Avatar billede MRKnitram Nybegynder
09. februar 2010 - 19:47 Der er 18 kommentarer

DVI-HDMI, PC-lyd til fjernsyn (igen-igen)

Jeg kan sgu ikke finde ud af, hvordan jeg gør, eller om det overhovedet kan lade sig gøre.

Jeg har søgt på Google osv., men har ikke fundet en klokkeklar opskrift.

Som overskriften antyder, vil jeg gerne forbinde min computer med mit fjernsyn. Min computer har et 8800 GTS-grafikkort, og jeg bruger en DVI/HDMI-adapter til at føre et HDMI-kabel over i HDMI1-porten på mit Panasonic PX80-fjernsyn.

Billedet går fint igennem, men (naturligvis) ingen lyd.

Kan det lade sig gøre at få lyden med?

Det var jo utopi før i tiden, men jeg har hørt og læst mange eksempler på, at det kan lade sig gøre nu - alle eksempler er blot med andre grafikkort end mit.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. februar 2010 - 19:51 #1
http://www.av-cables.dk/minijack_kabel/minijack_til_2_x_phono_kabel_129_da/

Vel mene det er sådan en fætter du skal bruge...
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
09. februar 2010 - 19:58 #2
#1

Arh, ja, det er den løsning jeg kører med p.t., men jeg har set eksempler på, at folk har fået lyd igennem HDMI-kablet, selvom de har brugt DVI/HDMI-adapter - bruger DVI/HDMI-adapter på mit grafikkort, som kun har DVI-udgange.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. februar 2010 - 22:26 #3
Der er noget du har misforstået, for det kan ikke lade sig gøre.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
10. februar 2010 - 05:05 #4
Der er kun to typer af grafikkort, hvor det kan lade sig gøre, og det står meget tydeligt i beskrivelsen af kortet, at det har en mulighed for HDMI udgang:

ATI-kort med indbygget lyd-del. Der indlæses en driver til lyddelen sammen med grafik-driveren og kortets lyddel skal i kontrolpanelet vælges som den aktiv lyddel.
Feks ASUS EAH4350 silent og lignende HD kort.

NVIDIA-kort med digital lydgennemgang. Med kortet leveres en lille ledning der henter lyden fra SPDIF-OUT pindene på bundkortet og sætter den ind på et lille stik på grafikkortet.
Feks ASUS ENGTS250 og tilsvarende.
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
10. februar 2010 - 15:59 #5
#4

Ja, det er nok sådan en løsning, som jeg er ude efter.

#3
Det kan lade sig gøre at få lyd gennem DVI-porten på den måde som #4 beskriver, men det er vist ikke alle grafikkort som understøtter det.

Nogen som ved om et Inno 3d 8800 GTS understøtter SPDIF fra bundkortet? Jeg har Googlet som en gal, men kan ikke finde det.

Alternativt, nogen der har noget forslag til det billigste ATi-grafikkort, som har HDMI-udgang?

Og nogen som ved, om jeg både kan have mit nuværende 8800 GTS og et nyt ATi-kort sat på bundkortet samtidig? Jeg har to PCI-E-slots, hvor 8800 GTS sidder i det ene, og jeg har 750 watt PSU.
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
10. februar 2010 - 17:21 #6
Har nu udset mig enten ASUS EAH4350 SILENT eller XFX Radeon HD 4350. Der er 4 kroners forskel i pris. Begge ser ud til at være med køleribber (ingen fane).

Hvad skal jeg vælge?
Avatar billede johnstigers Seniormester
10. februar 2010 - 21:38 #7
Nej der kan IKKE komme lyd gennem DVI!!!
Avatar billede jesperpress Nybegynder
10. februar 2010 - 22:06 #8
De to HD4350 kort er nok meget ens. det er mere et spørgsmål om de er store nok. Måske skulle du overveje et kort som:
http://www.altomdata.dk/blaendende_hd_grafik_til_lavpris
Grafikkort uden fan kræver jo nogen luftbevægelse i bunden af komputeren, ellers er de hurtigt oppe på 70 - 80 grader.
Du må ikke sætte to forskellige grafikkort i de to PCIe stik.
Om dit 8800GTS-grafikkort kan tilsluttes lyd fra SPDIF-out kan du se på kortets overkant helt fremme ved udgangspladen. Her skal der være et lille stik med to ben. Ofte lige ved siden af det print-stik, der anvendes når to kort skal kobles sammen.
Avatar billede jesperpress Nybegynder
11. februar 2010 - 00:32 #9
Vedr. DVI-stikket så anvendes nogle ledige ben til udgang for den digitale lyd. Ofte er dette stik lavet i gult plastik, mens det andet DVI-stik er hvidt. Det er ikke så mange grafikkort, der har et særskilt HDMI-stik også kaldet "native HDMI udgang".
Lige nu bruger jeg et Sapphire HD4870 der har to hvide DVI-stik.
Med en adapter i det ene DVI-stik kommer der både billed og lyd  gennem et HDMI-kabel til TVets HDMI-indgang. Men Windows kan kun have 1 aktiv lydenhed, og man skal derfor skifte til grafik-kortets lydenhed, hvorefter der ikke er lyd i det grønne stik bag på komputeren.
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
11. februar 2010 - 02:45 #10
#8

Tanken var udelukkende at bruge 4350'eren til at se film på mit fjernsyn. Dermed en prisbillig løsning, da mit 8800 GTS yder fint til alt andet.

Men det forudsætter naturligvis, at det kan lade sig gøre at køre med to selvstændige grafikkort og dermed 3 skærme (jeg har i forvejen to på det nuværende grafikkort).

Mit bundkort er et Asus P5N-E SLi, og jeg har læst eksempler på nettet, hvor folk kører med 3 skærme på to selvstændige og forskellige grafikkort - altså ikke SLi. Men du mener, at jeg bør lade være?
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
11. februar 2010 - 02:46 #11
#7

Er du ved at være overbevist?
Avatar billede jesperpress Nybegynder
11. februar 2010 - 14:34 #12
To forskellige grafikkort i de to PCIe-porte har jeg aldrig prøvet. Men hvis det ser fornuftigt ud i enhedshåndteringen med de to kort med hver deres drivere osv, så virker det måske.
Hvis bundkortet kan levere den nødv. strøm kan der vel ikke ske noget ved at prøve. Men med så små kort er det nok ok.
Jeg har et ASUS EN9400GT silent kørende og det er forsynet med et print-stik så to kan anvendes parallelt, men der er ingen direkte strømtilslutning på grafikkortet, så bundkortet må kunne levere strøm til to stk af disse kort. Det er iøvrigt også et godt lille kort med DVI, VGA og HDMI udgang og en solid stor køler uden blæser.
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
11. februar 2010 - 14:48 #13
#12

Jeg prøver det af med 4350'eren - ellers ryger det retur. Som sagt er jeg ret glad for mit 8800 GTS, som yder godt, så det vil være fint med en prisbillig løsning lige nu.

Lader til at der også er print-stik på mit 8800 GTS, men jeg går ud fra at selv nye 8800 GTS er uden HDMI? Eller kunne det jo være en løsning med et ekstra 8800 GTS og dermed få endnu mere ydelse. Det lader også til at have direkte strømtilslutning.

Smid i øvrigt et svar, så du kan få point! Tak for hjælpen!
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. februar 2010 - 21:28 #14
MRKnitram
Jep :)

Sad og blev ved med at tænke DVI -> DVI :D
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
12. februar 2010 - 22:27 #15
#14

;)
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
12. februar 2010 - 22:33 #16
Har nu modtaget 4350'eren og efter nogle timers arbejde med opsætning, er det lykkedes mig at få alle tre skærme til at køre!

Nu er problemet "blot", at der stadig ikke er lyd på tv-skærmen ... Gaaaah!

Skærmen er tilsluttet 4350'eren direkte via HDMI-udgangen (ingen DVI/HDMI-adapter).

Under installationen lagde jeg mærke til, at der blev installeret HDMI Audio-drivere.

Er nu ved at hente nogle Realtek HDMI-drivere og HD-drivere, for at se om det gør en forskel. Ser dog ud til at Realtek allerede kører med HD.

Tip til hvad der ellers kan være galt?

Er det medieafspilleren som skal sættes specielt op til lyd gennem 4350'eren? Har forsøgt at afspille både gennem Window Media Player og Media Player Classic.
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
12. februar 2010 - 23:26 #17
Så lykkedes det at få lyd igennem - det skete, da jeg installerede en ny HD-driver til Realtek.

Problemet var så, at lyden var fin "in sync" på computerskærmene, men ikke på tv-skærmen, hvor billedet var forsinket i forhold til lyden ...

Lidt mere roden rundt med indstillingerne, og en time senere fandt jeg frem til, at tv-skærmen var indstillet til 50 Hz - den blev skiftet til 60 Hz, og så var også tv-skærmen "in sync".

Hold da kæft hvor er det først ekstremt frustrerende, men siden ekstremt tilfredsstillende, når man bruger så mange timer, og man gang på gang tror at "NU er den der", men der så dukker nye problemer op, og det hele så alligevel løser sig til sidst! :)
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
19. april 2010 - 15:23 #18
@jesperpress

Smid et svar, så får du point.

Tak for hjælpen!