Avatar billede leshrac Nybegynder
05. februar 2010 - 13:06 Der er 8 kommentarer

Booter i GNU GRUB?

Hej eksperter

Jeg har Win XP inde, men for at kunne kode til mit nye job var det nemmest at stifte mit første bekendtskab med Ubuntu frem for at fortsætte med XP...

Det hele har kørt fint siden i går eller forgårs... men pludselig stoppede mit Ubuntu med at kunne boote...

Here is what happened:
Jeg mødte på work, bootede Ubuntu og arbejdede lidt med Eclipse og noget Typo3 stuff, så skulle jeg lige checke noget i XP inden pausen så jeg rebootede og åbnede XP... Lige inden jeg gik til pause rebootede jeg, valgte Ubuntu og stak af for at spise :) Da jeg kom tilbage stod den i GNU GRUB og bad om noget input... Jeg prøvede lidt forskellige kommandoer men det lader til at reboot er det eneste jeg kan få til at spille... hver gang jeg prøver at starte Ububtu mener den at den skal starte GNU GRUB?

Nogen der ved hvad jeg skal gøre? sikkert bare en n00b fejl :D
Avatar billede bmpi Nybegynder
05. februar 2010 - 14:12 #1
Hejsa

Kan det passe, at du har installeret Ubuntu via Wubi.exe?
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2010 - 14:44 #2
"stod den i GNU GRUB og bad om noget input... Jeg prøvede lidt forskellige kommandoer"
Hvad sktiver grub og hvilke kommandoer prøver du med ??
Avatar billede leshrac Nybegynder
05. februar 2010 - 16:20 #3
Ja jeg installerede Ubuntu via Wubi.exe :)

Jamen prøvede at rode lidt rundt i boot og linux... men kom aldrig frem til ngoet brugbart.. men jeg er også linux bruger på et meget lavt niveau...
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2010 - 16:53 #4
Vi prøver igen "Hvad sktiver grub og hvilke kommandoer prøver du med ?? "
Avatar billede bmpi Nybegynder
05. februar 2010 - 22:59 #5
Alright, er det en HP maskine, du bruger?

Hvis ja, så prøv at gå ind i Windows, og se om du har "HP Protecttools" installeret.

Hvis du har det, så afinstallér det og se om du nu kan boote ind i Ubuntu
Avatar billede leshrac Nybegynder
08. februar 2010 - 11:13 #6
bmpi: Jeg har en HP og Protecttools var installeret...

Efter jeg fjernede Protecttools genstartede jeg computeren men uden held... Den stopper stadig ved GNU GRUB... :(
Avatar billede bmpi Nybegynder
08. februar 2010 - 15:40 #7
Der er desværre noget HP-software på din Windows-installation, som går ind og f*cker din disk - eller Windows MBR mere præcist.

Hvis Protecttols ikke var nok, så prøv også at fjerne "credential manager" samt "HP recovery manager". Der kan måske være nogle ekstra services som Security Manager, Embedded Security, Device Access Manager som ikke blev automatisk fjernet med Protecttools, som måske kan fjernes manuelt.

Hvis intet af det virker, prøv slutteligt at fjerne HP backup and recovery manager fra Windows.

Hvis du ikke vil undvære nogle af disse programmer, må du sige til. Der FINDES andre måder at fikse problemet på, men det bliver til gengæld meget teknisk ;-)
Avatar billede leshrac Nybegynder
08. februar 2010 - 16:10 #8
Tak for det.. kigger lige på det når jeg kommer hjem.. vil helst ikke ud i noget alt for teknisk :D sådan i første omgang :D