Avatar billede jesper_hc Nybegynder
12. februar 2010 - 13:36 Der er 4 kommentarer

Lad batteri til ~ 80% eller 100%?

Jeg har købt en ny pc, en Sony Vaio og til denne medfølger et program, der gør således at batteriet kun oplader til 80% (eller hvad jeg ellers indstiller den til). Ved første opstart, anbefalede den at jeg slog dette til for at højne batteriets samlede levetid.
Jeg mener før at have læst noget lignende, men en fra mit kollegie, der læser elektronik, mener bestemt at det er bedst at oplade til 100%
Derfor søger jeg nogle troværdige kilder, der siger enten det ene, eller det andet (eller tredie). Selvfølgelig er jeres generelle erfarringer også interessante, men det er altså især kilder, jeg er ude efter.
På forhånd tak.
Avatar billede jesper_hc Nybegynder
12. februar 2010 - 13:40 #1
Her er hvad programmet til de 80% selv siger:

"Battery life will be about 80% of the one of the fully charged battery, however, this mode prevents battery degradation and is more effective if you usually use the computer with battery power.
[Note] When you use the AC adapter to power the computer and the battery power is higher than the desired value, it takes time to reach the specified amount of battery charge. It is recommended to discharge the battery to less than 80% by using the computer with battery power."
Avatar billede jesper_hc Nybegynder
12. februar 2010 - 13:46 #2
Lidt spam:

Et interview med en af udviklerne af en af de andre Vaio modeller (min hedder forresten CW2):

"The Battery Care Function helps conserve battery life to assure extended use. Normally, a battery is recharged 100%. However, this function extends battery life by resetting full recharge capacity between 50% (super-caring recharge mode) and 80% (caring recharge mode). It is well known that repeated "additional recharge" of nickel-cadmium or nickel hydride batteries affects the battery (lazy battery effect) to gradually reduce the battery recharge capacity and ultimately shorten battery life. However, the lithium-iron batteries of the VAIO G have different properties. Additional battery recharging does not have the same effect on the memory of this type of battery but it is still beneficial to keep battery recharge capacity at less than 100%. While overall benefits depend on how the VAIO G is used, research shows that there is virtually no decrease in capacity when recharge capacity is controlled at 50%. "
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
13. februar 2010 - 12:08 #3
Det ser ud til at der er meget tro (og overtro) i de udsagn bateriproducenten kommer med. Det refererede om memory-effekt refererer til nickel-cadmium eller nickel hydride batterier ikke til lithium Ion, som han også skriver har en anden opbygning.
Men der findes endnu ikke pålidelige afprøvninger af lithium Ion batterier, så der er altså ingen videnskabelig dokumentation for noget som helst og alle der bruger disse er altså med i en self-test, derfor kan man jo påstå hvadsomhelst og inden for rimelighedens grænser gøre hvad som helst uden at nogen reelt kan imødegå det. En opladning til kun 80% vil dog kraftig reducere den tid batteriet bruges, når der ydermere kun må aflades til 50% Så man skal holde det at batteriet kun kan bruges som nødbatteri op imod at man en gang i mellem skal købe et nyt (altså forvente et batteriforbrug på ca 100 kr om året)
Li-Ion er dog en fællesbetegnelse for mange batterityper baseret på Grundstoffet Lithium. Den mest brugte opbygning til computerbatterier er Lithium jern fosfat også kaldet Olivin
(LiFe(II)PO4) derfor tit beskrevet lithium-iron, men der er også batterityper baseret på Lithium+magnesium så dette blot for at gøre billedet endnu mere komplekst. Så for tiden. "Enhver er salig i sin tro".
Avatar billede thov Forsker
13. februar 2010 - 19:40 #4
@jeb_ats.. 'You said it' (Enhver er salig i sin tro) LOL.
To af mine tre bærbare står med netspænding på altid.
Deres batterier er stadig 'fit for fight' - selv på den ældste (snart 4 år).

Til gengæld stod batteriet på min netbook af efter 5 mdr., og den havde kørt i 'blandet drift' (batteri/lysnet).

Så når batterier står af i 'utide' - tjaa.. så er det bare ærgeligt. Jeg kunne ikke drømme om at lede efter årsager, for evt. at ændre adfærd.