Avatar billede banielsen Nybegynder
25. februar 2010 - 17:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bruge router som "switch" (fra router til router)

Hej Xperter

Jeg står og er skal til at udvide mit hjemmenetværk lidt. Lige nu har jeg en linksys WRT54-G trådløs router stående på min kontor, men da den trådløse forbindelse i stuen ikke er så god er jeg ved at overveje at smide en eller to accesspointere på loftet for at udvide det trådløse net.
Jeg overvejer dog at købe en ny router til kontoret og har i den forbindelse kigget på en Trendnet TEW639GR, som jeg ved en kammerat har gode erfaringer med. I den forbindelse vil jeg høre om det er muligt at bruge min gamle router (linksys'en) som en slags accesspointer / switch. Altså putte internettet fra væggen ind i Trendnet routeren og så trække et netværkskabel fra denne op i linksys'en og derved få det trådløse netværk til også at virke fra den? og kan jeg endvidere også bruge portene i linksys'en til at trække kabler videre ud i en accesspointer?

Håber i forstå og på forhånd tak:-)
Avatar billede justrace Novice
25. februar 2010 - 17:21 #1
Ja det kan du.

Da du bruger AP'er som faktisk bare er et af stikkene på en switch der bliver gjort trådløst, vil det virke.

Det er først når man begynder at bruge router efter router der opstår en masse bøvl.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
25. februar 2010 - 18:47 #2
det der kan være lidt øv ved at gøre det på den måde, er at du så har to trådløse netværk, i stedet for et stort trådløst netværk, medmindre signalet er for lavet til at de to netværk alligevel ikke kan se hinanden.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
25. februar 2010 - 18:48 #3
Ov. altså det var vis du bare kobler linksys'en på trendnet'en.
Avatar billede banielsen Nybegynder
27. februar 2010 - 09:19 #4
Så i bund og grund ville det "kønneste" og bedste være at have en router og en til to accesspointere?... på den måde ville jeg "kun" få et trådløst netværk?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
27. februar 2010 - 13:17 #5
Hvis du slår dhcp server fra i router 2, kan du bruge den som AP.
Men ja, det ville være det bedste at få to AP som så kobles sammen til et netværk, så når du går rundt i huset, så skifter din enhed automatisk mellem de to.
Avatar billede banielsen Nybegynder
27. februar 2010 - 13:31 #6
Super... så tror jeg at det bliver løsningen:).. man kan lige så godt lave det ordentlig fra starten af;)

Forresten.. bare lige nysgerrig... er det let at få en accesspointer til blot at "videresende" et netværk ift. at det har sit eget trådløse netværk? (har aldrig prøvet at sætte det første op, men kun det sidste:))

Og forresten.. smid et svar:)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
28. februar 2010 - 00:30 #7
Jeg har erfaring med at gøre det på apple routere, både med 2/3/4/5 routere, og det er nemt, der er en gui der fortæller en præcist hvad man skal gøre, tager 5 min, og så køre det.
AP'er skulle meget gerne fungere ligesådan, det er jo pointen med dem, så kunne ikke forstille mig der skulle være nogle problemer.

Husk at når du handler på nettet, at du har 14 dages returret, så hvis du køber to og ikke finder dem tilfredsstillende, så kan du sende dem tilbage.
Har ikke nogen mærker jeg kan anbefale dig, men måske en hardware pusher kan.
Avatar billede justrace Novice
28. februar 2010 - 00:41 #8
Jeg har gode erfaringer med Linksys, men deres nyeste serie er vistnik faldet lidt af på den.