Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
18. januar 2010 - 22:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

OS starter ikke efter inst. af mere RAM

Bundkort er gamle ASUS A7N8X. Der er tre sockets til max. 3 GB RAM - ifølge manualen. Hidtil har jeg haft 2x512 MB+1 GB = 2 MB RAM på kortet. Jeg har købt og ville installere yderligere 1 GB RAM, men opdagede, at jeg jo højst kunne få 2½ GB ud af det, men okay: 2x1 GB i socket 1 og 3 (for at få dual-channel) og 512 MB i socket 2. Al RAM er samme mærke, hukommelses- og busfrekvens - blot altså i to forskellige størrelser. BIOS har jeg sat til auto opsætning.

Alt går fint under boot. Der læses 2½ GB RAM ind, der er dual-channel, al hardware registreres, men Windows Vista (og Windows 7, som ligger på nr. 2 harddisk) vil ingen ting, maskinen booter bare i en uendelighed - F8 får jeg heller ikke noget ud af. Hvis jeg vil lave systemrepair med en af OS-diskene, går det hele i stå, den starter tilsyneladende, men jeg når aldrig hen til systemrepair.

Hvad gør jeg galt? Det ligner jo hardwarefejl, men den forsvinder, når jeg reducerer RAM til 2 GB og derefter laver system repair. Måske placerer jeg blokkene forkert?

I manualen står der: "Install the DIMMs in any of the following sequence: Sockets 1 & 3 or Sockets 2 & 3 or Sockets 1, 2 & 3.

Windows Vista har et værktøj til at tjekke RAM med. Ifølge tjekket er der ingen fejl på RAM.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
18. januar 2010 - 22:59 #1
Ser nu, at det er et meget almindeligt problem med dette bundkort: det vil meget nødigt op over 2 GB RAM.

Diskuteres her:
http://www.vistax64.com/vista-hardware-devices/212305-asus-a7n8x-3gb.html

En løsning kunne måske være følgende svar i ovenstående tråd:

"I have also experienced the same problem with both Vista and Windows 7.

Today I found the answer.

Try the following in Windows 7:

* Find the "NVIDIA nForce2 AGP Host to PCI Bridge" in the device manager
* Right-click and choose "Update Driver..."
* Browse my computer etc.....
* Let me pick from a list etc....
* Select "PCI standard PCI-to-PCI bridge"
* You will now have 2 listings of "PCI standard PCI-to-PCI bridge" and no NVIDIA nForce 2 AGP Host etc....
* Click "Finish" and shutdown the computer.
* Now install your RAM upgrade and power on.

You now should have Windows 7 running 3gb memory.

Guess this also works for Vista.

Good Luck!"

Den løsning vil jeg prøve og måske kan andre med lignende problemer med et gammelt MOBO også bruge den.
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
18. januar 2010 - 23:14 #2
Har lige gennemført ovenstående forslag, og det virker squ!!
Avatar billede off-line Nybegynder
18. januar 2010 - 23:17 #3
Tillykke med det. Det lignede ellers ram problemer:)
Avatar billede kirsten_sol Nybegynder
18. august 2010 - 11:40 #4
Har selv løst problemet