Avatar billede frustrator Nybegynder
12. april 2010 - 14:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

DIV oven på Java?

Hey there

Jeg har søgt højt og lavt, vidt og bredt, men endnu ikke fundet nogen løsning på dette hæslige design-problem: Hvordan i alverden placerer man en DIV oven på en java-applet? For det må vel kunne gøres... right?

På min side har jeg en content slider, java-baseret. Over den har jeg en dropdown-menu. Såvel slider som menu er placeret i seperate DIV's. Men alle drop-downs fra menuen bliver "gemt" bag slideren, og det er jo lidt ufedt og knap så praktisk.

Jeg har forsøgt med diverse variationer af z-index, men det batter ikke noget. Jeg ved også, at sådan noget applet-crap altid placeres øverst, men der må vel være end udvej, oder wie?

----CSS for dropdown-menuen:----
#navibar {
    width: 987px; background-image: url('/site/gfx/sitegfx/gradient_navioff.jpg'); margin: 0px auto; height: 33px; z-index: 100
}
.navimodule {
    width: 590px; float: left; margin: 0px 0px 0px 375px; height: 33px
}

Note: Selve menuen er placeret i .navimodule, mens .navimodule er placeret i #navibar (af design-hensyn).

----CSS for content slider:----
#slider1 {
    width: 800px;
    height: 300px;
    position: relative;
    overflow: hidden;
}

#slider1Content {
    width: 800px;
    position: absolute;
    top: 0;
    margin-left: 0;
    text-decoration: none;
}
.slider1Image {
    float: left;
    position: relative;
    display: none;
}
.slider1Image span {
    position: absolute;
    padding: 10px 13px;
    width: 800px;
    background-color: #000;
    filter: alpha(opacity=70);
    -moz-opacity: 0.7;
    -khtml-opacity: 0.7;
    opacity: 0.7;
    color: #fff;
    display: none;
    text-decoration: none;
}
.clear {
    clear: both;
}
.slider1Image span strong {
    font-size: 14px;
}
.left {
    top: 0;
    left: 450px;
    width: 320px !important;
    height: 300px;
    text-decoration: none;
}
.right {
    right: 0;
    bottom: 0;
    width: 390px !important;
    height: 300px;
}
ul { list-style-type: none;}

Content slideren er placeret i denne DIV:
#slider-container {
    width: 987px; margin: 0px auto; height: 300px; padding-bottom: 10px; z-index: 15
}
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
12. april 2010 - 19:16 #1
z-index i CSS defineres med zIndex:<value> så vidt jeg lige kan mindes og huske?
Avatar billede frustrator Nybegynder
12. april 2010 - 20:02 #2
Z-index fungerer fint nok med alle andre DIV's, men har imidlertid selv fundet løsningen på problemet. Det kunne klares med en simpel position: relative, og det giver ingen problemer i hverken IE eller Firefox
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
12. april 2010 - 21:15 #3
Fint så, så var det min husker der var rusten :D
Avatar billede olebole Juniormester
14. april 2010 - 12:22 #4
<ole>

z-index giver ikke så megen mening på ikke-positionerede elementer. Læs evt. mere om stacking her:
    http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html#layers

- og mere i dybden her:
    http://www.w3.org/TR/CSS2/zindex.html

/mvh
</bole>