Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2010 - 00:19 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Problemer med: Netgaer, Iomega network media disk og FTP

Jeg har denne maskine:
http://www.iomega.com/support/manuals/hmnhd-1011-1208/en/main.html

Jeg har åbnet for en FTP server på den.
Jeg kan godt finde FTP serveren når jeg er hjemme. Men når jeg er ude kan jeg ikke.
Går udfra at det er noget man skal sætte op i routeren. Men ander ikke hvordan man gør.
Har en Netgear router.

Hvad skal der til for at man kan få det til at virke?

DDD
Avatar billede smartebenny Nybegynder
07. februar 2010 - 10:07 #1
Du skal sikkert, i routeren, bara åbne port 20-21 (og evt. passive porte, se manual) til din FTP server.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2010 - 01:07 #2
Har kigget i den "manual" der var med. Og der står ikke en skid. Har måtte finde det hele på nettet. (linket jeg sendte) Og synes ikke rigtigt jeg forstår det der står. Ved jo heller ikke rigtigt hvad jeg skal kigge efter.

Jeg kan jo logge ind på min router med en IP.
Og den giver jo mine andre maskiner ip'er internet.
Ex 192.168.1.1 er router
192.168.1.2 er min computer
192.168.1.3 er damens
192.168.1.4 er Min Iomega server.

Men det kan jeg vel ikke skrive ude. Alle Netgear router har jo den IP. Så hvordan jeg får en IP til ftp://xxx.xxx.x.x
?
Avatar billede smartebenny Nybegynder
08. februar 2010 - 09:19 #3
når du skriver FTP://wanIP ikke din routers ip.
Wan Ip er den IP du får fra din udbyder. Kunne f.eks. hedde 87.83.100.50 eller noget i den stil.

At du skriver FTP foran, gør at den går på port 20/21
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2010 - 23:01 #4
Inde på min Router kan jeg oprette en FTP server.
Men det må jeg ikke da den kun vil åbne via Lan IP.

Jeg har min multimedia på 192.168.1.11 (Lan IP)
Så den satte jeg op og den åbner selv 20 og 21.

Men kan kun logge på den hjemme fra.
Jeg kan simpelthen ikke finde nogen steder man kan oprettte en FTP-server med en WanIP.

Har du nogen ide hvordan en Netgaer router skal sættes op?
Altså så når jeg trykker min WanIP, så kommer jeg ind på min FTP server der er sat til i min router.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
10. februar 2010 - 08:52 #5
Altså.

Du skal åbne port 20 og 21 til 192.168.1.11 - der er korrekt.

Men når du udefra skal tilgå via FTP, er det din WAN IP du skal taste ind. Ikke din Lan ip. Det er portåbningerne der går at Wan Ip'en via portåbningerne finder Lan IP'en. (lidt bøvlet sagt måske)

Når jeg tilgår min FTP skriver jeg.

ftp://userid:password@wanipadresse
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2010 - 09:20 #6
Jamen så har jeg gjort det rigtigt.
Så er det bare spørgsmålet om jeg så bare kan skrive min wanIP ind ligesom du gør der.

Burde man ikke bare kunne nøjes med at kunne skrive ftp://WanIP?

Jeg kan selvfølgelige ikke husk min IP lige nu. Og kommer først hjem i aften så kan først tjekke det der.
Derfor vil jeg også lige undskylde for de sene svar. Men er ikke så meget hjemme. Og vi gerne afprøve tingene før jeg svare. :)
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2010 - 10:18 #7
Så fik jeg kæresten til at finde vores IP.
Fandt også ud af at jeg endelig havde den.

Men nu har jeg prøvet at logge på med den linje du gav mig.
Det virkede ikke.

Prøvede så bare med ftp://wanIP og det gav også intet.
Begge steder fik jeg bare at siden ikke kan vises.

Hvad kan der være galt.

Kan det være opstillingen derhjemme?

Jeg har Modem, Router, Trådløs router og i den sidder min HD der er sat op til at køre FTP server.

Kan der være noget der som blokere?
Avatar billede smartebenny Nybegynder
10. februar 2010 - 12:07 #8
Har du 2 routere ?
Hvis ja, så du lidt på r..... for så skal du lave dobbelte port åbninger, og det går sjældent godt.
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2010 - 12:46 #9
Nu har jeg ikke så meget forstand på det. Men hvis jeg nu sætter det i den router der ikke er trådløs. Den er koblet op til mit modem. Og den trådløse router er så sat op på min alm. router.

Kan man også logge ind ind på den router og åben op for den?
Det er bare en standart router jeg fik med af stofa.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
10. februar 2010 - 16:37 #10
Kan jeg ikke bede dig fortælle hvilket udstyr du har, for jeg er lidt forvirret nu ,o)
Samt i hvilken rækkefølge det er kablet/trådløst sat op.
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2010 - 19:15 #11
Jeg har et modem der hedder:
Scientific Atlanta

For at dele forbindelsen ud har jeg en router på:
SMC network Router

Uden den virker mit tv ikke.
Kan ikke slutte min tråløse router til istedet for.
Derfor har jeg en Netgear trådløs router som sidder efter SMC Network

Og i min trådløse Router har jeg bare klasket min HD(FTP server) til.

Så det vil sige:

Modem --> SMC --> Netgear Trådløs Router --> HD(med FTP server)
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2010 - 20:10 #12
SMC er ikke en router men en hub/switch

Den hedder: SMC SMCFS5
Avatar billede smartebenny Nybegynder
11. februar 2010 - 21:05 #13
så ville jeg sætte swithcen efter routeren.
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2010 - 16:21 #14
Det giver mig bare det problem at så virker mit Zaptor tv ikke.
Avatar billede tolveren Nybegynder
20. februar 2010 - 15:47 #15
Har du prøvet at logge på i din browser ved at skrive http://wanip  Inden da skal du åbne for remoteacces inde i iomegaHD-en. Har selv denne Iomega Media Networking HD.  Har også netgear trådløs, hvor den er tilkoblet. Jeg kan logge på FTP, men kan ikke få adgang til katalogerne til trods for at jeg har oprettet brugere og paswords.Min totalcommander skriver at der er portfejl. Jeg har åbnet port 20-21 i min netgear. Og alligevel vil FTP ikke virke. Iflg iomegas support så skulle den kunne tilgåes både http:// og FTP.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2010 - 22:33 #16
Hmm den der remoteacces havde jeg ikke slået til.
Jeg forstår det ikke for den siger at der ikke er internet adgang til den.
Og så står der jeg skal config en konto hos noget TZO. Men der er den viser bare fejl 404 - Not found når jeg trykker der.
Avatar billede tolveren Nybegynder
25. februar 2010 - 18:00 #17
Det lyder som om at den ikke har netadgang. Jeg går ud fra at du har isat et netkabel fra Netgear til HD. I netgearrouteren skal du også åbne for natfiltering
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2010 - 19:41 #18
Jeps det har jeg da :P
Men jeg har ikke åben for natiltering...
Prøver jeg lige.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2010 - 19:45 #19
Det hjalp heller ikke. Den siger stadig at der ikke er nogen forbindelse til den.
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2010 - 21:51 #20
Så lykkes det.
Den havde ikke registeret min gatway. Hvergang jeg skrev den ind var der bare et tomt felt.

Tak for hjælpen tolveren.
Smid et svar.
Avatar billede tolveren Nybegynder
27. februar 2010 - 11:37 #21
Godt så.