 mbit jf. dog nedenfor.

Når jeg downloader fra vuze får jeg f.eks. en hastighed på 500 kbyte/sek, svarende til ca. 4 mbit.
En hastighedstest viser at jeg downloader med f.eks. 2 mbit/sek blot vuze er startet op.
Regnestykket kan jeg ikke få til at gå op.
Jeg burde have 50 mbit - herfra trækkes 10% til datapakker og bla, bla, bla - så er jeg på 45 mbit - herfra trækkes 4 mbit som Vuze bruger - så er jeg på 41 mbit - herfra trækkes 2 mbit som hastighedstesten viser så er jeg på 39 mbit ????
Er der nogen der kan forklare mig sammenhængen her ???
Og er der nogen der kan komme med forslag der medfører at Vuze ikke "stjæler" al internethastigheden ?
Er det i router-opsætningen den kan være gal ?
/Dompap
Avatar billede dompap Novice
18. april 2010 - 23:55 #2
Har begrænset upload hastighed og sat download hastighed til 0 (=ubegrænset) men det synes ikke at have den store effekt.
Avatar billede Mirub Nybegynder
20. april 2010 - 18:38 #3
Som udgangspunkt skal du altid regne 15 procent af din hastighed fra til det såkaldte "overhead", og kører du via vpn-forbindelse så er det 30 procent.

Når du kører en hastighedstest fra f.eks. din udbyder, vil der ofte kun blive vist den hastighed du har fra dig selv og frem til centralen/dslammen hvor du er koblet på.
Derfor kan disse ofte være misvisene ifht. når du besøger en server ude på det store net.
Men igen er der mange ting der spiller ind:
F.eks. hvor stor belastning er der på den server som du henter fra, og er der begrænsninger i deres uploadhastighed?
Sidst men ikke mindst vil der altid være perioder på døgnet hvor hastigheden på internettet er langsommere end normalt.
Oplever du forskelle alt efter tid på døgnet eller?
Avatar billede dompap Novice
21. april 2010 - 00:12 #4
Hej Mirub.

Det er helt i orden med 15% tab og helt i orden med udsving, men 2 mbit på hastighedstest + 4 mbit i dl hastighed på vuze giver 6 mbit. Hvis jeg så har 25% hastighedstab i øvrigt ville det svare til en samlet hastighed på 8 mbit. Så "mangler" jeg "bare" ca. 40 mbit op til de 50 mbit - og det er her jeg ikke fatter en meter.
Jeg kunne forstå det hvis dl-hastighed fra vuze var 4 mbit og hastighedstesten viste 40 mbit, men det er jo ikke tilfældet.

/dompap
Avatar billede Mirub Nybegynder
21. april 2010 - 07:47 #5
Ja helt nem er den ikke...
Må indrømme at jeg ikke selv har erfaring med Vuze.

Det eneste jeg lige kan komme på, er hvis uploadhastigheden fra Vuze ikke er høj nok(altså problemet ligger i deres ende).
Nu ved jeg ikke om du kører via en proxy, men det er en ting som også kan sløve forbindelsen en del, alt efter hvilken du vælger.
Håber du finder en løsning der får det til at køre efter hensigten.
Avatar billede dompap Novice
10. oktober 2010 - 22:57 #6
Fik løsningen af en fyr i Elgiganten såmænd.
Jeg skal blot begrænse upload hastighed - så kører det.
/Dompap