Avatar billede Mirub Nybegynder
14. marts 2010 - 13:47 Der er 13 kommentarer

Hente data fra mulig defekt ide harddisk

Jeg er ved at prøve at hjælpe en bekendt med at hente data fra en muligt defekt ide harddisk, men er rendt mod den berømte mur.

Jeg har koblet disken til en IDE/USB-adapter da jeg ikke selv har nogen maskiner med IDE, men drevet kommer ikke frem i oversigten.
Det starter fint, og der meldes ny usb storage device fundet, men det kan ikke ses nogen steder.

Disken jeg prøver at hente fra er det oprindelige C-drev fra en anden pc, med Win XP.
Jeg har fosøgt at koble det til hhv. en pc med Win XP og en med Vista.
Adapteren jeg bruger er sådan en: http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp

Tager imod alle ideer/forslag med kyshånd.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 14:24 #1
"Det starter fint, og der meldes ny usb storage device fundet" Det er ikke nødvendigvis disken der bliver fundet, men adapteren - kan du heller ikke se disken i DISKHÅNDTERING
Avatar billede Mirub Nybegynder
14. marts 2010 - 15:11 #2
Nej den kommer ikke frem under hverken diskhåndtering eller under "Denne Computer".
Det der sker er at enten diskhåndtering eller denne computer står og arbejder, men ender med ikke at svare. I samme øjeblik jeg fjerner usb-stikket til adapteren, så kommer der en besked frem om at jeg skal formattere drevet(M) inden jeg kan bruge det.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 15:33 #3
OK ! Det lyder grimt - prøv at køre TESTDISK http://www.helgec.dk/lost%20partition.html og se om programmet kan registrere disken
Avatar billede claes57 Ekspert
14. marts 2010 - 15:46 #4
prøv at starte fra en live-cd med linux - det er muligt, at den kan se enheden uden at kræve formatering.

Det kan også være, at den defekte disk får for lidt strøm - jeg har haft en ide disk inde, hvor sandbergs kit til usb ikke virkede, men min gamle Delock-enhed kunne bruges i stedet.
Avatar billede Mirub Nybegynder
14. marts 2010 - 16:24 #5
Testdisk vil så godt registrere disken, prøvede at bruge photorec til at redde data, men den skriver konsekvent "Error reading" for hver sector den læser
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 16:48 #6
"men den skriver konsekvent "Error reading" for hver sector den læser " Så er chancerne noget nær nul, desværre
Avatar billede Mirub Nybegynder
14. marts 2010 - 17:23 #7
Nogen ide til hvad der kan have forårsaget dette?
Problemet startede med at Windows genstartede konstant, inden det blev læst helt ind, kom kun til punktet hvor man kunne vælge start i fejlsikker tilstand.

Selve pc'en disken sad i har jeg tjekket fra a-z og alt virker umiddelbart ok.

Derfor valgte jeg at forsøge at redde data fra disken, men hvis det er selve disken som er problemet ved jeg snart ikke.
Kan jeg genskabe data hvis det lykkedes at formattere den?
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 17:33 #8
"Kan jeg genskabe data hvis det lykkedes at formattere den? " Nej
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 17:41 #9
Du bar en mikroskopisk chance for at lave tricket med programmet DD fra f.eks. KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.html - download / brænd og boot op på skiven på en computer hvor du både har den dårlige og en destinationsdisk tilkoblet, destinationsdisken skal være mindst samme størrelse som den dårlige disk og disken skal være formateret (NTFS) meld tilbage når det er gjort
Avatar billede Mirub Nybegynder
14. marts 2010 - 17:53 #10
Har desværre ikke mulighed for at lave det foreslåede setup.
Men mange tak for de svar som du er kommet med undervejs.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 18:11 #11
"Har desværre ikke mulighed for at lave det foreslåede setup." Hvad er problemet ?
Avatar billede Mirub Nybegynder
14. marts 2010 - 18:48 #12
På de 2 maskiner jeg har, har jeg kun mulighed for at koble disken op via føromtalte adaptor, og mangler et ekstra destinationsdrev jeg kan bruge. Derfor er det ikke muligt.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 19:03 #13
Hvis du har et USB- stick kan vi evt. lave et forsøg