Avatar billede baekmal Nybegynder
22. marts 2010 - 13:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

lettere måde at kopiere formel på?

Hej
Jeg har et ark med ca. 100 rækker. jeg har skrevet en formel i
Kolonne C række 1-6, det eneste der ændre formlen fra række til række er henvisningen til faneblad.
når jeg forsøger og kopiere nedad, så ændrer den også bogstaverne.

kan jeg ikke kopiere den, nedad ca. 100 rækker, og den automatisk kun ændrer henvisningen til næste blad i formlen??

Formlen ser således ud i række 6, der henviser til ark 6

=SUMPRODUKT(('6'!AA6:'6'!AA190=Master!F13)*('6'!AB6:'6'!AB190))
Avatar billede panebb Novice
22. marts 2010 - 13:37 #1
du kan lave dine cellereferencer absolutte ved at indsætter $ for bogstaver og/eller tal
Avatar billede panebb Novice
22. marts 2010 - 13:37 #2
du kan lave dine cellereferencer absolutte ved at indsætte $ før bogstaver og/eller tal
22. marts 2010 - 13:43 #3
=INDIREKTE("SUMPRODUKT(("&RÆKKE()&"!AA6:AA190=Master!F13)*("&RÆKKE()&"!AB6:AB190))")
Avatar billede baekmal Nybegynder
22. marts 2010 - 14:00 #4
Tak.
men hvor skal jeg sætte den ind. sætter jeg den fx. ind i celle C1 sker der ingenting..

Er lidt ny til dette, så forstår ikke helt.. men lærer :)
22. marts 2010 - 14:29 #5
Den skal indsættes der hvor formlen fra spørgsmålet står.

C1 er jo udenfor det område, der skal beregnes på.
Avatar billede baekmal Nybegynder
22. marts 2010 - 14:47 #6
Jeg står på "master" C1  her skal info fra fane 1 komme op I C2 skal info fra fane 2 komme op.

Formlen jeg har skrevet er fra celle C6 dvs. hente info fra fane 6

Der sker ingenting når jeg sætter din formel i "Master" C6
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2010 - 09:10 #7
erikjuul - har du testet dit eget forslag?

Hvis arknavne er 1, 2, 3, .... mener jeg følgende kan bruges:

=SUMPRODUKT(SUM.HVIS(INDIREKTE("'"&RÆKKE(1:1)&"'!AA6:AA190");Master!$F$13;INDIREKTE("'"&RÆKKE(1:1)&"'!AB6:AB190")))

Når denne formel kopieres nedad vil den del af formlen der lyder:
RÆKKE(1:1) blive til RÆKKE(2:2), RÆKKE(3:3) osv.

Hans
Avatar billede baekmal Nybegynder
23. marts 2010 - 09:54 #8
Hej erik

Jeg ser ikke hele formlen i vinduet, og ved ikke hvordan jeg gør det bredere..
Kan du ikke skrive den så den passer til vinduet her
Avatar billede baekmal Nybegynder
23. marts 2010 - 10:16 #9
Ups.. den ovenover er selvfølgelig til dkhanknu
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2010 - 10:20 #10
Jeg forstår ikke hvad det er du skriver. Kan du ikke kopiere formlen herfra til din Excel fil?

Hans
Avatar billede baekmal Nybegynder
23. marts 2010 - 10:30 #11
jeg ser kun dette,

=SUMPRODUKT(SUM.HVIS(INDIREKTE("'"&RÆKKE(1:1)&"'!AA6:AA190");Master!$F$13;INDIREKTE(
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2010 - 10:40 #12
Formlen i min postering kl. 9:10:22 fremtræder på to linjer. Du bliver (i Excel) selvsagt nødt til at samle det hele i én celle.
Marker den del af formlen der lyder:

$F$13;INDIREKTE("'"&RÆKKE(1:1)&"'!AB6:AB190")))
Klip og indsæt (umiddelbart efter sidste udråbstegn) i den celle hvor du har:

=SUMPRODUKT(SUM.HVIS(INDIREKTE("'"&RÆKKE(1:1)&"'!AA6:AA190");Master!
Avatar billede baekmal Nybegynder
23. marts 2010 - 11:01 #13
nu virker det.. ved ikke hvad det er med vindue her på eksperten, mange spørgsmål går ud over mine kanter og forsvinder.

Har et lille spørgsmål til formlen.

Kan jeg i stedet for "MasterF13" referere til F13 på fanen jeg står.
vil nemlig gerne bruge formlen på faner der bliver oprettet som kopi ud fra master, men som bliver navngivet med et projekt nummer
Avatar billede Slettet bruger
23. marts 2010 - 11:53 #14
Jeg kan ikke genkende det problem du omtaler.

Ja, du sletter bare Master! så der kun står $F$13
Avatar billede baekmal Nybegynder
24. marts 2010 - 00:17 #15
dkhanknu! tak endnu engang

Se "You know who" så jeg kan give dig point
Avatar billede justrace Novice
24. marts 2010 - 02:20 #16