Avatar billede systemnet Nybegynder
04. april 2010 - 19:34 Der er 1 kommentar

Zywall 5 - hastighed

Hejsa

Jeg sidder på en 50/50 Mbit fiber-linie med en Zywall 5. Jeg syntes ikke hastigheden er i top. Efter specs. på Zywall 5 burde den kunne klare den hastighed, men jeg kan ikke få et højere throughput end ca. 35 Mbit. Disabler jeg firewall funktionen i den kan jeg få den på 48 Mbit.

Jeg har prøvet at sætte en Linksys WRT54GL router på forbindelsen og her er der ingen problemer.

Er der andre der har gode ideer eller erfaringer med Zywall'en ?

P.s der er ingen turbocard i den og det burde vel heller ikke være nødvendigt, da der i specs. står at den skulle have et throughput på 80 Mbit.
06. april 2010 - 11:00 #1
Ja, producenterne lover et og skriver noget andet når man nærlæser.

ZyWALL 5 giver optil 80 MBit/s må det betyde, eks. Hvis du benytter NAT, kan man læse på side 772 i manualen at den kun har Firewall throughput optil 60Mbps (er det fuld duplex eller hvad? det kunne jeg ikke lige se.) VPN throughput er kun 30 Mbps. Osv.

ftp://ftp.zyxel.com/ZyWALL_70/user_guide/ZyWALL%2070_4.04.pdf

Så hvis du kører med NAT eller der er andre indstillinger som er sat forkert kan det hurtig reducere hastigheden yderlige.

Hvis det ikke er fuld duplex men kun "max. Thoughput" skal du endvidere dele det med forholdet.

Benytter du eks. 20 Mbit download, har du kun 40 Mbit upload til rådighed.

Det er meget normalt at man beskriver det sådan hos nogle producenter, det kan du måske få svar på hos Zyxel direkte.