Avatar billede patrickbeck Nybegynder
05. april 2010 - 17:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Regler mata og søgemaskiner

Hej..

Nu er det ved at være nogle år siden jeg har lavet MATA og der kommer jo hele tiden nye måder at gøre det på.

Jeg har prøvet at læse lidt rundt men syntes ikke jeg kan finde en god måde at lave det på da jeg hele tiden falder tilbage på den normale, gammel måde og den bruger google jo ikke mere.

Jeg har tænkt bruge en normal META til de søge maskiner der endnu bruger dette og med google ville jeg have fokus på beskrivelsen og indholdet på siden.

Men jeg ved ikke hvordan det forgår med andre søgemaskiner som jubii, MSN, Bing o.s.v er der nogle der ved hvordan de gør og hvordan det laves bedst?

nu ved jeg at google kan lide at der er et "sitemap" men hvordan har andre søgemaskiner med det og er det også .XML?

Jeg ved ikke om jeg har forstået alt dette rigtigt men håber jeg kan få nogle svar her.
Avatar billede patrickbeck Nybegynder
05. april 2010 - 17:08 #1
eller skal man helt droppe META og kun gå efter det helt rigtige indhold på siden?
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 18:07 #2
meta er stadig relevant at benytte men effekt i søgemaskiner er bare meget minimal og så gælder det også om ikke at misbruge dem. Regn med 3-5 unikke keywords pr side og en unik og sigende description på ca 150 tegn - sørg samtidig for en unik og sigende title.

jeg ved ikke hvor du har fra at søgemaskiner kan lide sitemaps - der er formentlig ikke decideret noget i vejen med at benytte sitemaps, men det er lang mere relevant at opbygge hjemmesiden rigtigt så søgemaskinerne (og brugerne) let kan finde rundt på siden og få indekseret de relevante sider.

sørg for at opbygge din side korrekt og med masser af indhold, få opdateret indholdet ofte og få gjort opmærksom på din side på allerede indekserede sider - så er du så småt kørende.

Kig under guides her på sitet og læs artiklerne specielt fra bufferzone.
Avatar billede patrickbeck Nybegynder
05. april 2010 - 19:37 #3
hvordan gør du det så med forside, jeg ville sige at jeg har mere end 3-5 søge ord der hvor de underlæggene sider kan laves med 3-5 ord.

Jeg har det bare sådanne at alle mine link ligge på forsiden og underlæggene link kan jeg tælle på en hånd.

og er det å bedst at lave det sådanne her:

<META NAME="Robots" CONTENT="ALL">

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">

<META NAME="Title" CONTENT="Sjov for børn - Oplevelser med børn. Danmarks attraktioner og aktiviteter for børn">

<META NAME="Description" CONTENT="På Sjov for børn finder du alle Danmarks attraktioner og aktiviteter for børn. Legepladser for børn, naturoplevelser, badelande, zoo og dyreparker, forlystelsesparker og museer.">

<META NAME="Keywords" CONTENT="attraktion, aktiviteter,børn, oplevelse, udflugt, badeland, legeplads, natur, forlystelse, forlystelsespark, zoo, dyr, museum">

<META NAME="Robots" CONTENT="ALL">

<META NAME="DC.Title" CONTENT="Sjov for børn.dk - Oplevelser med børn. Danmarks attraktioner og aktiviteter for børn">

<META NAME="DC.Description" CONTENT="På Sjov for børn finder du alle Danmarks attraktioner og aktiviteter for børn. Legepladser for børn, naturoplevelser, badelande, zoo og dyreparker, forlystelsesparker og museer.">

<META NAME="DC.Subject" CONTENT="attraktion, aktiviteter,børn, oplevelse, udflugt, badeland, legeplads, natur, forlystelse, forlystelsespark, zoo, dyr, museum">

eller sådanne her:

<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=EmulateIE7" />

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

<meta name="copyright" content="NEXT 2 YOU Marketing ApS" />

<meta name="description" content="Giv hele familien en uforglemmelig dag i Danmarks sjoveste legeland Tag i Legelandet.dk og få en fantastisk oplevelse i vores 3000 m2 store indendørs forlystelsespark. Her er der aktiviteter for hele familien, alt fra hoppeborge og rutsjebaner til" />

hvad er forskellen...? dette var bare nogle af de slags der kom op og der er nogle der ikke viser Meta, hvordan har de så lavet det?
Avatar billede patrickbeck Nybegynder
05. april 2010 - 19:43 #4
fandt lige denne her og den viser nada..

<meta name="Generator" content="Stone's WebWriter 4">
<META HTTP-EQUIV="expires" content="0"/>
<META HTTP-EQUIV="Pragma" content="no-cache"/>
<meta name="description" content="Play Land">
<meta name="keywords" content="Play Land">
<META NAME="DCS.dcsqry" CONTENT="Lang=DK"></META>
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 20:19 #5
jeg ville nøjes med at bruge description og keywords som egentlig indholdsbeskrivende meta, altså som først beskrevet - alle mulige andre tilfældige du har fundet frem (pånær content-type, men så er vi ovre i en lidt anden kategori) er ikke nødvendige.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener at der ikke vises noget?
Avatar billede patrickbeck Nybegynder
05. april 2010 - 21:05 #6
Nu har jeg lavet denne her.. er der noget der er helt unødvendigt?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0//EN">
<TITLE>Play2smile.com - Your inflatable playland in Thailand</TITLE>
<META NAME="Title" CONTENT="Play2smile.com - Your inflatable playland in Thailand">
<META NAME="Description" CONTENT="At Play2smile.com you can get your own inflatable play-land in the garden or visit our play land in Kalasin.">
<META NAME="Keywords" CONTENT="playland,inflatable,rent,slide,entertainment,kids,children,birthday">
<META NAME="Robots" CONTENT="ALL">
<META NAME="Revisit-after" CONTENT="3">
<META NAME="Author" CONTENT="Play2smile.com - Waradchaya Pasanon">
<LINK REV=made href="mailto:contact@play2smile.com">
<META HTTP-EQUIV="Reply-to" CONTENT="contact@play2smile.com">
<META NAME="Copyright" CONTENT="Play2smile.com - All rights reserved.">
<META HTTP-EQUIV="Content-language" CONTENT="eng">
<META NAME="Rating" CONTENT="General">
<META NAME="Generator" CONTENT="Dreamweaver">
<META HTTP-EQUIV="Pragma" CONTENT="no-cache">
<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" CONTENT="no-store">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<META HTTP-EQUIV="Content-Script-Type" CONTENT="text/javascript">
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=EmulateIE7" />
<meta http-equiv="imagetoolbar" content="no"/>
<meta http-equiv="imagetoolbar" content="false"/>

<META NAME="DC.Title" CONTENT="Play2smile.com - Your inflatable playland in Thailand">
<META NAME="DC.Description" CONTENT="At Play2smile.com you can get your own inflatable play-land in the garden or visit our play land in Kalasin.">
<META NAME="DC.Subject" CONTENT="playland,inflatable,rent,slide,entertainment,kids,children,birthday">
<META NAME="DC.Creator" CONTENT="Play2smile.com - Waradchaya Pasanon">
<META NAME="DC.Rights" CONTENT="Play2smile.com - All rights reserved.">
<META NAME="DC.Identifier" CONTENT="http://www.play2smail.com">
<META NAME="DC.Publisher" CONTENT="Play2Smile Co., Ltd">
<META NAME="DC.Language" scheme="NISOZ39.50" CONTENT="eng">
<META NAME="DC.Source" CONTENT="Play2smile.com - All rights reserved.">
<META NAME="DC.Format" SCHEME="MIME" CONTENT="text/html">
<LINK REL="schema.dc" HREF="http://purl.org/metadata/dublin_core_elements">
Avatar billede patrickbeck Nybegynder
05. april 2010 - 21:18 #7
okay så lige din besked efter jeg sendte den sidste... kan forstå den skal laves om.. :)

det jeg mener er at selve meta´en vises ikke og tænker på om den lægger i en fil eller noget for når jeg ser i kildekoden så er der ikke noget meta.

så du mener at meta´en skal være meget simple sådanne her:

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">

<META NAME="Title" CONTENT="Sjov for børn - Oplevelser med børn. Danmarks attraktioner og aktiviteter for børn">

<META NAME="Description" CONTENT="På Sjov for børn finder du alle Danmarks attraktioner og aktiviteter for børn. Legepladser for børn, naturoplevelser, badelande, zoo og dyreparker, forlystelsesparker og museer.">

<META NAME="Keywords" CONTENT="attraktion, aktiviteter,børn, oplevelse, udflugt, badeland, legeplads, natur, forlystelse, forlystelsespark, zoo, dyr, museum">
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 21:23 #8
Jeg kan gentage mig selv fra #5; jeg ville nøjes med keywords og description af meta samt title-elementet. Doctype hører til et helt andet sted - og Content-language samt Content-Type vil altid være en god idé at have med men med et lidt andet formål end key og desc samtidig med at de selvfølgelig skal tilpasses det enkelte site.

lad nu være med at lægge så meget fokus på meta - som allerede nævnt har de så godt som ingen effekt hvis nogen overhovedet.
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2010 - 21:24 #9
hvis dine meta, eller for den sags skyld hvilke som helst andre dele af din kode, forsvinder når siden outputtes til klienten har du et problem i din kode - det er ikke metaens skyld.
Avatar billede patrickbeck Nybegynder
06. april 2010 - 14:17 #10
takker for svaret... nu skal der arbejdes :)