Avatar billede torstennielsen Nybegynder
17. juli 2001 - 09:31 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Lodret tekst

Jeg har brug for at kunne skrive noget lodret tekst som forklaring til en tabel. Nogen forslag til hvordan det kan gøres?
(Skal virke i en IE5+, så CSS, DHTML eller evt. VML er muligt)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
17. juli 2001 - 09:34 #1
Skriv teksten i en .gif :)

NanoQ
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
17. juli 2001 - 09:35 #2
<div align=\"right\" style=\"writing-mode:tb-rl;direction:ltr>Her kommer lodret tekst</div>
Virker kun som du har skrevet i IE5<
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
17. juli 2001 - 09:35 #3
søg evt. på writing-mode hos Microsoft, så kan du finde mere om det.
Avatar billede torstennielsen Nybegynder
17. juli 2001 - 09:39 #4
Gif er ikke en option!

writing-mode:...  virker kun i IE5.5 :-(  Det skal også virke i IE5
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. juli 2001 - 09:45 #5
lave et lille javascript der skriver en streng bogstav for bogstav med <br> imellem.

eller skal bogstaverne også vendes 90grader? (det aner jeg ikke hvordan)

mvh JakobA
Avatar billede torstennielsen Nybegynder
17. juli 2001 - 09:47 #6
Jep, bogstaverne skal også vendes 90 grader!

/Torsten
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. juli 2001 - 10:40 #7
Så kan det ikke laves, så det virker i IE5.0
Avatar billede spang Nybegynder
17. juli 2001 - 11:04 #8
moonduck >> Kan det overhovedet lade sig gøre? Jeg er bare nysgerrig?

\\spang
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
17. juli 2001 - 11:07 #9
Nej ikke med drejning af bogstaver svjv. så skal man bruge en speciel font og SWIFT.
Avatar billede spang Nybegynder
17. juli 2001 - 11:12 #10
Sørens også! ;)
Men mon ikke det kommer en dag?
Avatar billede torstennielsen Nybegynder
17. juli 2001 - 11:16 #11
Det kan faktisk godt lade sig gøre - med VML. Jeg havde blot håbet på en simplere måde (HTML). Jeg har ikke lige noget godt link, men...
Word 2000 laver sin grafik som VML, så prøv at lave noget word-art i Word, gem som HTML og se så koden. Bumme-lum: VML

Prøv evt. her: http://www.vmlsource.com/

/Torsten
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. juli 2001 - 11:42 #12
Man kinne evt lave (eller måske finde) en \'drejet\' font, og så bruge mit smukke java script:
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp89803.html

men sådan nogen \"du skal også hente fonten\" sider er sjældent sjove at vente på :(

mvh JakobA
Avatar billede medions Nybegynder
29. maj 2002 - 12:13 #13
Prøv med denne:

<HTML>
<BODY>
<DIV style="writing-mode:tb-rl; width:150px;height:250px;">
This is a sentence in a DIV element with vertical layout.
</DIV>
<DIV style="direction:ltr; writing-mode:tb-rl; width:250px;height:250px;">
This is a vertical sentence.
</DIV>

</BODY>
<HTML>

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
30. august 2002 - 07:32 #14
?
Avatar billede torstennielsen Nybegynder
30. august 2002 - 13:25 #15
Hej Medions

Der er da vist fuldstændig ged i datoerne inde på eksperten, er der ikke?

Nå, dit forslag kan ikke bruges for det virker kun i IE5.5+ og det skal i mit tilfælde virke i IE5.0+  Men tak for dit forslag :-)

/Torsten
Avatar billede medions Nybegynder
30. august 2002 - 13:46 #16
Hmm...
Avatar billede medions Nybegynder
17. januar 2003 - 13:44 #17
Thx 4 Poinz

//>Rune