Avatar billede danny_k Nybegynder
12. april 2010 - 12:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Er det ok at sende mail til sine online brugere?

www.lektier-online.dk opretter en bruger sig, som så mange andre steder, med sin email-adresse, og adressen gemmes i databasen. De får følgende besked under oprettelse:
"Hvorfor skal jeg oplyse min email-adresse?
Lektier Online kræver, at alle brugere oplyser deres rigtige e-mail adresse, fordi den bliver benyttet som login. Det bliver ikke brugt til spam."
Jeg vil gerne i kontakt med vores brugere for at lave en brugerundersøgelse.

Mit spørgsmål har 2 dele:
1) Er det lovligt med baggrund i ovenstående at kontakte de oprettede brugere via deres registrede email-adresser.

2) Hvis "ja" til spm 1, vil I så mene det er ok at spørge dem om de vil deltage i en brugerundersøgelse med mulighed for at vinde en præmie. Her taler vi altså ikke om lov, men om almindelig god skik og moral på nettet.

Håber at få nogle gode svar og måske nogle links til det der vedrører spm 1.

På forhånd tak.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2010 - 12:13 #1
umiddelbart er det ikke lovligt - brugere skal have accepteret at blive kontaktet fra sitet vedr brugerundersøgelser osv for at det kan lade sig gøre.
Du ser det mange steder på butikkers sider - 'må vi kontakte dig vedr...' og så skal man acceptere det (eller ej).
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. april 2010 - 12:20 #2
Jeg kan ikke se problemet
for det første har du jo Aksepteret at du skal logge på med din email
for det andet kan du jo svare nej til at deltage.
Avatar billede keysersoze Guru
12. april 2010 - 12:30 #3
Det er spam at udsende mails uden at brugeren har givet samtykke - at mailen bliver brugt som login er ikke lig accept af at man vil modtage mail. Ud fra de informationer du har givet vil jeg mene det ikke er lovligt at udsende mails.
Avatar billede keysersoze Guru
12. april 2010 - 12:35 #4
For at komme både brugerundersøgelsen og spam problematikken til livs kunne man evt ændre systemet til efter første login fra ændringen at spørge brugeren om lov (og samtidig spørge om lov ved nye oprettelser) samt evt stille undersøgelsen direkte.
Avatar billede danny_k Nybegynder
12. april 2010 - 12:54 #5
Er der nogen der har et link til noget dokumentation på at det ikke er lovligt? - eller kan henvise til et sted jeg kan lede?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2010 - 12:59 #7
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2010 - 13:03 #8
Avatar billede danny_k Nybegynder
12. april 2010 - 13:39 #9
Tak for gode links.
De beskæftiger sig så godt nok meget med reklame-mails fra kommercielle virksomheder, sådan som jeg læser det.
Lektier Online er en gratis service, der yder gratis online lektiehjælp til sine brugere. I øvrigt er det et offentligt financieret projekt.

Gør dette nogen forskel?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. april 2010 - 14:17 #10
det er samme regler... Om man tjener penge eller ej er underordnet.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
12. april 2010 - 14:59 #11
Jeg ville nok blive temmelig irriteret og bande en side langt væk, som man ikke personligt har givet lov til at sende mig emails - Tænk på det som du selv vil have det. Vil du modtage mails du ikke har bedt om?
Avatar billede keysersoze Guru
27. juni 2010 - 10:55 #12
Lukketid?