Avatar billede con-fused Nybegynder
18. april 2010 - 09:08 Der er 15 kommentarer

Kan man downloade XP Home Edition ?

Jeg har en lille Compaq, hvor på der var

Windows XP Home Edition (Nettops HP)står der på etiketten med Licence Key nummeret bag på computeren.

Desværre fik jeg slettet hele harddisken, fordi jeg installerede ubuntu og andre linux ting.

Uden først at tage back up af systemet.

ØV.

Spørgsmål:
Kan jeg installere Windows XP Home Edition igen?

???? Hvordan ????

Jeg har jo ingen cd-skive med XP eller genoprettelse til den lille Compaq

Men derimod en licens kode, som er bag på PCen, som sagt.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2010 - 09:20 #1
Formoder du har cd drev på når du skriver du ikke har cd.
Du kan låne en cd af en anden der kører Xp home igen og bruge den kode der står på Compac'en. Betingelse er at det er samme version som nøgle refererer til.
Avatar billede con-fused Nybegynder
18. april 2010 - 09:26 #2
Jo. Der er CD drev.

Well. Låne. Det lyder jo fint nok.

Kan bare ikke lige komme i tanke om hvem jeg skal spørge her på en søndag.

Så må det vente til i ugens løb.
Avatar billede Claus Mester
18. april 2010 - 09:27 #3
Du kan garanteret downloade Windows XP et eller andet sted på nettet. Men uanset hvor, vil det ikke være legalt.

Det første jeg ville gøre i dit tilfælde er, at kontakte producenten af computeren og høre om du kan få en ny recovery cd.

Alternativt kan du kontakte Microsoft.
Snip fra Microsoft Kundesupport http://www.microsoft.com/danmark/om/kundeservice.aspx

"Supporten til Windows XP SP2, Windows 2000 og Windows Server 2000 udløber den 13. juli 2010. Det betyder, at alle computere, der kører en af disse versioner af Windows, ikke længere vil modtage løbende opdateringer, og dermed er mere udsatte for angreb. Microsofts anbefaling er at opgradere til den næste ..."

Lidt længere nede:

"Hvis Microsoft Windows eller Office allerede var installeret, da du købte pc'en, skal du ringe direkte til computerproducenten for at få hjælp"

Længere nede:

"Vi vil gerne give dig den hjælp, du har brug for. Derfor vil du få følgende valgmuligheder i menuen, når du ringer 82 333 100:

  1. Hvis du ønsker at aktivere eller registrere dit Microsoft program.
  2. Hvis du er privatkunde:
        1. Hvis dit Microsoft program allerede var installeret på computeren, da du købte den.
        2. 2. Hvis du har købt et Microsoft program og ønsker hjælp fra en tekniker eller har brug for en ny cd eller dvd."
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2010 - 09:33 #4
Troede man kunne få opdateringer til Xp til 2014??
Avatar billede frem-ad Professor
18. april 2010 - 09:58 #6
Det lyder meget mærkelig at du ikke har en cd med når der er indbyget cd/dvd drev (De bære tit producentens navn og står det med mindre skrift at det er en windows xp - fordi alle de nødvendige driver ligger på selvsamme cd)
Avatar billede lzs Nybegynder
18. april 2010 - 10:30 #7
Jeg har da også tidligere købt en computer med windows licens til, uden at få en cd med, man skulle selv lave backup, så det kan jeg ikke lige se det mærkelige i?
Avatar billede rasmus_f Nybegynder
18. april 2010 - 11:08 #8
#6 Jeg har heller ikke modtaget recovery-CD'er med min bærbare, der er bare en knap jeg kan bruge under opstart til at gendanne det hele.

/Topic - Er i helt sikre på at man kan bruge den licens der sidder i bunden af bærbaren ? Mener da man skal have fat i en OEM udgave at Windows XP alt efter producent, sådan er det i hvert fald i mit tilfælde ! :-)
Avatar billede con-fused Nybegynder
18. april 2010 - 19:18 #9
tak for hjælpen. Prøver at få fat i en recovery-cd i morgen.

Eller også en anden løsning.

kom med et svar, så I kan få points.
Avatar billede frem-ad Professor
18. april 2010 - 19:33 #10
Ja det bliver da den bedste løsning
Avatar billede con-fused Nybegynder
18. april 2010 - 21:15 #11
Ja, men kom bare med flere svar, for det var jo god orientering i gav.
Avatar billede rasmus_f Nybegynder
19. april 2010 - 20:41 #12
Svar ! :D
Avatar billede Claus Mester
25. april 2010 - 04:03 #13
Svar
Avatar billede 220661 Ekspert
02. maj 2010 - 13:14 #14
Lukketid?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2010 - 09:49 #15
Confused. skulle du ikke lukke denne tråd. De har smidt svar!!!!!