Avatar billede tast Nybegynder
25. januar 2010 - 21:13 Der er 1 løsning

Instant Web Publishing

Jeg kikker lidt på filemaker Pro og har læst følgende:

Du kan også bare selv hoste hjemmefra hvis du har en ADSL-forbindelse med fast IP. Bare slå "Instant Web Publishing" til i sharing og dine brugere kan nu få adgang til databasen!

Min spørsmål er:
Hvordan får personerne adgang til de forskellige data?
Er det sådan at de skal logge ind på min computer? hvordan?

Jeg er temmelig blank når det kommer til dette,- så hvis der er en som kan forklare dette på en meget firkantet måde, f.eks i form at et eksempel. Så vil jeg blive super glad.
Avatar billede zordesign Nybegynder
25. januar 2010 - 21:48 #1
Det bliver et temmeligt langt svar på et kort spørgsmål:

Adgang til data
Brugerne får adgang til data ved, at du publicerer ét eller flere af dine layouter på nettet. Det er altså helt almindelige FileMaker-layouter, som FileMaker blot sørger for bliver vist på samme måde i en browser som i FileMaker-programmet. Komplet med felter til indtastning, billedvisning i containerfelter, rullemenuer etc.

Du kan naturligvis bruge knapper, og dem definerer du på samme måde som i ethvert andet FileMaker-layout. Du skal dog være opmærksom på, at visse ScriptMaker-kommandoer ikke virker med Instant Web Publishing.

Statusområdet (området til venstre for dine layouter i FileMaker før version 10 og over dine layouter i FileMaker 10) vises også på nettet, så man kan skifte fra Browse Mode til Find Mode, skifte layout etc.

Adgang fra internet til din maskine
For at bruger udefra kan ramme din maskine skal du have sat din ruter/firewall op, så den dirigerer trafikken fra din offentlige adresse videre ind på din maskine. Det kræver en smule teknisk snilde, men er nogenlunde til at finde ud af. Din maskine skal naturligvis også være tændt, og FileMaker skal være åben med din database åbnet. Og så skal deling via Instant Web Publishing være aktiv i FileMaker på din maskine.

Logind
Brugerne kan enten logge ind med brugernavn og kodeord eller logge ind som gæster. Hvis du går i File > Manage Accounts And Privileges...  kan du se listen over aktive brugere. Du kan her oprette nye brugere og tilknytte dem et sæt af privilegier.

Hvis brugeren skal kunne logge ind via Instant Web Publishing, skal det privilegiesæt, brugeren er tilknyttet, have aktiveret Instant Web Publishing. Det gør du under Privilege Sets... ved at dobbeltklikke på det ønskede privilegiesæt og under Extended Privileges at krydse af i Access via Instant Web Publishing.

Hvis du tillader [Guest] at logge ind, kan brugeren komme på uden brugernavn og kodeord.

Hvad kan man ikke
De vigtigste begræsninger er følgende: Man kan ikke ændre på databasestrukturen, ændre på layouter, programmere i ScriptMaker eller foretage udskrifter med FileMakers specielle udskriftsfunktioner (men du kan naturligvis udskrive browservinduet som du ser det).

Hvis du vil vide mere
Du kan hente den officielle guide fra FileMaker til web-publicering her:
http://www.filemaker.com/downloads/pdf/fm10_instant_web_publish_en.pdf