Avatar billede mczlimmer Nybegynder
24. februar 2010 - 22:48 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Flere RAM til IBM T60 FUG2007

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at smide lidt flere RAM i min bærbare computer, men jo mere jeg læser rundt omkring jo flere ting dukker der op man skal være opmærksom på.

Hvilke RAM vil i anbefale?

Lenovo anbefaler at man bruger 2 GB PC2-4200 DDR2 SDRAM 533 MHz SO DIMM eller 256 MB, 512 MB, og 1 GB PC2-5300 DDR2 SDRAM 667 MHz SO DIMM, men hvorfor ikke 667MHz for 2 GB blokken? Er en højere frekvens ikke en fordel?

Og et lille bonus spørgsmål, hvad er Dual Channel? Så vidt jeg kan forstå er det en måde at fordoble rammenes hastighed, men hvordan ved man om de RAM man køber er Dual Channel?
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2010 - 08:07 #1
hent cpuz - den viser dig hvad dem der sidder i hedder

http://www.cpuid.com/cpuz.php

+

http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
25. februar 2010 - 09:13 #2
Jeg har kigget på begge dele og det hjalp mig ikke rigtig :-(
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2010 - 09:50 #3
hvad hedder dem der sidder i

gå på bundkort producents hjemmeside og se under motherboard og specifilations eller hvad det hedder hvad din bios kan bruge af ram.

du skrev en linie men hvad dækker det - jeg aner ikke hvad du har gjort
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
25. februar 2010 - 10:46 #4
Problemmet er at jeg ikke forstår det CPU-z viser og wiki siden hjæler mig ikke rigtig til at forstå om min computer understøtter DualChannel ej heller hvordan man kan se om det man køber er DualChannel.

CPU-Z data:

*Mainboard*
Manufacturer: Lenovo
Model: 2007FUG
Chipset: Intel i945PM    Rev.: 03
Southbridge: Intel 82801GHM (ICH7-M/U)

*Memory*
Type: DDR2
Size: 1024 MBytes
Channels#: Single

DRAM Frequency: 332,5 MHz
FSB:DRAM: 1:2
CAS# Latency (CL): 5,0 clocks
RAS# to CAS Delay (tRCD): 5 clocks
RAS# Precharge (RRP): 5 clocks
Cycle time (tRAS): 15 clocks
Bank Cycle Time (tRC): 21 clocks

Jeg læste i øvrigt at "Intel Chipsets 945GM and 945PM do not support more than 3GB system memory (RAM)" (kilde: http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=MIGR-62722). Kan man opgradere chipsettet eller må jeg bare acceptere den begrænsning? Eller betyder i'et at det er opgraderet?

Håber det hjalp lidt...?
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2010 - 11:13 #5
http://www.afterdawn.com/hardware/product_details.cfm/3215/lenovo_thinkpad_t60_2007fug

højest 3 gb ram

er det denne her

http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/quickPath.do?quickPathEntry=2007FUG

du kan bruge de her typer ram
*Memory*
Type: DDR2
Size: 1024 MBytes
Channels#: Single

+ dette her
PC2-5300 Non-Parity (NP) Double Data Rate Two (DDR2) Technology
The use of 667 MHz SO DIMM memory is recommended for this system.
256 MB, 512 MB, 1 GB, or 2GB memory
Supports up to 4GB maximum memory
Note: Only 64-bit operating systems support more than 3GB of system memory (RAM). Intel Chipsets 945GM and 945PM do not support more than 3GB system memory (RAM), even when a 64-bit operating system is installed.
Recommended for memory expansion are 2 GB PC2-4200 DDR2 SDRAM 533 MHz SO DIMM or 256 MB, 512 MB, and 1 GB PC2-5300 DDR2 SDRAM 667 MHz SO DIMM.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2010 - 11:14 #6
der står også 4 gb længere nede ????
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
25. februar 2010 - 12:03 #7
Hvad kan forklaringen være på at 2gb RAMene der anbefales er 533MHz mens resten af blokkene er 667MHz?
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
25. februar 2010 - 12:04 #8
Og ja den computer du linker til ligner min...
Avatar billede mczlimmer Nybegynder
06. september 2010 - 16:48 #9
Hej treatmenice, jeg kan ikke lige huske om jeg brugte dit svar, men smid et svar så får du pointene...
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2010 - 17:13 #10
ok