Avatar billede fommy Nybegynder
19. marts 2010 - 13:46 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

USB harddisk kan ikke formateres til ext3

Jeg sidder med en Samsung S2 Portable 640 GB 2,5" USB disk, som jeg ikke kan formatere til ext3 filsystem.
Jeg har prøvet at formatere den på min Synology NAS og på min PC med Linux Mint.
Begge fejlede, så sprøgsmålet er om disken er i stykker eller om den bare ikke er understøttet af filsystemet.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. marts 2010 - 14:18 #1
Avatar billede fommy Nybegynder
19. marts 2010 - 16:36 #2
Jeg prøvede lige at smide det på min bærbar, for den stationære kører jo Linux, men lige lidt fik jeg ud af det.
Programmet kunne ikke engang finde USB disken.
Tror lige jeg skal have fat i et test program fra Samsung. Det må de da have.
Har en mistanke om at disken måske ikke er helt som den skal være, til trods for at den kun er en måned gammel.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. marts 2010 - 18:00 #3
Ok det var jo kedeligt. Der er åbnebart forskel på pro og free.
Men ellers kan du jo downloade en pro på prøve, og så se om den
vil arbejde. Min har i alt fald det du søger.
http://www.paragon-software.com/products/home/
Avatar billede fommy Nybegynder
19. marts 2010 - 21:48 #4
Jeg tror det er disken der er noget sjovt med, for jeg kan heller ikke gøre noget ved den i demoen.
Jeg kan se den i drive explorer, og i diskhåndtering i windows, men ikke gøre noget ved den.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. marts 2010 - 22:05 #5
Du har prøvet at koble disken til som USB?
Har du prøvet at se, hvad der står om den i windows diskhåndtering?

Men ellers, ja Samsung har i alt fald en Iso, men mon ikke, de
også har en som kan køres fra windows.

Det lyder ikke godt, hvis Paragon ikke kan håndtere disken, for
det er et rigtig godt program, selv om gratis versionen ikke kan
lave Linux partitioner.

Lykkes det ikke snart at få disken til at køre, er det rigtigste
at sende den retur.
Avatar billede fommy Nybegynder
20. marts 2010 - 00:12 #6
Den skal sættes til som USB. Det er en ekstern disk, så det er den eneste mulighed.
Den er der under diskhåndtering, og når jeg har prøvet at formatere den til ext3 på Linux og ser den i Windows, så er filsystemet bare RAW.
Samsung har et tool der hedder HUTIL, men det kan jeg ikke få til at virke. Det kører kører bare..
Det starter halvvejs op og kan ikke installere en driver på ram drevet og så kan jeg ikke rigtigt mere.
Tror jeg prøver at tage kontakt til SHG eller Samsung og hører hvad vi skal gøre.
Men ellers tak for din tid og hjælp. Du kan lægge et svar, så skal du få point.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. marts 2010 - 00:33 #7
RAW betyder ofte ikke andet, end at patititonen har mistet
filtabellen, så windows ikke kan se den. Den kan gendannes.
Hvis der er noget, som er lidt uklart, så bare spørg. Jeg kender den.
http://helgec.dk/lost%20data.html
Avatar billede fommy Nybegynder
20. marts 2010 - 01:08 #8
Der er bare ikke noget at gendanne.
Disken er tom, da den er helt ny, men den fejler når jeg prøver at formatere den til ext3.
Derfor mistænker jeg den for at være defekt på en eller anden måde.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. marts 2010 - 13:31 #9
Det vil sige, den HDD har aldrig været formateret?
Der kan være et problem med at sende den retur. Hvis den ikke
fejler noget, skal du selv betale forsendelsen - med mindre
selvfølgelig, du selv bringer og henter den. Desuden har forhandleren
ret til, at afkræve et gebyr for undersøgelsen. Men er man ret sikker på at
disken er syg, skal den selvfølgelig retur.
Avatar billede fommy Nybegynder
20. marts 2010 - 16:31 #10
Den har været formateret til NTFS da jeg fik den, men har så valgt ext3, da jeg ville bruge den til backup af min NAS, og dens interne format er ext3.
Men synes også bare det lyder underligt at en disk ikke kan formateres til et bestemt filsystem men godt kan til et andet.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. marts 2010 - 17:21 #11
Nu har jeg lige formateret en partition med Paragon til ext3.
Det gik fint. Men der er noget jeg ikke forstå, jeg kan stadig
se og bruge partitionen i windows xp. Det troede jeg ikke man kunne. Det må jeg finde ud af.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. marts 2010 - 17:24 #12
Ps. Partitionen står i Diskhåntering som ukendt partition.
Avatar billede fommy Nybegynder
21. marts 2010 - 09:42 #13
Jeg hælder mere og mere til at det er disken den er gal med.
Har lige her til morgen prøvet at formatere den med HP's værktøj, og den fejler med beskeden om at disken er skrivebeskyttet, og der er ikke kontakter eller knapper på den til at gøre den skrivebeskyttet med.
Men den formaterer fint til NTFS med Windows 7's egen diskhåndtering. Det er mærkeligt..
Avatar billede off-line Nybegynder
21. marts 2010 - 10:00 #14
En HDD eller en mappe kan gøres skrivebeskyttet med windows, men
det er noget man selv skal gøre. Man kan ikke købe en ny HDD, som
er skrivebeskyttet.
Og ja det er da mærkeligt, at den ikke kan formateres til ext3, men
godt til NTFS. Jeg vil foreslå, du kontakter Samsung service afd.
Avatar billede fommy Nybegynder
21. marts 2010 - 10:26 #15
Det tror jeg også er på tide, for jeg har ingen logiske forklaringer eller idéer til hvad der kan være i vejen.
Men du skal have tak for din tid, og du kan lige lægge et svar, så skal du få point for ulejligheden.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. marts 2010 - 10:34 #16
Tak for tilbudet, men jeg skal ikke have point for det. Så snup dem selv:)
Avatar billede fommy Nybegynder
20. april 2010 - 13:45 #17
Hehe okay så :)