Avatar billede mckilling Nybegynder
12. januar 2010 - 13:43 Der er 10 kommentarer

Win 7 rebooter ved splash screen

Hejsa

Jeg har opdateret min PC med nyt bundkort og CPU (Gigabyte og AMD Phenom X4)
Efter opdateringen, starter min windows 7 ikke længere. Den booter indtil splash screenen starter, og så booter den om igen.
Den kan ikke startes i fejlsikret tilstand, eller på nogen anden måde.
Windows kan ikke selv finde fejlen.
Jeg vil nødig geninstallerer (men kan blive nød til det), da jeg på ingen måde kan få fat i windows.
Mit tidligere bundkort havde et GeForce chipsæt, og dette Gigabyte et AMD chipsæt. Kan det være grunden - og hvis, hvor får jeg så installeret driver til det nye bundkort, når jeg ikke kan få forbindelse med windows?

M.v.h.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2010 - 13:52 #1
Har du tjekket om der er nogle alerts i BIOS loggen?
Afhængig af hvor vigtige- og hvor mange data du har liggende på din hardisk, ville jeg nok selv sørge for en backup af mine data før jeg begyndte på noget 'alternativt' :)

Tag evt. hardisken ud og sæt den i en anden maskine og kopier dine data til en usb/hardisk på en anden maskine.

Nu ved jeg ikke lige hvad du mener med splash screen, men kan du ikke trykke f8 efter computerens POST - altså lige efter BIOS logo osv. bliver vist?
Avatar billede mckilling Nybegynder
12. januar 2010 - 14:15 #2
Der er ikke nogle Bios alerts.
Jeg arbejder på Back Up'en ;-)
Jeg kalder skærmbilledet, hvor de 4 windows farver begynder at samle sig, for splash screen'en. Min maskine rebooter efter de 2 første farver har vist sig som små prikker ......
Jeg kan trykke F8, men ikke bruge nogle af de forskellige fejlsikre tilstande windows tilbyder.
Jeg kan starte maskinen med en boot CD og med Windows DVD'en. Jeg har undersøgt HD'en med bl.a. CHKDSK m.fl., men har ingen fejl opdaget.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2010 - 14:29 #3
Har du forsøgt at køre en repair på din windows installation?
Se evt. her http://www.sevenforums.com/tutorials/681-startup-repair.html
Avatar billede Vandreren Novice
12. januar 2010 - 14:31 #4
Så du har udskiftet motherboardet og nu crasher Windows, når det forsøger at indlæse driverne til det gamle motherboard? Det lyder ikke som et uventet udfald.
Avatar billede mckilling Nybegynder
12. januar 2010 - 15:07 #5
Har prøvet med Startup Repair mulighederne, uden dog at finde noget der løste problemet.

Vandrer =>  Du kan have ret i din betragtning, men jeg har gjort det adskillige gange gennem årene, og aldrig oplevet jeg ikke kunne starte i Fejlsikret tilstand, eller på anden måde komme til at installere de nye drivere ..........
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2010 - 15:14 #6
Har du forsøgt repair via den indbyggede recovery console, der er en boot option, eller via installations-cd'en?

Jeg tror du skal ud i, at køre installationen og så vælge install og når den så kommer op med information om at der allerede ér en windows på maskinen, så skal du vælge 'repair'.

Jeg har ikke prøvet dette på Windows 7 (endnu og forhåbentlig kommer jeg ikke til det), men det kunne gøres på denne måde i Windows XP.
Avatar billede mckilling Nybegynder
12. januar 2010 - 15:26 #7
Hejsa - og tak for forsøget, men også denne mulgihed har jeg prøvet :-)
Windows repair kan simpelthen ikke finde fejlen ...... :-(
Avatar billede Vandreren Novice
12. januar 2010 - 15:34 #8
Jeg ved ikke hvor meget de forskellige reparationer vil hjælpe, da de ikke er beregnet til at sammenholde de installerede drivere med den konkrete hardware.

mckilling har gennem årene foretaget processen med succes, men jeg kan ikke forestille mig, at det har været med Windows 7. Vista og W7 er mere sårbare/følsomme over for hardwareændringer end XP, der relativt nemt kan flyttes og repareres.

Jeg vil tro at i forbindelse med Vista/W7 er det nødvendigt at foretage ændringer i Registry (Registreringsdatabasen), sådan at man forhindrer systemet i at indlæse de gamle, uaktuelle drivere.
Avatar billede Vandreren Novice
12. januar 2010 - 16:15 #9
Jeg lægger lige et link til en vejledning, der beskriver relevante ændringer i Registry: http://support.microsoft.com/kb/927525

Alternativet er at (gen)installere Windows, evt. på en anden harddisk, så filer kan overføres fra den oprindelige installation.
Avatar billede mckilling Nybegynder
15. januar 2010 - 14:23 #10
Jeg har  været væk nogle dage, så derfor undskyld jeg ikke har reageret.
Det er rigtigt jeg ikke har prøveet "øvelsen" med Vista/Win7.
Jeg vil kigge på Registry reparationen.
Findes der en måde, så man sætter værdierne til hvad der svarer til en første gangsinstallation? Der finder Windows jo selv hardwaren, eller bruger i hvertfald nogle universaldriver indstillinger. Så kunne man jo derfra installerer de rigtige drivere :-)