Avatar billede jachristensen Nybegynder
30. marts 2010 - 23:04 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kunde har indbetalt samlet beløb - men det er for to fakturaer...!

Jeg sendte en kunde to fakturaer. De valgte, at slå beløbene sammen, og overføre det samlede beløb til mig.

Nu har jeg én postering i kassekladden, men to fakturaer der matcher beløbet...

Hvordan klarer jeg den?
Avatar billede ottobp Novice
30. marts 2010 - 23:16 #1
dustår på linie 1 i kladden  og  går ud til højre i fakturakolonne  og  vælger  den første fak  Klikker  OK  til  den  ....  vælger  bank  som afstemningskonto  hvis det er der de er kommet  ind
går til linie  2  og  vælger  næste faktura  og bank
så passer  pengene

hvis du  vil  have  det samlede beløb til at figurere  som een postering  så  lade være  med  bank  ovenstående  og  så lave  det  på  en  linie 3  så passer  pengene  også

ps for det tilfælde at  du ikke har  købt programmet  endnu -  men er i prøvefasen; så kan du  med fordel købe det hos mig thi så  kan  du erhverve et KLIPPEKORT til en hotlinesupport  med  50% rabat
mvh

Otto B. Petersen  cert.forhandler af summasummarum
www.ivaerksaet.dk  og  www.summasupport.dk
Avatar billede jachristensen Nybegynder
30. marts 2010 - 23:29 #2
Hej Otte.

Tak for hurtigt svar.

Problemet er at jeg kun har en linje i kladden med det samlede beløb - DKK 101.477.

Jeg har sendt kunden to fakturaer 1) 81.857 og 2) 19.620. Samlet giver det altså 101.477. De har fejlagtigt valgt at slå de to fakturaer sammen ...

De to ubetalte fakturaer i mit regnskab skal jo pege på det samlede beløb - men kan man det?
Avatar billede ottobp Novice
30. marts 2010 - 23:56 #3
jamen  de  101.477  kan da godt stå  solo  på linie  1 istedet  for linie 3  i  mit svar  altså  uden  modkonto eller modfaktura

så  laver  du  2 linier  med valg af de 2 faktura  som  jeg angav på linie  1 og 2.  De står  så  nu  som  linie 2 og 3  (uden valg af afstemningskonto  thi  den har du  jo på linie 1)

giver det mening???

mvh
otto bpetersen
Avatar billede tullius Nybegynder
01. april 2010 - 11:19 #4
Efter min bedste overbevisning behøver kassekladen ikke være identisk med kontoudtogene. Du kan bare ændre den ene linje i kassekladden med beløbet 101.477 til to linjer med hhv. 81.857 og 19.620.

Det er muligt, at Ottos løsning er mere korrekt, men jeg forstår ikke helt, hvordan han vil modpostere de tre poster, han opererer med.

Mvh. Jesper
Avatar billede ottobp Novice
01. april 2010 - 11:28 #5
det  med  opdelingen  i  de to beløb  er  jo  det  der  opstår  NÅR man  går  ud  i  udestående fakturaer  og  henter de to konkrete fakturaer  og  får  den  afskrevet  fra  kt 56100  så  de  kommer  til at figurere  som  betalte  Om  man vil  modpostere de to  beløb  på  bank  hver for  sig  ELLER  vil  have  den ene postering  på  de 101.477  kr  er et temperamentsspørgsmål

jeg har  blot  anvist 2  måder  at  gøre  det  på

mvh
otto
Avatar billede tullius Nybegynder
01. april 2010 - 13:29 #6
Jeg forsøger ikke at problematisere dit svar; jeg forstår bare ikke den anden af de to løsninger (jeg er ikke så erfaren med bogføring og vil oprigtigt gerne lære den lidt mere professionelle løsning).

I den første løsning ville kassekladden se således ud:
Dato      Bilag Tekst    Afstemn. Beløb    Konto Faktura
01.04.2010      Hårtørrer Bank    81857,00 56100 1
01.04.2010      Hårgelé  Bank    19620,00 56100 2

Hvordan ville det se ud med den ene postering på 101.477 kr.?

Mvh. Jesper

PS @jachkristensen: Jeg undskylder, hvis jeg har drejet din tråd i en forkert retning. Du må bare sige til, hvis jeg har misforstået...
Avatar billede ottobp Novice
01. april 2010 - 22:37 #7
jamen  det  ville  du  opnå  ved  at undlade  at vælge  bank på  hver  linie  som  du rigtigt nok har gjort  (fuld god måde at gøre det på)  men  du  kunne istedet  gøre så her

Dato      Bilag Tekst            Afstemn. Beløb    Konto Faktura
01.04.2010  xx  Hårtørrer                  81857,00 56100 1
01.04.2010  xx  Hårgelé                    19620,00 56100 2
01.04.2010  xx  Samlet bet F1&F2 Bank¨    101477,00

ps.  vigtigt  at  faktura 1 og 2  er  "valgt"  og ikke blot skrevet  fordi du ved at det thi  så  kan man opleve at  fakturaen godt  nok  bliver  bogført  som indgået  i banken  men stadig  står  som  ikke-betalt.  Man skal altså  aktivt  ind i kartoteksoversigten over ubetalte fakturaer  og  vælge den og sige OK

mvh
Otto Bp
Avatar billede ottobp Novice
01. april 2010 - 22:53 #8
overblikket  går  lidt fløjten  når tabelopstillingen  forsvinder
men  der  er opereres  med  den udgave  hvor  man kun har een beløbskolonne  med udgangspkt. i afstemningskonto

mvh
otto bp
Avatar billede jachristensen Nybegynder
19. april 2010 - 17:27 #9
Kære otto bp og tullius,

Tak for jeres inputs. Tror jeg fik klaret problemet ;-)

Mvh. Jarl
Avatar billede tullius Nybegynder
20. april 2010 - 15:42 #10
Jeg siger også tak - jeg blev også lidt klogere.

Mvh. Jesper