Avatar billede jan9530 Nybegynder
06. april 2010 - 20:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Acer Aspire boot problemer

Hej

Jeg har et problem med min Acer Aspire 9302 WSMI.

Da jeg skulle starte den forleden, kunne den ikke boote.

Der kommer lys i power-knappen, blæseren kører og CD-rom drev kan åbnes. Men der sker ikke mere. Der kommer på intet tidspunkt noget som helst frem på skærmen. Den er HELT sort.

Jeg har forsøgt at søge på de forskellige forumer, men kan kun finde en vejledning til Acer Aspire One, hvor problemet skulle skyldes en defekt bios.

Er der nogen der kan hælpe mig?

Jeg vil gerne vide, hvordan jeg konstaterer, om fejlen skyldes biosen eller evt. noget hardware der er brudt sammen?

Og hvordan kan jeg reparere bios, hvis det viser sig at være denne der er i stykker? Jeg skal vel have fat i et bios-program der kan køres fra dos. Den bios jeg kan finde på ACER.dk er beregnet til brug i windows, hvilket jeg af gode grunde ikke kan bruge.

Jeg håber rigtigt meget at nogen kan hjælpe. Der ligger mange ting på computeren , som jeg meget gerne vil have ud.

På forhånd mange tak.
Jan
06. april 2010 - 21:04 #1
Ta' lader + batteri helt UD i >30 min.
Montér igen og prøv så ...

---

PS: Du bør 'pænt' følge op på dine tidligere spørgsmål -> http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/jan9530
Avatar billede jan9530 Nybegynder
06. april 2010 - 22:05 #2
Tak for forslaget, men det gjorde desværre ingen forskel for min PC..

Jeg beklager der ikke har været fuldt op på de gamle. Som du kan se er det meget meget gamle indlæg, og jeg kan ikke huske dem,. Jeg har formentlig bare aldrig fået dem lukket, som der ikke er svaret på .
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2010 - 22:54 #3
Tag harddisk ud, og monter den til en sata/ide adapter, så kan du få filerne ud. Får du ikke kontakt til harddisk, kan den jo være problemet.
Når den booeter kører den så i ca 4-5 sek, og så genstarter processen igen? Har lige haft en Acer bærbar til rep med denne fejl. Her blev bundkort skiftet.
http://www.olsens-it.dk/shop/usb-til-sata-177p.html
Avatar billede jan9530 Nybegynder
06. april 2010 - 23:01 #4
Ja det bliver sidste udvej at tage harddisken ud.

Nej, der kommer faktisk bare lys i power-knappen, og så sker der ikke mere. Der er ikke noget der "kører" bortset fra hvis jeg sætter en system-cd i drevet.

Jeg har forsøgt at sætte min almindelige acer-system cd, der reetablerer systemet, i drevet, og i så fald kører den cden i et stykke tid, men stopper efter nogle minutter, og så sker der ikke mere.
Avatar billede Belkjaer Nybegynder
07. april 2010 - 16:41 #5
Hvis du tager batteriet ud og prøver at starte op med AC-adaptoren, kommer der så noget frem på skærmen?
Kan du evt. høre om den starter op altså uden at vise noget på skærmen?
Hvis du har mulighed for det, så prøv at tilslutte en ekstern skærm, for at se om det "bare" er skærmen som er gået, eller om det er RAM/Systemboard der er gået sig en tur.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2010 - 18:28 #6
Mit bud er at bundkort er røget (bios). Tror ikke det er ram.
Avatar billede jan9530 Nybegynder
07. april 2010 - 20:41 #7
Jeg kan godt starte op uden at batteriet sidder i PC'en. Dette gør ingen forskel. Det er det samme. Den starter ikke op. Den står helt stille efter der er kommet lys i power-knappen og nogle af de andre knapper. Har jeg en CD i drevet kører den denne cd, men stopper når den er færdig med at læse den. Når jeg sætter en systemCD i drevet er det som om den kører et stykke tid, men der sker ikke noget alligevel. Og den går heller ikke ud på noget tidspunkt..

Det gør heller ikke nogen forskel at slutte en ekstern skærm til VGA-udgangen. Desværre...
Avatar billede Belkjaer Nybegynder
07. april 2010 - 20:49 #8
Ja så er det som et par andre har skrevet, dit systemboard (bundkort) som er gået sig en tur. Den lyder til at hænge under POST, så der er desværre ikke så meget at gøre, hvis der er ikke garanti på den mere.
Det er en rimelig dyr del at få udskiftet, så hvis den ikke har garanti eller du har den meget kær, ville jeg nok kigge mig om efter en ny PC.
Avatar billede Belkjaer Nybegynder
07. april 2010 - 20:50 #9
Så du skal nok have fat på en ekstern boks, som passer til din harddisk, så kan du tilkoble den til en anden computer, via USB og uslæse de data som du mangler.
Avatar billede jan9530 Nybegynder
07. april 2010 - 20:59 #10
Ja, jeg tror også det er der vi ender.

Jeg er allerede igang med at flytte data væk fra harddisken - så er det da gjort. Men ville være rart at få den anden op at køre igen. Men det sker jo formentlig ikke..

Tak for det allesammen.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2010 - 21:42 #11
jan9530 Ikke for at være besværlig, men skulle du ikke have bedt om svar på grund af #3 og #6 ???
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5
Avatar billede jan9530 Nybegynder
08. april 2010 - 07:50 #12
Jeg kunne ikke / kunne ikke finde ud af at acceptere andre svar. Der var kun "accepter" ud for den, som jeg endte med at acceptere. Spørg mig ikke hvorfor. Jeg ville have delt pointene ud, men det kunne jeg bare ikke komme til.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2010 - 18:04 #13
Til en anden gang, så skriver vi normalt vores indlæg som kommentar. Det gør vi til der kommer en løsning på problemet. Når problemet er løst beder man så den/dem om at lægge svar, så point kan gives. Nogle lægger deres indlæg altid som svar for at underbygge det der er skrevet tidligere, og det er også fint nok. Men for at give dem der kun har skrevet i kommentar, er man nødt til at bede om svar. Det står også i FAQ som jeg henviser til i #11.
Avatar billede pccare Nybegynder
15. maj 2010 - 22:52 #14
Hej..

Jeg har en aspire 9302 der gør det samme, men løfter jeg den i venstre hjørne ca. 10 cm. starter den! Det samme sker hvis jeg understytter hdd.... Jeg mistænker at det er loddninger på sata stikket på motherboardet... håber det kan hjælpe andre!!!