Avatar billede para7 Nybegynder
08. marts 2010 - 11:22 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Doctype w3c og tabelhøjde i procent

Nogen der ved hvordan man får en tabel eller et div til at fylde hele højden på en browserrude, når man kører med w3c doctype, altså fx:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3c.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">
<HTML>
<HEAD>

Fjerner jeg
"http://www.w3c.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd"
så kan man godt på god gammeldags vis få en tabel til at fylde hele højden i browseren, ved at sætte height="100%".
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. marts 2010 - 11:47 #1
Det er typisk fordi den ikke ved hvad du taget 100% af - dvs. det element du har tabellen indeni har ikke angivet en højde. Hvis jeg gætter rigtigt skal du bare sætte en højde på 100% på din <body>.
Avatar billede para7 Nybegynder
08. marts 2010 - 12:37 #2
Firefox eller IE, det hjalp desværre ikke. Har prøvet følgende i en testfil:

<BODY style="height:100%">
<table name="container" border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%" height="100%">
<tr><td valign="middle">
Indholdstabel her skal være midterstillet
</td></tr>
</table>
</BODY>
</HTML>

Her er testfilen:
http://tnidk.webhost4life.com/midterstillet-indhold.htm
Avatar billede para7 Nybegynder
08. marts 2010 - 12:38 #3
Eller rettere her er indholdet af testfilen:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3c.org/TR/1999/REC-html401-

19991224/loose.dtd">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>title</TITLE>
<style>
body{height:100%}
</style>
</HEAD>
<BODY style="height:100%">
<table name="container" border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%" height="100%">
<tr><td valign="middle">
Indholdstabel her skal være midterstillet
</td></tr>
</table>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede para7 Nybegynder
08. marts 2010 - 12:44 #4
Skal man virkelig til at få noget javascript ind med screen.availHeight?
Avatar billede para7 Nybegynder
08. marts 2010 - 12:46 #5
Jeg kan ikke slippe af med w3c linket i doctype, for så ryger fx min Ruzee border sig en tur.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. marts 2010 - 13:58 #6
Du skal lige bruge en lovlig DOCTYPE, og også gøre HTML-tagget 100% højt:  http://n0p.com/903878.php
Avatar billede para7 Nybegynder
08. marts 2010 - 16:08 #7
Det virker s**

Altså er det bare html der også skal have 100%.

Og den her stump åbenbart en fejl, men den har dog ikke nogen indflydelse:
1999/REC-html401-19991224
Jeg finder den ellers anbefalet her: http://www.w3.org/TR/html4/
Men jeg må vel hellere udskifte den i mine sider, hvis den du foreslår er bedre.

Super godt. Tak, og send lige svar.
Avatar billede para7 Nybegynder
08. marts 2010 - 16:13 #8
PS:
For at undgå scrollbar har jeg sat følgende:
html{height:95%}
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. marts 2010 - 16:19 #9
Du kan vist også sætte margin til 0 på html og body.
Avatar billede para7 Nybegynder
08. marts 2010 - 16:30 #10
Tak igen, dog kører det udmærket nu. Jeg går ud fra alt det w3c halløj er det værd, så forskellige browsere viser sider mere ens. Det er ihvertfalt ikke sjovt at sætte w3c link på antikke FrontPage sider, så ser det ret tosset ud. Og tak for point.
Avatar billede franco Nybegynder
10. marts 2010 - 16:07 #11
Lige hvad jeg stod og skulle bruge; men må man spørge - eller skal jeg oprette nyt spørgsmål - kan man skrive:

<HEAD>
<TITLE>title</TITLE>
<style>
body{height:100%}
</style>
</HEAD>
<BODY style="height:100%">

over i CSS filen - og hvordan?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2010 - 16:40 #12
Du skriver bare

  body{height:100%}

i din CSS fil
Avatar billede franco Nybegynder
10. marts 2010 - 17:30 #13
Tak - mener du sådan i CSS filen:

body {
    height:100%;
    background-color: #F5F5AA;
        margin-left: 0px;
    margin-top: 0px;
    margin-right: 0px;
    margin-bottom: 0px;
}

Det virker ikke - skal der tilføjes kode i selve filen som CSS linker til?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2010 - 19:36 #14
Ja, sådan. Men hvad du mener du med det ikke virker?
Avatar billede franco Nybegynder
10. marts 2010 - 20:22 #15
Se her: http://www.flyttemanden.eu/tabel/indexphp.php

Den gule farve er tabellen som skal vaære 100% høj.

http://www.flyttemanden.eu/tabel/stylesheet.css
Avatar billede franco Nybegynder
10. marts 2010 - 20:26 #16
http://www.flyttemanden.eu/tabel/indexphp2.php

- og her virker det fint uden brug af CSS, som du har forklaret tidligere i tråden.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2010 - 21:29 #17
Så læs hvad der står ovenover: Du skal også sætte 100% højde på HTML-tagget.
Avatar billede franco Nybegynder
10. marts 2010 - 21:39 #18
OK :)
Hvad fordel har jeg så ved at bruge CSS, hvis jeg skal sætte 100% højde på HTML-tagget i hver enkelt side - hvis jeg senere kun ønsker 75% ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2010 - 21:44 #19
Mnjah - hvis det står i CSS filen, så skal du da i hvert fald kun ændre det eet sted.
Avatar billede franco Nybegynder
10. marts 2010 - 22:08 #20
Er du rar at fortælle mig, hvor jeg skal tilføje 100% højde på HTML-tagget i CSS filen:

body {
    height:100%;
    background-color: #F5F5AA;
        margin-left: 0px;
    margin-top: 0px;
    margin-right: 0px;
    margin-bottom: 0px;
}

:-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. marts 2010 - 22:51 #21
Som du kan se på det link, der er givet ovenfor:

  html,body{height:100%}
Avatar billede franco Nybegynder
11. marts 2010 - 17:11 #22
Joo, og dit link virker også fint, hvis det bliver skrevet direkte i filen, men jeg vil gerne have det skrevet i min CSS fil, og det kan jeg ikke finde ud af :(

det her virker ikke:

body {
    height:100%;
    html,body-height:100% ;

}

men måske man ikke kan gøre som jeg ønsker?
Avatar billede franco Nybegynder
11. marts 2010 - 17:18 #23
Halløjsa - så faldt 10 øren - TAK FOR HJÆLPEN! :-)))

html, body { height: 100%; }
body {

    background-color: #F5F5AA;
        margin-left: 0px;
    margin-top: 0px;
    margin-right: 0px;
    margin-bottom: 0px;

}