Avatar billede Thony Rande Nybegynder
15. marts 2010 - 17:45 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Formatering af af HD i Vista

Hej

Jeg har lige installeret Vista (med stor hjælp fra helgec).
Jeg vil nu formatere den gamle HD hvor Win7 RC var installeret, men det kan jeg ikke.

Jeg kører med 2 HD.
- C drevet er installeret med Vista. Det var under Win7 tiden et D drev.
- D drevet (det gamle C drev) vil jeg gerne formatere, men det kan jeg ikke.
Det skal siges at begge harddiske er NTFS.

Jeg har prøvet nogle forskellige ting:
Jeg har højreklikket på D drevet og klikket på Format, men det vil Windows ikke tillade.
Jeg har også været igennem: Control Panel\System and Maintenance\Device Manager. Det hjalp heller ikke.

Det der ligger på HD nu er:
inetpub, Program Filesog Windows.
Jeg kan heller ikke slette disse filer manuelt.
Jeg har også været inde i egenskaber og fjerne markeringen i READ ONLY.

Jeg er tæt på at give fortabt, og køre en komplet killdisk, men så skal jeg igennem over 100 opdateringer, og over 1GB DL af opdateringer.
JEg har prøvet at google mig frem til en løsning, men det hjalp heller ikke.

Håber der er en der kan hjælpe

/Thony
15. marts 2010 - 17:54 #1
DISKHÅNDTERINGEN!!!

---

Du kan godt bruge nævnte KILLDISK; du skal bare være 100% sikker på at vælge den rigtige HD i menuen *S* ...

---

Bare lige 'for sjov' - hvis du kan rent fysisk så afmontér HD'en mht SATA kabel mm. Kan den så starte pænt op på Vista'en ?
Avatar billede Thony Rande Nybegynder
15. marts 2010 - 18:22 #2
DISKHÅNDTERING?

----
Killdisk er absolut sidste udvej, da jeg ikke rigtig føler for at skulle bruge så mange timer igen for at pc'en opdateret

----
Skulle måske lige fortælle at det er en laptop, med en HD på 120GB, der er partitioneret i 2 på 60 GB hver
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. marts 2010 - 20:46 #3
Du skal overtage ejerskab før du får lov at formattere den.
15. marts 2010 - 23:07 #4
...du skal bare være 100% sikker på at vælge den rigtige HD/partion i menuen *S*...
Avatar billede mchlbk Praktikant
15. marts 2010 - 23:22 #5
Evt. kan du bruge Parted Magic: http://partedmagic.com/

Hvis du har problemer med at få det ordnet fra Windows kan du downloade en Ubuntu-cd og boote fra den. Den indeholder et rigtig godt værktøj til partitionering, som du kan bruge "uden om" Windows.
Avatar billede ksoren Nybegynder
16. marts 2010 - 15:46 #6
Hvis du kigger i diskhåndtering, så vil D-drevet sikkert være angivet som systemdrev (der hvor dine bootfiler ligger). I så fald kan det ikke bare slettes.
16. marts 2010 - 19:23 #7
... og hvis du endelig får den partion/Hardisk slettet helt vil du bagefter ikke kunne Boote op på dit system...
Avatar billede Thony Rande Nybegynder
16. marts 2010 - 20:45 #8
Hmmmmm

Jeg har nu brugt de sidste par dage til at opdatere Vista.
Fået lagt musik ind, installeret Office 07. Droppede billeder. Alt det optager en del plads på mit C drev, mere end 2/3....
Det sløver gevaldigt på maskinen, og jeg overvejer derfor at skifte til Ubuntu.

Men hvis jeg forstsætter med Vista (savner nu Win7 gevaldigt), så kører jeg Ubuntu cd'en og laverpartitionen derfra.

Hvis mchlbk skriver et svar, så er der point til ham

Alle andre skal have en stor tak for input

/Thony
Avatar billede mchlbk Praktikant
17. marts 2010 - 00:04 #9
Svar. :)