Avatar billede bare-mig Nybegynder
08. marts 2010 - 15:10 Der er 4 kommentarer

DIR-635 og 3G modem

Hejsa

Jeg har lige fået anskaffet mig sådan et frækt mobilt bredbånds modem, og ville nu høre om jeg kan bruge min gamle Dir-635 til at dele forbindelsen med andre computere? Jeg har læst, at det skulle være muligt via USB-porten i routeren, men kan ikke rigtig få det til at fungere. Nogen som eventuelt kan hjælpe?

Mvh
Avatar billede dammeren Nybegynder
23. marts 2010 - 16:49 #1
Hejsa, jeg har fået det til at virke på min D-Link Dir-635 ved at gøre følgende.

1. Fjern en eventuel pinkode fra SIM-kortet.

2. Inden du ændrer noget, så vælg at gemme den eksisterende konfiguration på routeren.

3. Efter du har gemt konfigurationen, vælg da 'Setup' i den øverste menu. Tryk på knappen 'Manuel Internet setup Connection'. I det nye billede, under "Internet Connection Type" vælger du 'My Internet connection is' til '3G USB modem'. Under WWAN Internet Connection Type skal du ændre 4 ting. Country=Denmark, ISP=TDC (eksempel), Dial number=*99# (gælder så vidt, jeg ved for alle danske Internet udbydere), APN=internet (Dette er TDCs APN...find den som passer til din udbyder på deres hjemmeside). Gem indstillingerne og husk efterfølgende at gemme hele konfigurationen igen, denne gang i et nyt navn som f.eks. starter med 3Gxxxxxx.gws

Ovenstående virker perfekt hos mig. Årsagen til at du skal gemme konfigurationen, er fordi så kan du lyn-hurtigt skifte mellem 3G og almindelig ADSL (eller hvad, du nu benytter).

Mvh.
Dammeren
Avatar billede Polak6580 Nybegynder
14. april 2010 - 15:01 #2
Jeg har samme problem, men det kan ikke løses iflg. D-Link support. Jeg har et E122 fra Oister og det kan ikke oprette WAN forbindelse. DIR-635 understøtter for tiden kun HUAWEI E220 iflg. support mail fra D-Link.
Er der nogen der har erfaring med andre mobile modems, som fungerer?
Avatar billede dammeren Nybegynder
14. april 2010 - 17:23 #3
USB modemet, som jeg benytter sammen med D-635 er et Huawei E180 og det virker perfekt.

Et par spørgsmål:

1. Har du husket at fjerne en eventuelt pinkode fra Simkortet?

2. Hvilken firmware har du på din router/AP?. Jeg har selv Firmware Version: 2.33EU Hardware Version

3. Har du fulgt min vejledning og for dit vedkommende ændret følgende:

APN = bredband.oister.dk (husk små bogstaver)
Dial number=*99#

Ved ikke om det har nogen betydning, men jeg også opdateret mit Huawei E180 med den nyeste firmware, som jeg kunne finde på TDCs hjemmeside.

Hilsen
Dammeren
Avatar billede Polak6580 Nybegynder
17. april 2010 - 19:01 #4
Hejsa.

Tak for hjælpen. Jeg fik mit HUAWEI E180 til at virke ved at opgradere firmware fra TDC's hjemmeside.