Avatar billede safesite Nybegynder
25. februar 2010 - 12:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kalibrere printfarver på digitalprinter/kopimaskine og skærmfarver

Jeg sidder med et problem på mit arbejde.

Vi bruger i den grafiske afdeling en digitalprinter/kopimaskine til at lave vores kataloger m.m.

Problemet der dukker igen og igen op er, at farverne printeren producerer ikke harmoniserer meget godt med farverne på skærmen. Printerens output er meget mørk mens skærmens farver er meget lysere.

Jeg skal nu prøve og kalibrere de to ting så det hele bliver så tæt op ad hinanden som muligt.

Spørgsmålet er så nu hvordan kan det gøres bedst ved hjælp af øjemål og hvordan i det hele taget er fremgangsmåden for, at nå dertil?

Jeg er ret lærenem så det ville være fint bare og få en enkelt (men detaljeret!) forklaring på de her ting og så kan jeg finde ud af resten hen ad vejen vil jeg tro.

Vores printers tekniske betegnelse er Develop 452 og under egenskaber i printdialogen er det endnu mere tekniske navn Generic50C-2SeriesPS.

På forhånd tak for en hver henvendelse.
Avatar billede safesite Nybegynder
13. september 2010 - 12:42 #1
- Lukning af tråden -
Avatar billede prebenp2006 Nybegynder
21. september 2010 - 20:50 #2
Hvis maskinen kører med en EFI rip, kan du logge på dens webinterface, og vælge en outputrofile der hedder euroscale.
Nogle har også mulighed for RGB tilpasning.
Der kan også ligge nogle indstillinger i driveren som måske kan hjælpe dig.

Såfremt du har command workstation, kan du downloade calibrator, og heri kan du opsætte profiler der altid passer:-)
Avatar billede safesite Nybegynder
14. november 2010 - 20:01 #3
prebenp2006 <-- Mange tak for dit svar men vi kører desværre ikke med en rip da den åbenbart er for dyrt for virksomheden og anskaffe på nuværende tidspunkt.

Er der andre muligheder for i det mindste ordentligt kunne kalibrere skærmen så det visuelt matcher bedre med det output man får på papiret?

Måske nogle opensource programmer der kan klare den slags nemmere?
Avatar billede prebenp2006 Nybegynder
14. november 2010 - 20:38 #4
Det er nok nærmere i driveren du skal justere farver.
Der må være en advanceret del af qality, som du kan lege med.

Jeg ville først prøve dette, skærmen kan du godt justere, men det holder ikke evigt, og med den forskel du beskriver så tror jeg driveren kan hjælpe dig.

Prøv evt med en PCL driver, postscrip giver meget farve. Og hvis det er  office udskrifter, giver det jo ikke mening med postscript.