Avatar billede eht Nybegynder
30. januar 2010 - 20:09 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Valg af Router/accesspoint.

På min arbejdsplads, en mindre skole, skal jeg have udbygget vores kablede netværk med trådløs adgang til netværket.

Er der nogen der har et godt bud på hvad man skal satse på mht. router/accesspoint. Der findes et hav af routere, som henvender sig til hjemmet og typisk til en ret lav pris.
Der findes også dyrere varianter f.eks. fra Cisco, til priser fra 2500 - 5000, som henvender sig til "Small Business".
Både de billige og de dyre opfylder "N" standarden og mange andre standarder.

Hvad får man ud af at vælge de dyrere "Business"-udgaver.
Er der forskel på rækkevidde, antal computere der kan tilkoples, båndbredde, eller er det mere forskellige ekstra funktioner.
Er der stor forskel på stabilitet og kompatilitet med andre mærker af hardware.

De vigtigste parametre for mig er stabilitet, kompatilitet og rækkevidde.

Håber I kan lede mig lidt på vej.
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. januar 2010 - 23:21 #1
Når vi taler en skole, så taler vi vel om et område, der ikke kan (og heller ikke bør) dækkes af en (trådløs)router/accesspoint og dermed komplicerer vi tingene en smule.

Skal du dække et større område på en intilligent måde, stiller det nogle krav til udstyret. De enkelte accesspoints skal kunne styres mht sendestyrke, og evt kanalvalg.

Jeg ville prøve at få noget professionel hjælp til dette da det godt kan give lidt udfordringer. Alternativt ville jeg kigge på Linksys hvor du med tredieparts software kan opnå netop den nødvendige kontrol
Avatar billede smartebenny Nybegynder
31. januar 2010 - 11:20 #2
Det kan godt lade sig gøre (også trådløst #1), men
- Hvor stort et område drejer det sig om ?
- Hvor mange elever og lærer skal der være på ?
- Hvad findes der af udstyr i forvejen ?

En grund til at man måske skal kigge på Business udstyr kan bla. være antallet af brugere på, garantien, servicen og kvalitet.

Nu skriver du også 802.11N. Husk på at med en alm. hjemmerouter, som kan 802.11N, hvis man har 2 PC'ere, hvor den ene kører 802.11G og den anden 802.11N, så vil begge kører som laveste fællesnævner, når de er på samtidig. Det skal du så også være opmærksom på til skolen. Altså at det access point du vælger, f.eks. har Dual Band, så alle type klienter kan tilslutte sig i max.
Avatar billede eht Nybegynder
31. januar 2010 - 12:59 #3
Skolen er ikke voldsom stor, overvejende bygget op omkring en "akse" på ca. 60 meter med lokaler til begge sider og et par korte "fingre" ud til siderne, bygget i et plan.
Det er en specialskole med under 100 elever, og derfor vil antallet af computere, der skal kunne kobles op trådløst ikke særlig stort, pt. måske bare 10 bærbare og på sigt måske det dobbelte og næppe alle samtidigt.
Der er i forvejende et velfungerende kablet net.

Jeg har kigget en del på forskellige routere/accesspoints.
Er det ikke sådan, at de fleste skal sættes op til at køre på enten 2.4 GHz eller 5 GHz.
Jeg har dog set at f.eks. Linksys Simultaneous Dual-N Band Wireless Router(WRT610N)understøtter begge frekvenser samtidigt.
Vil et par stykke af disse være velegnede, når der nu er tale om et ret beskedent antal klienter, selv om den egentlig er målrettet mod almindelige forbrugere.

Jeg har også kigget på
Dlink DAP-2553 AirPremier N Dualband PoE Access Point,
men her er man vel nødt til at vælge mellen de to frekvenser, eller tager jeg fejl.

Er der andre bud på et fornuftigt AP.

For øvrigt, er det ikke sådan at den altovervejende del at de trådløse netkort kun kan køre på 2.4 GHz båndet.

Til bufferzone.
Du har sikkert ret i at den bedste løsning ville være en proffesionel løsning. Du nævner noget 3.parts software til at styre sendestyrke mm. Har du nogle produktnavne.

Foreløbig tak.
Avatar billede drenriza Nybegynder
31. januar 2010 - 14:53 #4
Hvis du skal have dækket 60 meter med trådløst netværk ville 802.11n standarden kunne dækket det, det kan alene dækket 70 meter.

Jeg ved ikke hvad dit budget er, men til professionelt brug ville jeg (hvis mugligt) bruge cisco.

Cisco 861W Integrated Services Router
Bedste pris: 3.766,00 DKK
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=485737

Var hvad jeg fandt, måske kan du bruge det til noget, måske ikke.
Avatar billede drenriza Nybegynder
31. januar 2010 - 14:55 #5
Cisco Aironet 1142 Standalone AP
Bedste pris: 4.992,00 DKK
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=708457
Avatar billede eht Nybegynder
31. januar 2010 - 15:14 #6
Hej drenriza

Priserne er ikke afskrækkende, specielt ikke hvis den ville kunne dække det meste af skolen.

"Cisco Aironet 1142 Standalone AP" er en "dual-band", men vil den kunne køre på begge frekvenser samtidigt, så "N" køres på 5 Ghz og resten på 2.4 Ghz.
Er det korrekt forstået at enkelt klient der bruger G-standarden altid vil trække et AP, der overholder N, ned på G, hvis de kører på samme frekvens.
Vil det have konsekvenser både for båndbredde og rækkevidde, eller er det kun båndbredden, der bliver dårligere.
Avatar billede drenriza Nybegynder
31. januar 2010 - 18:36 #7
Det er sådan med trødløse routere at de kører HD = half duplex. Der transmiteres kun informationer i en retning af gangen. Man kan ikke sende og modtage på samme tid. Lige meget hvor hurtigt et trådløst netværk er så kører det altid efter laveste fællesnævner. Hvis nettet kører N standard og en B standard logger på nettet så kører hele nettet B standard/hastighed. Hvis nettet bliver trukket ned er det kun båndbredden der bliver lavere, rækkevide er den samme.

Af det jeg har forstået af N netværk. Så bliver data sendt med 5Ghz og modtaget på 2.4 Ghz.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
31. januar 2010 - 21:37 #8
Nja. Nogle har Dual Band eller lign. betegnelse.
Hvor routeren eller access pointet kan sende og modtage signal på enten 2,4 eller 5 Ghz. Andre kan både/og 2,4 og 5 Ghz.

I dit tilfælde ville jeg nok vælge 2 Access Point i både/og kategorien. Så skulle du gerne kunne komme ud i alle kroge, og hvis en går ned, har du backup i den gamle.

F.eks.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=DWL-8600AP+&pid=713138

Den har 2 trådløse netværk, hvor den ene kan sættes til G på 2.4Ghz båndet og den anden til N på 5Ghz båndet. Tror også den går under Business, så der får du sikkert også bedre service og garanti. Men det skal du naturligvis checke.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
31. januar 2010 - 21:38 #9
", har du backup i den gamle"
De skulle naturligvis stå "har du backup i den anden".
Avatar billede drenriza Nybegynder
31. januar 2010 - 21:50 #10
Jeg ville på det kraftigeste fraråde d-link til enhver,
Avatar billede eht Nybegynder
31. januar 2010 - 22:05 #11
drenriza, er det den konkrete DWL-8600AP du kender til, eller har du generelt haft dårlige erfaringer med DLink.

Ellers lyder smartebenny's forslag vel i grunden ikke så tosset.
Avatar billede eht Nybegynder
31. januar 2010 - 22:23 #12
Nogen der kender til Netgear's produkter generelt, eller f.eks.
denne NETGEAR ProSafe WNDAP350, som også kan dualbande på begge bånd samtidigt.
http://netgear.dk/Products/APsWirelessControllers/AccessPoints/WNDAP350.aspx?detail=Specifications

Det kunne måske også være en mulighed.
Avatar billede drenriza Nybegynder
01. februar 2010 - 08:35 #13
Hvis man sammenligner cisco og d-link routere/switche i samme prisklasse så er d-link dårligere, til preformance. D-link har også haft kritiske sikkerheds fejl på det sidste, som der gør dit net ekstremt sårbart for uvedkommendene.

Alt taget i betragtning så er det er ringe produkt.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
01. februar 2010 - 09:51 #14
Til drenriza,
De fejl der har været i D-Links routere (til hjemmet) er HNAP fejl.

1. Selvom der er sikkerhedsfejl, så skal du fandme være dygtig, og brugeren "dum" for at bruge fejlen.
2. Fejlene er rettet, så vidt jeg kan se på D-Link hjemmeside.
3. Fejlen lå i HNAP, som for øvrigt er ejet af (ja gæt) Cisco.

Til eht.
Nu var det bare den eneste jeg lige kunne finde.
Men om det er Cisco, D-Link, Netgear osv osv skal du selv finde ud af mht. pris, service, garanti osv osv. De er alle lige gode og dårlige ,o)

Men jeg ville altså gå med 2 access points der kan køre både/og på 2,4Ghz og 5Ghz.
Avatar billede eht Nybegynder
01. februar 2010 - 15:42 #15
Hej alle
Tak for alle jeres indlæg.
Det har været meget interessant.

Jeg vil fortsøge mig med 2 dual band access points som forslået.
Smid et svar alle jer der har deltaget, hvis I er interesseret i at tjene point.
Avatar billede smartebenny Nybegynder
01. februar 2010 - 17:14 #16
Glemte lige at sige.

Rækkeviden på 5Ghz er ikke så lang som på 2,4Ghz.
Og jeg samler ikke på points.
Avatar billede drenriza Nybegynder
02. februar 2010 - 08:40 #17
Nej, det er rigtigt.

5Ghz båndet, har ikke samme evne til at bære sig selv lige så langt som 2.4Ghz båndet. Hvis signalet støder ind i objekter (som kan være alt inde i en bygning) så mister signalet mere signal styrke end et 2.4Ghz signal ville. Fordi det er mere "skrøbeligt" eller hvad vi skal kalde det.
Avatar billede eht Nybegynder
28. oktober 2011 - 13:01 #18
afslutter denne gamle tråd. Tak for alle indlæg, som hjalp mig på vej.
Smid et svar hvis du ønsker at få del i point.