Avatar billede janbr Nybegynder
13. januar 2010 - 13:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Router blokerer for mine egne eksterne ip'er

Jeg har fået ny router - Level1 WBR-6001 N_Max - og opsat den i vores netværk.

Vi har flere ip-adresser ind i huset og det kan denne router håndtere.
Problemet er nu at:
Er man uden for huset kører alt som det skal - det være mail, websider og et produktionsprogram.
Er man inde i huset(netværket) kan man kun få fat i vores hoved-ip og ingen af de tillægs-ip som vi har. Hvis jeg bruger serverenes interne ip er der ingen problem at finde dem.

Er der nogen der har en ide om hvad der måske mangler at blive sat op i routeren for at dette virker. Det skal siges at dette virkede indtil jeg skiftede til den nye router.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
13. januar 2010 - 23:36 #1
Snakker vi om en 350 kr. boks som router/firewall mellem internettet og jeres LAN med flere servere på?
Hvorfor vil du kalde interne servere via deres eksterne IP? Har du ikke en DNS, der kan klare det job?

//Tommy
Avatar billede janbr Nybegynder
14. januar 2010 - 08:38 #2
Jeg har nok ikke forklaret problemet klart nok.

Eksemplet kan være at jeg på en af mine servere hoster en side www.xxxxxx.dk.
Er jeg uden for huset kan jeg godt se den - er jeg inde kan den ikke findes.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
14. januar 2010 - 08:43 #3
Har i en egen DNS server på jeres LAN? Hvis i har det skal den jo bare have at vide at www.xxxxxx.dk ligger på jeres LAN - thats IT:-)
Avatar billede janbr Nybegynder
14. januar 2010 - 09:58 #4
Det har vi desværre ikke.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
14. januar 2010 - 10:16 #5
Men hvis I har flere servere, er der vel en af dem, der kan køre som DNS! Eller er det NAS servere vi snakker om?

Jeg kan godt forstå din tankegang omkring at serverne har et defineret wan-ip og den kalder man så bare fra både LAN og wan siden.
Men der kræver at din router ser at du fra lan siden, via et wan-ip, prøver at kommunikere med noget der står på lan siden! Det er jo spørgsmålet om den i det hele taget understøtter det!
Jeg arbejder professionelt med netværk og sikkerhed, og ramt ind i samme problematik en del gange! Men vi har altid løst det ved at tilpasse DNS opsætningen.

//Tommy
Avatar billede janbr Nybegynder
14. januar 2010 - 10:48 #6
Jeg kan godt se problematikken - mit problem er at den gamle router klarede dette pr. automatik.

Du bragte mig dog på sporet at en løsning. At lade en af serverene køre DNS aner jeg desværre ikke noget om. Alt hvad jeg kender til netværk er ad hoc.

Jeg har løst problemet ved at definere hvor tingene ligger ved at skrive det ind i 'hosts'-filen i windows. Det har klaret tingene for mig.

Det er måske ikke den optimale løsning, men det fungerer pt.

Point til dig.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
14. januar 2010 - 11:17 #7
Hvis man kun har nogle få PC' på lansiden er hostfil eller evt. wins OK at køre med. Der findes en del lidt ældre applikationer, der slet ikke kan snakke med en DNS, her er man også nød til at ty til hostfilen:-) (Navision f.eks.)

//Tommy