Avatar billede ulkj Praktikant
03. februar 2010 - 09:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke skrive på HD på en Promise TX2650 Controller

Jeg har lige købt nyt system og pga mine harddiske måtte jeg købe mig en Sata controller da mit bundkort Asus Rampage 2 Extreme kun understøtter 6 sata drev.

Jeg køre med Win 7 Ultimate og kan sagtens instalere Promise controlleren og læse alt det jeg vil fra de 2 drev der er sat til den. Men jeg kan ikke få lov til at skrive på disse drev. Jeg ahr været inde under bruger rettigheder og eftersom jeg er den eneste på systemet altså adminstator har jeg alle rettigheder.

Skal jeg have diske i raid for at kunne bruge dem optimalt eller er der ngoet jeg har over set ???

Er lidt i vildrede for slettere jeg partitionen på det ene drev og opretter en ny formatere ect.. så kan jeg sagtens skrive på det drevet lige ind til jeg genstarter maskinen.

Nogle der har et bud ???
Avatar billede Spotgun Seniormester
03. februar 2010 - 10:15 #1
Får du nogen fejl i stil med "remove write protection" eller "media is write protected"?

Jeg har på Windows Server 2008 og et RAID setup, også på en Promise controller, været ude for at en SAN politik i Windows havde gjort disken read-only. Det kan være det samme er tilfældet for dig.

Du kan prøve følgende løsning, det har tidligere virket for mig.

Kør "Diskpart" fra en kommandoprompt.
LIST DISK
SELECT DISK <disknr>
Hvis disken er offline så skriv: ONLINE DISK
DETAIL DISK (bemærk: read only attributten kan vise en forkert status, ignorer blot dette)
ATTRIBUTE DISK CLEAR READONLY
EXIT

Der er en knowledge base artikel om problemet her: http://support.microsoft.com/kb/971436
Avatar billede ulkj Praktikant
03. februar 2010 - 11:13 #2
Formatere jeg så ikke skidstet ???
Avatar billede Spotgun Seniormester
03. februar 2010 - 13:16 #3
Nej, data bliver bibeholdt, det eneste der ændres, er at readonly attributten fjernes fra disken, så du igen kan skrive filer på den.
Jeg har prøvet det flere gange, og har aldrig oplevet datatab ved det.
Avatar billede ulkj Praktikant
06. februar 2010 - 10:32 #4
Takker mange gange det var dælme en underlig ting men nu virker det som det skal ;-)