Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
05. februar 2010 - 21:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Har mac 2 grafikkort?

Hej Eksperter.

Jeg villee lige spørge om denne mac har 2 grafikkort siden der står: NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT with 512MB

Det er 15" mac book pro med 2.8 ghz.

http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro?mco=MTAyNTQzMzk
Avatar billede haverslev Novice
05. februar 2010 - 21:41 #1
Kort og godt JA.
Der er dog flere PC`ere der kan fåes med dette, mener at DELL var de første til at intruducere dette 2 x grafikkort system.
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
05. februar 2010 - 21:53 #3
Ville det så sige at man kan bruge begge grafikkorte på sammetid, vis man skal spille et kreævende spil ?
Avatar billede haverslev Novice
05. februar 2010 - 22:05 #4
Det kører ikke på samme tid, ideen er at du f.eks i skriveprogrogrammer, internet osv. - hvor der ikke er brug for så meget grafikkraft, kører på den på 9400M kortet, kommer du så i tanke om at du vil spille et spil, som kræver mere end 9400M kortet kan klarer, ja så kører den over på 9600M GT kortet.

Når den kører på 9600M kortet, så bruger den meget mere strøm og der udvikles mere varme, det gør at køleren vil arbejde mere.

Derfor er "on-board" grafikkortet 9400M en god løsning når der kun er behov for dagligdags programmer og internet, det er ikke så strømkrævende og udvikler ikke så meget varme.
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
05. februar 2010 - 22:16 #5
Gør den det automatisk? (skifter grafikkort)
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
05. februar 2010 - 23:56 #6
Nej, du skal ind i systemindstillinger og ændre det, der vælger du om du køre med 9400m el. begge to, Når du ændre grafikkort indstillingen, så logger maskinen ud og ind igen for at lave ændringen.

Men jeg ville også lige tillade mig at rette haverslev, da macbook pro maskinerne med både 9400m og 9600m GT godt kan køre med begge kort samtidig, så du får mere ydelse ud af det når du eksempelvis spiller krævende spil.
Avatar billede haverslev Novice
06. februar 2010 - 08:21 #7
De udnytter "kun" rammene i grafikkortne ved det samtidige kørsel, det er GT 9600 kortet der bestemmer i den situation at der køres grafikkrævende ting.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
07. februar 2010 - 01:34 #9
Jeg har lige siddet og brugt over 30 min på at læse den artikel, og søge andet info på nettet, var nød til at vide om du havde ret, men jeg citer lige fra gizmodo's artikel.

"Nvidia's standard hybrid SLI for PC actually uses both the integrated and discrete GPU at the same time when it goes into turbo mode"

"Nvidia dropped by today to demo some of the awesome things that the GeForce 9400M in the new MacBooks can do that Intel's integrated graphics just can't touch, it can do on-the-fly GPU switching. And it can work together with the MacBook Pro's discrete 9600M GT."
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
07. februar 2010 - 01:36 #10
Grunden til at jeg var lidt i tvivl er fordi jeg stoppede med at arbejde med mac ganske kort tid efter de lancerede de nye grafikkort.
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
07. februar 2010 - 09:43 #11
Okay, men så man kan bruge dem på samme tid. Skriv lige et svar tordenfusk
Avatar billede haverslev Novice
07. februar 2010 - 10:00 #12
Turbo mode er blot en ænding i at et andet kort overtager.
Man mærker ikke denne ænding og derfor kan det skrives/siges som om de køre begge to på samme tid, men

Jeg skriver igen, dog lidt anderledes,  det er kun ram du bruger samtidig, der er kun ET grafikkort der styre løjerne.
Det vel svarer til at du kører i en fiat 500 (9400M) og pludselig skal du kører stærkere end den 500 kan kører - hvad gør man så, jo der er en Audi a4 lige vedsiden af og den hopper man ind i og kører så ellers derud af.
Nu er det jo sådan at der kun er en der kan køre og følge med, det samme er gælden ved de grafikkort - eneste man kan udnytte samtidig er at der kan stadigvæk være bagage i 500`eren(9400) - men den kører ikke "oppe" på siden af den anden, den blev stillet på en p-plads ved
Avatar billede Jensen-the-best Nybegynder
07. februar 2010 - 18:49 #13
Du får pointene haverslev ;)