Avatar billede themanronnie Nybegynder
15. februar 2010 - 10:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Simplificering af mange while løkker??(php + mysql kald)

Hej Eksperter

Jeg er i gang med at lave en side der udskriver en status for hver post i en database ifølge nogle kriterier der er sat.

Da jeg er ret ny i php(og desuden mysql) vil jeg lige høre om der findes en nemmere måde at køre de mange kald, for jeg syntes måden jeg har sat det op på er pænt uhensigtsmæssig :-)

jeg har en tabel for et år der ser således ud:

kunde_id | jan  | feb  | mar    | apr | ....
kunde1  |betalt|betalt|ej betalt|ej betalt|.....
kunde2  |ej betalt|betalt|betalt|ej betalt|....
...

måden jeg gør det på er at definere et sql kald for hver måned
f.eks. $queryjan= mysql_query("SELECT * FROM Poster WHERE maaned='Januar' AND aarstal='". $_SESSION['aarstal'] ."'AND land='". $_SESSION['land'] ."' ORDER BY kunde_id")or die(mysql_error());

og bruger denne i en while løkke:

if(!isset($queryjan))
{
    print"<h2>". $_SESSION['aarstal'] . "</h2>";
    print"<h2>Ingen rækker...</h2>";
    print "</tr> </table>";
}
else
{
    print"<h2>". $_SESSION['aarstal'] . "</h2>";
    while($row = mysql_fetch_array($queryjan))
        {

            print "<td>". $row['kunde_id']."</td>";
            print "<td>". $row['betalt']."</td>";

        }

her opstår så 2 problemer, det ene er at jeg skal lave uhensigtsmæssigt mange sqlkald(virker det som om), og desuden kan jeg ikke greje hvordan jeg skal få udskrevet en oversigt over hele året i tabellen, hvor det fungerer...

håber det giver mening, og at der i øvrigt er en der kan hjælpe!
Avatar billede majbom Novice
15. februar 2010 - 10:20 #1
du kan fjerne "where maaned='januar'" og på den måde hente for hele året i et kald. hvis du så sorterer på måned kan du nemt skrive en liste ud over alle måneder...
Avatar billede themanronnie Nybegynder
15. februar 2010 - 10:47 #2
det var en ide, men hvordan sorterer jeg så på måned? det er jo som sådan bare en streng(eg. januar, februar)
Avatar billede majbom Novice
15. februar 2010 - 11:49 #3
aah ja, det havde jeg ikke tænkt på...

hmm, den skal jeg lige tænke lidt over :)
Avatar billede themanronnie Nybegynder
15. februar 2010 - 12:19 #4
jeg har ændret måneden til et tal (jan=1, feb=2) således at man kan sortere efter maaned som et tal...
Men mit problem er stadigt at jeg ikke kan få udskrevet data til:

virksomhed|jan´|feb|mar|apr...
virk1    |betalt|betalt|ej betalt|betalt
virk2    |betalt|ej betalt|betalt|betalt
virk3    ...............................
virk4    ...............................
Avatar billede majbom Novice
15. februar 2010 - 12:27 #5
du har felterne jan, feb, mar osv i samme tabel som kunde_id? og i måned-felterne står der betalt eller ej betalt?
Avatar billede themanronnie Nybegynder
15. februar 2010 - 12:31 #6
i min tabel er der kunde_id, aarstal, maaned, betalt,

så posteringerne kommer til at være

2 for februar og 0 for ej betalt.

er det det du mener :-)?
Avatar billede themanronnie Nybegynder
15. februar 2010 - 12:43 #7
Kan være det her hjælper lidt :-) overblik over hvordan tabelstrukturen er (via phpmyadmin), og et billede af hvordan tabellen skal se ud med data.
http://img237.imageshack.us/img237/1783/tabelstruktur.png
Avatar billede skelboe Nybegynder
17. februar 2010 - 08:53 #8
Er ikke sikker på jeg helt har forstået hvad du forsøger, men er det sådan noget her

// hent alle kunder

$customers = "Dit kald til at henter kunder ud med"
while( $customer = mysql_fetch_assoc($customers) ) {
    // kør igennem månederne
    for($i = 1; $i <= 12; $i++) {
        $query = "SELECT * FROM tbl WHERE maaned = $i AND aarstal = " . $_SESSION['year'] . " AND betalt = 1";

        if ($query) { echo 'betalt'; } else { echo 'ikke betalt'; }
    }

Bemærk at koden hverken er optimeret eller gennemtestet.
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 13:18 #9
lukketid?
Avatar billede themanronnie Nybegynder
04. november 2010 - 15:41 #10
Åh denne post er vist gået i glemmebogen, jeg mangler et svar så jeg kan komme af med mine pts :)
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 16:31 #11
fik du nogle brugbar svar? tror ikke jeg kom med noget der løste det?
Avatar billede themanronnie Nybegynder
28. januar 2012 - 16:17 #12
uddatteret, lukker