Avatar billede evilfish Nybegynder
12. januar 2010 - 10:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

UPS til stationær

Hej Eksperter

Jeg er kommet i den uheldige situation at min computer en gang imellem lukker ned uden nogen form for forklaring. Her troede i første omgang at det var hardware reallateret i min ende, men efter grundet tests kan jeg konstatere at min computer har det fint, og virker efter hensigten. Desværre forekommer disse strømsvigt stadig.

Jeg fik et rat til min computer fornylig, og med det koblet til er det langt hyppigere end før. Dette er også gennemtestet og virker fik.

Men så opdagede jeg noget. Når jeg brugte rattet omkring aftenen omkring aftensmad tid var strømsvigtene langt hyppigere, end sent på aftenen. Ved sene aften timer kan jeg bruge rattet indtil jeg selv vælger at lukker ned. Grunden er simpelt hen at jeg bor i et lejlighedskompleks og når de andre beboer tænder og slukker deres apparater, mister min computer i et meget kort øjeblik strømmen, og det kan den ikke klare.

Jeg har i min computer plads til en ekstra strømforsyning. Findes der i verdenen en UPS, som har samme dimensioner som en normal PSU, og som bare skal kunne holde strøm til min computer i bare et par sekunder?

Jeg ved godt spørgsmålet hænger sammen med hvor meget min computer selv trækker, men da vi snakker om at opretholde strøm i ikke engang 1 sekund, tror jeg ikke det har den store betydning.
Avatar billede thov Forsker
12. januar 2010 - 13:48 #1
Her er en til 795 kr.
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/back-ups-noedstroem/back-ups-noedstroem.asp?gclid=CLKs3eHvnp8CFUgTzAodLG7t7Q

Men er huset gammelt, er det nok ledningsnettet som er underdimensioneret. Med et multimeter (hvis du har et), kunne du måle på spændingen, på forskellige tidspunkter.
Avatar billede evilfish Nybegynder
12. januar 2010 - 15:34 #2
#1 Min lejligheds elektrikse installationer er renoveret anno 2001. Derfor er det nok elstrukturen i selve bygningen der halter bagefter. Lige meget hvad det er kan jeg ikke gøre noget ved det, men kun sikre mig i min ende.

Kan godt lide dit forslag, men leder nok efter (hvis det findes) noget mindre.
Avatar billede thov Forsker
12. januar 2010 - 16:17 #3
Et netstøj filter måske, eller et par heftige elektrolytkondensatorer på +5V og +2V ledningerne, inde i computeren.

10.000myF/16V er måske nok (48kr./stk).
http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=6524_5559_5560

Kapaciteten kan øges med parallelkobling - Det er bare spørgsmålet, hvad strømforsyningen siger til det, nå en stribe elektrolytter suger i sig (når computeren tændes).
Avatar billede evilfish Nybegynder
27. januar 2010 - 14:17 #4
Jeg er ikke en særlig elektronik mindet person #3. Ellers en meget godt ide.

Jeg har hørt at man kan købe strømstik som har nogen der kan gøre strømmen mere flydende. Er dette korrekt?
Avatar billede thov Forsker
27. januar 2010 - 15:49 #5
Du tænker på et netstøjfilter.
Tjaa.. Hvis det er 'spikes' fra de omkringboendes el-udstyr, vil sådan et filter måske hjælpe.

Et billigt (og effektivt) filter er byggesættet BR 507 herfra: http://www.brkit.dk/
(Hvis ellers Brinck genopstår af asken).

Er der plads i computerens strømforsyning, kunne dens netbøsning udskiftes med sådan en: http://www.elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=91827
(Den klarer 'kun' 700W).
Avatar billede evilfish Nybegynder
18. februar 2010 - 11:17 #6
Hej thov.

Spørgsmålet er ikke relevant mere. Jeg fik testet min computer, og fandt ud af hvad der fik den til at gå ned. Min CPU køling var helt i skoven, og min CPU kørte med 85 grader i idle time. Jeg kan kun spekulere hvad den kom op på i busy time, men nok til at min CPU's COP lukkede den ned.

Efter en rensning ligger den nu på 35-45 og har ikke haft nogle problemer siden. Alt kører som det skal. Men du skal have tak for hjælpen, for dine post fik mig frem til mine løsning.
Avatar billede evilfish Nybegynder
27. september 2010 - 10:27 #7
Og thov du må meget gerne svare så vi kan få lukket denne tråd :)
Avatar billede thov Forsker
27. september 2010 - 12:42 #8
Ok - her er et svar :-)