Avatar billede steffansteffan Nybegynder
30. marts 2010 - 19:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Langsom overførselshastighed på gigabit netværk.

Hej,

Jeg har fået fat i en gigabit router fra Linksys WRT610N, men jeg kan desværre ikke få mit netværk til at overfører den hastighed jeg burde. Alle mine computere / enheder har selvfølgelig gigabit netkort.

Jeg kommer aldrig højrer op end 20-26 mb/s hvor jeg burde få omkring 100 mb/s.

Jeg har forsøgt følgene:
- Opgraderet firmware på linksys.
- Udskiftet alle kabler til cat5e
- Forsøgt med andre cat5e kabler.
- Forsøgt med andre porte på routeren.
- Prøvet at teste med forskellige enheder f.eks. windows og mac. Samt overførsels til en nas box med gbit netkort.
- Taget store filer over ftp.
- Flyttet routeren væk fra alle andre strøm enheder.

Forslag til hvad jeg kan prøve?

mvh Steffan
Avatar billede Blandy Praktikant
31. marts 2010 - 11:41 #1
Altså hvis du overfører fra HDD til HDD via netværket, så er det dine HDD der er synderen. Du skal tænke på at der endnu ikke finde hdd, der fuldtud kan overfører i cat5 kablers båndbrede.

Medmindre du går over til ssd hdd, mende koster så en bundegård.
Avatar billede steffansteffan Nybegynder
31. marts 2010 - 12:23 #2
Hej Blandy Tak for respons.
Jeg har Sata Diske i alle mine enheder og så vidt jeg ved skulle de gerne kunne opnå en teoretisk hastighed på 160 mb/s.

Har f.eks. et par af disse:
ST31500341AS
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgnextoid=511a8cf6a794b110VgnVCM100000f5ee0a0aRCRD
Avatar billede Blandy Praktikant
31. marts 2010 - 12:37 #3
Det er interfacet der har den hastighed, men hdd'en som fysisk enhed kan slet ikke udnytte sata 2 båndbreden endnu.

Desuden siger du også 160 Mb/s (Megabit pr sec), som ikke er det samme som megabyte. Omregner vi 160 delt med 8, så får vi cirka de 20 MB/s du snakker om. dog afhængeig af hvilke sector på hdd den læser/skriver fra.
Avatar billede steffansteffan Nybegynder
31. marts 2010 - 12:56 #4
Argh okay, så giver det mening. Tak for info. Læser lige lidt om det og vender tilbage.
Avatar billede steffansteffan Nybegynder
01. april 2010 - 13:31 #5
Jeg har testet videre og kan bekræfte at det er hdd'en. Det er begræsningen. Tak for hjælpen Blandy. Jeg må købe mit et par hurtigere diske :)
Smid et svar så lukker vi.
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
24. april 2010 - 19:49 #6
Hvis du vil have mere hastighed på hdd og netværk, kan du bruge RAID 0.. hvilket øger hastigheden på 1 gigabit forbindelse med 15-23 mb/sek .. læs evt lidt om raid 0, hvis du ikke allerede kender til det ;)
Avatar billede steffansteffan Nybegynder
27. juni 2011 - 20:54 #7
Der kom ingen svar afslutter :)