Avatar billede knowman Juniormester
24. februar 2010 - 23:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjemmenetværk med server

Jeg overvejer at købe en server til vores hjemmenetværk. Jeg vil gerne lege lidt med MS Server 2008, og så skal det bruges til at gemme filer centralt og styre printeren, så man kan skrive ud fra alle computerne. Simpelthen så det fungerer ligesom på en arbejdsplads.

Men er det vanvittigt? Skal man hellere bare købe en NAS-drev? Eller er en "home server" god nok (jeg så bl.a. en fra HP for et par uger siden i el-giganten) - er det bare en MS server 2008, hvor antallet af brugere er begrænset, eller er der også andre begrænsninger?
Jeg vil gerne køre Sharepoint på serveren - stiller det særlige krav - kan man så f.eks. ikke bruge Home Server?
Avatar billede suix Nybegynder
24. februar 2010 - 23:23 #1
Umiddelbart vil jeg mene det er overkill. De ting kan du gøre med Windows 7 / XP.
Sharepoint kræver vel bare en IIS + MSSQL?
Avatar billede sandrasmurf Nybegynder
25. februar 2010 - 00:22 #2
Print server + File Server kan opnås med en moderne Wifi Router. Visse modeller har 2 USB indgange på bagsiden og så smider du bare printer + HD til og trykker på et par knapper i interfacet, så kører det. Så de to betingelser berettiger ikke i min verden en HP Server :-)

Jeg skal ikke gøre mig klog på Home Server restriktioner og Sharepoint, men du skal måske også overveje omkostningerne ved at have en "rigtig" computer stående i skabet, modsat en NAS, der sandsynligvis bruger væsentligt mindre strøm og nemt kan konfigureres til at starte/stoppe på bestemte tidspunkter.

Desuden så er der rigtig mange features, der virker ud af kassen ved en NAS. Klik et par gange, så kan du streame musik til dine fladskærm, PS3 etc. Lidt flere klik, så ligger dine billeder fra familiefesten på nettet, så andre kan se dem. Hvad hvis du vil have adgang til dine hjemmefiler, når du er hos kammeraterne. Så trykker du et par gange og vupti, så har du en FTP server kørende.

Er det virklig så sjovt at konfigurere Windows Server, at du ikke vil værdsætte en NAS. Det vil sandsynligvis koste meget mere tid end klik-og-så-virker-det NAS. Jeg bliver selv irriteret, hvis det ikke virker i de første 3 forsøg.

Naturligvis er man ved en NAS låst til producentens udbud af funktionalitet og til gratis alternativer til eksempelvis Microsoft halløj. Men til hjemmebrug, så burde du ikke møde muren.

Surprise. Surprise. Jeg ville til hver en tid købe en NAS med 2 diske i Raid 1 (=hjemmebruger backup af data). Qnap og Synology er populære valg.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
25. februar 2010 - 10:19 #3
En NAS vil i min verden være langt det bedste alternativ - den passer sig selv og har en super intuitiv grænseflade og kan med lethed tilgås udefra.

Min anbefaling vil være synology. www.synology.com. De har et væld af funktionaliteter og udvikler hele tiden deres firmware, som man så free-of-charge får med i pakken. Jeg har haft min i 2,5 år og i den tid har de 3-doblet mængden af funktioner. Og deres support fungerer også rigtig godt

Har selv en CS407e med 4 stk. 1 TB diske - og det spiller maksimalt... .

Men alt i alt kommer det jo an på dine krav - men en DS209+ vil være et godt valg til hjemmebrug og så sat op med 2 spejlede diske...

Go' held m. projektet!

/jan
Avatar billede madand Nybegynder
25. februar 2010 - 14:54 #4
NAS er nok at foretrække, med mindre du gerne vil sidde og rode ned til mindste detalje. En Windows 2008 (R2) server vil jeg sige er lige i overkanten, både pga. pris, men også fordi du nok ikke har brug for alle de features der følger med (tror jeg).

Nas'en kan du samtidig mappe til en netværksdrev på hver PC, som du ville kunne gøre med en server.

#suix
Hvad jeg ved af, kan du ikke være flere logget på via RDP på Win XP eller 7.
Avatar billede knowman Juniormester
06. marts 2010 - 11:14 #5
madand, snabeljan og sandrasmurf: Tak for hjælpen - det er nok det smarteste at gå efter en NAS med RAID spejling. Jeg kigger efter en Synology.

Iøvrigt: Kunne det være en mulighed at låse sådan én inde i noget, som en evt. tyv ikke lige vil kunne tage med sig? Eller skal den have køling og luft omkring sig?

Gider I ikke lige sende mig et svar hver - så fordeler jeg nogle point mellem jer.
Avatar billede knowman Juniormester
06. marts 2010 - 11:18 #6
snabeljan, hvorfor vil du anbefale DS209+ når du selv har en CS407e? De koster tilsyneladende nogenlunde det samme.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
07. marts 2010 - 23:14 #7
Det kommer helt an på dine behov - jeg ville gerne have MEGET plads - derfor købte jeg 407'eren. Hvis jeg skulle købe en idag, ville jeg købe en med mere RAM, da 407e tager lidt lang tid om at bygge thumbnails, når man lægger film og billeder på den.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
07. marts 2010 - 23:15 #8
Og her et svar :)