Avatar billede jonas1045 Nybegynder
26. januar 2010 - 22:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Canon mixer ikke gul og rød Hjælp

Jeg har et problem med min canon pixma ip4300 printer, den mixer ikke gul/orange med rød for at danne en llysere rød, men den kan sagtens danne en almindelig rød og en orange samt gul, uden problemer!
Jeg har brugt rense funktionen på printeren og meget andet, samt lige købt nye patroner osv. men intet virker.
Se denne side: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/colour_theory.shtml
Der hvor de viser hvilke farver der skal blandes for at få bestemte farver, der kan den printe alle sammen undtagen der der "Red-Orange", der kommer simpelthen ikke noget rød i så der kommer bare noget meget tyndt orange/gul ud. Men når jeg printer rød printer den en flot rød, nogen der ved hvad jeg kan gøre?!
Please hjælp!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2010 - 22:59 #1
Den farveside du henviser til, behandler YRB farvesystemet - og det har absolut ingen sammenhæng med det CMYK farvesystem der bruges i din blækprinter (hvilket faktisk også nævnes på siden :-) - se i stedet http://www.danskerhvervsbeklaedning.dk/information/sider/cmykfarver.htm

Du skal printe klare farver ud i CMYK:
Cyan (en lys "Mærsk" blå)
Magenta (lyserød over mod det lilla)
Yellow (gul)
Key (= Sort)

Den af ovennævnte farver du ikke kan printe, er den hvis printhoved (ikke blækpatron) er stoppet - og det er dette printhoved du skal have renset.

Siden printerens indbyggede rensemekanisme ikke er nok, må du se om du kan få printhovedet ud... - sætte det i lunken vand (evt tilsat lidt sprit) et stykke tid, og se om du kan opløse det størknede blæk.
Avatar billede jonas1045 Nybegynder
26. januar 2010 - 23:11 #2
Tak for det hurtige svar!
Jeg har lige renset printer hovedet med varm vand indtil der ikke var mere blæk i. Men det virker ikke nu udskriver den bare ikke sort + gul og stadig heller ikke lyserød.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. januar 2010 - 23:20 #3
Tja - to veje fremad... - forsøg at rense igen - lad den gerne stå en halv time i vandbad (hvis du kan få den helt ud)

Eller alternativt skal du have fat i nyt printhoved(er) - og det er lig en ny printer.
Avatar billede jonas1045 Nybegynder
26. januar 2010 - 23:41 #4
Okay men vil det hjælpe på at få den gule frem igen? og evt. den lyse rød som manglede allerførst?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. januar 2010 - 11:44 #5
Du skal have alle farver, det skulle gerne give sig selv.

Grunden til at de andre farver stopper med at virke, er at der er større mængder af halvstørknet blæk nede i printhovederne.

Der er kun én vej - det er at blive ved at bløde dem op, og printe en masse. Jo mere du får printet, jo mere bliver der opløst af det gamle blæk, og jo bedre vil printeren blive.
Avatar billede jonas1045 Nybegynder
28. januar 2010 - 14:14 #6
Den har lægget i varm vand hele dagen i går og en del i dag, jeg har tilsat en smule sprit også og det ser ud til der har løsnet sig en del, men har ikke prøvet at printe endnu, prøver jeg lidt senere. Takker mange gange for din tid!
Avatar billede jonas1045 Nybegynder
14. april 2010 - 19:57 #7
Tak for hjælpen ole, vil du ikke smide et svar?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2010 - 22:39 #8
Joda - hermed kastet...