Avatar billede martinfroslev Nybegynder
27. februar 2010 - 00:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

IT-Supporter uddannelse?

Jeg skal starte på IT-Supporter uddannelsen her efter sommerferien. Men jeg vil høre om hvis at jeg først tager IT-Supporter uddannelsen kan jeg så godt efter den tage Softwareudvikling eller multimediedesigner eller måske anden for for programmering eller noget inden for videoredigering/reklame/film?
Avatar billede scapegoat_stefan Nybegynder
27. februar 2010 - 00:29 #1
Det kan du nok godt, men jeg tvivler på du kan bruge noget af din uddannelse fremover. IT Supporter uddannelsen er primært en systemadministrator/IT-konsulent uddannelse. Hvor at du nok skal have ekstra skillz for at få job som IT-konsulent.
Det jeg prøver på at sige er generelt at du ikke lyder som om du helt ved hvad du vil. Datatekniker er lige det stykke ekstra hvor du får noget software og hardware udvikling med oveni. Men den er lidt mere all-around, hvor du kan bruge en masse til en masse forskellige emner, men ikke ligefrem bliver expert på noget punkt. IT-supporteren er ret meget det samme, bare med ret stor fokus på IT-administrations delen altså.
Hvis jeg var dig, ville jeg måske overveje datamatiker uddannelsen. Da det faktisk kun er Programmør uddannelse.
Eller finde ud af noget som multimediedesigner. Det lyder som om det er mere noget i den stil du faktisk ønsker. Jeg mener at multimediedesigner er noget man bliver på HTX, men jeg kan ærligt talt ikke huske det.

IT-supporteren kommer du i hvert fald til at fortryde hvis det ikke er administration/opsætning af computere og servere du vil.
Avatar billede martinfroslev Nybegynder
27. februar 2010 - 00:32 #2
Tak. Men jeg vil gerne have et job hvor at jeg ikke behøver at gå frem og tilbage hele tiden derfor vil jeg måske gerne prøve noget programmering eller video redigering eller noget i den stil. Hvilken uddannelse vil du anbefale at jeg tager? Det skal helst ikke være gymnasiet.
Avatar billede scapegoat_stefan Nybegynder
27. februar 2010 - 00:32 #3
Hov skal nok også lige nævne at du vist nok SKAL have en gymnasial uddannelse først. Det skal du selvfølgelig ikke for at blive IT-supporter. Men det er bare lidt spildt tid hvis det ikke er det du rent faktisk vil. For du kan ikke rigtigt lave en direkte overbygning. Jeg er selv uddannet Datatekniker. (Det hed Datafagtekniker da jeg blev færidg.) Og jeg overvejede en overgang at videreuddanne mig til Ingeniør, men det blev bare lidt for bavlet. Så har lagt det lidt på køl. I hvert fald indtil videre. Viderebygninger på IT-supporter/Datatekniker uddannelser er lidt underlige, for de følger ikke de samme fag som mange andre typiske uddannelsesformer.
Avatar billede scapegoat_stefan Nybegynder
27. februar 2010 - 00:39 #4
Jamen så simpelt er svaret bare ikke. Du kan ikke sætte dig ned og sige "Jeg vil noget med IT, fordi så kan jeg sidde og trykke lidt på nogle knapper en gang imellem og så kører det bare."
Du er nødt til at finde ud af hvad du rent faktisk VIL.
Multimediedesigner kan alle sq blive, det kræver bare du kan finde ud af at læse en guide til 3D Studio Max nærmest. Men der er nok om de få jobs der findes i Danmark. Så hvis du ikke BRÆNDER for det og er pisse kreativ, kommer du ikke langt.

Og det lyder lidt useriøst når du så siger du enten kunne programmere eller lave grafik. Det er der ikke nogle der kan. Jeg ville i hvert fald ikke hyre vedkommende. Enten kan du være kreativ og lave noget flot, eller du er møghamrende teknisk og kan programmere noget effektivt.
Du skal finde ud af hvad du vil, ellers spilder du tiden.

Jeg syntes også det er hyggeligt at programmere i Visual Studio, og har da også lavet et par fungerende programmer. Men mine evner er OVERHOVEDET ikke i noget jeg kunne leve af. Du skal indse dine svagheder og dine forcer. Og find ud af hvad dine drømme er.
Avatar billede corkyb Nybegynder
27. februar 2010 - 09:57 #5
Hej - Jeg er enig med scapegoat_stefan, du skal blive mere skarp på hvad du vil arbejde med.
Hvad sidder du fx og laver lørdag nat kl. 03 hvis du selv må vælge, sidder du og koder eller sidder du og laver hjemmesider?

Jeg er uddannet datamatiker, som er en meget bred uddannelse, hvor du kan vælge om du vil fordybe dig i systemadministration eller programmering. Men hvis du hellere vil lave flash animationer og hjemmesider, så er det multimediedesigneruddannelsen du skal vælge. (datafagtekniker udd. ligger tæt på datamatikeruddannelsen i indhold, hvor supporter uddannelsen har fokus på netværk, cisco, servere mv.)

- irminger
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
27. februar 2010 - 10:52 #6
det vigtiske er nok at du finder ud af hvad du vil, for det ved du vist ikke nu