Avatar billede krea Praktikant
04. februar 2010 - 17:34 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Nyinstalleret server kører langsomt

Har to servere samme udbyder, fujutsu med centos 64 bit:

A: Nuværende live server - vbulletin forum - Amd Quad, 4 GB
B: Kommende ny server til test - indeholder pt. kopi af forummet, 2 x Quad 16 GB

Kører jeg ab -n 500 -c 25 http://www.B.dk/  (B i domæne angiver det er på server B) fås 20 req. sek.  Anden eller tredje gang testen køres fås 4 req. sek. Serveren er derefter i knæ i 20-30 min. En ab test på en blank html side kører derimod det samme uanset hvornår den køres. Rebootes serveren kører den normalt igen indtil ab testen køres igen, men det hjælper ikke at genstarte apache eller mysql fra putty.

Køres samme ab test på A (5 req. sek. med 200 brugere online), kører A fint efter testen er kørt uanset hvor mange gange testen køres.

Der er ikke pillet ved opsætningen af serveren på hverken A eller B. Forskellen er hardware og B har nogle nyere opdateringer af php, mysql, apache og evt. nogle andre utillities. Har prøvet at restore B med både centos, ubuntu og debian men det er samme fænomen. Dvs. det tyder på at problemet er af mere generel karakter end relateret til noget specielt i en given Linux installation.

Logisk set, siden forummet kører fint på A, så er der et eller andet i den default serveropsætning af B, der ikke spiller i relation til forummet.

Jeg er som sagt ikke helt glad ved at B er i knæ 15 min efter en spidsbelastning uanset om der er load eller ej.
Avatar billede krea Praktikant
04. februar 2010 - 21:18 #1
Har iøvrigit også prøvet med både xcache og APC cache i en tidligere installation, og der kører den rigtig nok hurtigere "første gang", men så ellers samme problem. Der er jo et overkill af memory på serveren, på den anden server udnyttes typisk 1,8 GB incl cache. På den ny er der 16 gb til rådighed. Har også prøvet at optimere my.cnf og apache ved nogenlunde at følge denne guide http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?314090-Server-Optimize-Request&highlight=16gb

Det har ikke hjulpet. Jeg vil lige prøve at installere en vbulletin installation forfra med tom database for lige at se om det er det samme. Ellers så ER det serverrelateret. Jeg vil søge på "linx mysql transation log" og prøve at se om der dukker noget op der, ellers hvis du har forslag til andre "google-søgninger" siger du bare til.

Iøvrigt CPU og memory er ifølge Plesk ubelastet mens det står på. Så spørgsmålet er om det er harddisken der bliver straffet med at skulle skrive en eller anden kæmpe mysql log. Det er iøvrigt en 15.000 SAS disk, så den er pænt hurtig.
Avatar billede krea Praktikant
04. februar 2010 - 21:42 #2
Hvis jeg kører top er memomy og cpu 0% efter ab testen
Avatar billede krea Praktikant
05. februar 2010 - 01:29 #3
Fandt fejlen. Det var et vbulletin mod der skulle disables.
Avatar billede jimscheel Nybegynder
20. januar 2012 - 16:18 #4
Kunne man få at vide hvilken mod?