Avatar billede tetra Nybegynder
13. april 2010 - 08:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Død Dell

Hej. Jeg har en 2 år gammel Dell bærbar hvor skærmen pludselig frøs. De efterfølgende 5 gange startede den op med et pixileret skærmbillede men nåede kun til win login før den rebootede, og nu starte den kun op med sort skærm, kan høre at harddisken kører, og hvis jeg lader den stå så går der ca 1 minut så blinker skærmen og den lukker ned -- dette gentager sig. Jeg kan ikke komme i bios eller fejlsikret.
Umiddelbart skulle man tro at det var skærmen, men på den anden side så er der jo også noget andet galt idet den ikke starter normalt op (men bliver ved med at re-boote). Nogle bud på hvad jeg kan gøre? Virus?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2010 - 08:59 #1
Tror din Pc er møgbeskidt indeni, og at den lukker fordi den bliver for varm.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2010 - 09:03 #2
Og på grund af manglende køling kan grafik kort være brændt af. Mit bud.
Avatar billede snowball Novice
13. april 2010 - 09:21 #3
Hvilken model er det?

Det lyder lidt som den velkendte nVidia bug på Latitude D630.

Hvis det er det, og der stadig er garanti på PC'en, så ring til Dell og få dem til at skifte bundkortet.
Avatar billede tetra Nybegynder
13. april 2010 - 09:21 #4
Det lyder sandsynligt, det havde jeg ikke overvejet. Tror jeg åbner den og renser den. Den havde det også med at blive rigtig varm her på det sidste! Grafikkortet sidder på MB, hvis det er brændt af, er der så noget at gøre, kan jeg evt selv sætte et eksternt på?
Avatar billede tetra Nybegynder
13. april 2010 - 09:35 #5
Computeren er D830 Intel Core 2 Duo T7500 (2.2GHz/4MB/800MHz) with nVidia Quadro NVS 135M og fra 01-10-2007
Avatar billede snowball Novice
13. april 2010 - 10:04 #6
OK, tror kun jeg har oplevet det på D630.

2 ting du evt. lige kan prøve.

1) Kommer der noget billede frem hvis du sætter en ekstern skærm til PC'en?

2) Hold "Fn" tasten nede mens du tænder PC'en - så går den automatisk i gang med en "Pre-boot System Assessment" (en slags diagnosticering). Hvis den begynder at bippe helt vildt, så har den fundet en fejl ;)
Avatar billede tetra Nybegynder
16. april 2010 - 11:42 #7
Hej. Tak for jeres tips og råd. Det viste sig at grafikkortet var brændt sammen pga akkumuleret støv i køleren. Men det viste sig at jeg havde tegnet 3 års on site 24 timers garantisupport hos Dell. Så der kom en mand med et nyt motherboard og nu er alt fint :-) Læg svar for point
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2010 - 12:55 #8
Godt med den ekstra garanti. Lægger svar